کد خبر: 578265
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

ترامپ در آستانه سقوط؛ آیا بایدن قادر به جذب آرای سندرز خواهد بود؟/ طرفداران سندرز در انتخابات ۲۰۲۰ تعیین کننده هستند 

ترامپ در آستانه سقوط؛ آیا بایدن قادر به جذب آرای سندرز خواهد بود؟/ طرفداران سندرز در انتخابات ۲۰۲۰ تعیین کننده هستند 
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز : اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان دموکرات ، دیگر شبهه ای در خصوص پیروزی نهایی جو بایدن در انتخابات درون حزبی ندارند. اگرچه برنی سندرز همچنان در رقابتهای انتخاباتی درون حزبی دموکراتها حضور دارند و قصد ندارد به سادگی صحنه منازعه سیاسی با بایدن را ترک کند، اما اختلاف آرای دو نامزد دموکرات به گونه ای است که شانس زیادی برای سناتور 79 ساله ایالت ورمونت باقی نگذاشته و پیروزی بایدن را تقریبا مسجل نموده است.
با همه این اوصاف،انصراف یا شکست سندرز در انتخابات درون حزبی دموکراتها، پایان بازی به سود بایدن نخواهد بود! معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از اکنون باید به فکر جذب آرای طرفداران سندرز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 باشد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، برخی طرفداران سندرز با وجود تاکید وی بر حمایت از هیلاری کلینتون در دور نهایی انتخابات، ترجیح دادند به ترامپ رای دهند یا اصلا در انتخابات شرکت نکنند. بی دلیل نبود که هیلاری کلینتون در یکی از مصاحبه های اخیر خود، سندرز را عامل شکست دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 دانست. البته این اتهام کلینتون به سندرز نادرست است! سندرز با وجود اثبات تقلب سازمان یافته کلینتون و سران حزب دموکرات در انتخابات درون حزبی ( که در جریان افشای ایمیلهای خصوصی کلینتون به اثبات رسید)، حمایت نهایی خود را از هیلاری اعلام کرد. با این حال طرفداران سندرز که به شدت از کلینتون و سران حزب دموکرات عصبانی و خشمگین بودند، در نهایت حمایت محکمی از نامزد نهایی دموکراتها در انتخابات سال 2016 نکردند. همین مسئله سبب شد تا در ایالات خاکستری و مهم، ترامپ با اختلاف اندکی کلینتون را شکست دهد و راهی کاخ سفید شود.
امسال، در سال 2020، بایدن به عنوان پیروز نهایی انتخابات درون حزبی دموکراتها، نگران نحوه گردش آرای طرفداران برنی سندرز است. هر چند برخی چهره های سرشناس حزب دموکرات مانند باراک اوباما به بایدن توصیه کرده اند که به جای تلاش برای کسب آرای طرفداران سندرز، به فکر جذب حداکثری آرای سیاهپوستان، اقلیتهای نژادی و جوانان باشد. خصوصا اینکه در نظرسنجی های عمومی، حمایت جوانان و افراد زیر 45 سال از بایدن به شدت پررنگ بوده است. با این حال، بایدن نمی تواند نگرانی خود را بابت آرای طرفداران سندرز در انتخابات سال 2020 کتمان کند. در این میان، آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه کوپینیپیاک نشان می دهد که 86 درصد از طرفداران سندرز، حاضرند در صورت راهیابی بایدن به دور نهایی انتخابات از وی حمایت کنند. در این میان تنها 3 درصد از طرفداران سندرز از حمایت خود از ترامپ ( در صورت راهیابی بایدن به دور نهایی) خبر داده اند. باقی شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز هنوز تصمیم خود را در این خصوص اتخاذ نکرده اند. بایدن بر اساس محاسباتی که ناشی از تجربه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 می باشد، در صدد جلب حداقل 90 درصد از طرفداران سندرز از خود می باشد. در این میان، آرای اقشار ضعیف و متوسط رو به پایین برای بایدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.قشری که هم اکنون طرفدار پر و پاقرص سندرز محسوب می شوند.
نکته دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد، به نوع مواجهه سندرز با شکست نهایی احتمالی خود در انتخابات درون حزبی دموکراتها باز می گردد. همگان به خوبی می دانند که سران حزب دموکرات و خصوصا سوپر دلیگیتها( نمایندگان ویژه حزب دموکرات) اکثرا از طرفداران بایدن محسوب می شوند. همچنین کناره گیری چهره هایی مانند مایک بلومبرگ و پته بوته جج به سود بایدن در هفته های گذشته، نشان داد که همه ظرفیتهای حزب دموکرات ، به استخدام بایدن در آمده اندو. به عبارت بهتر، کاملا مشخص است که اراده سران حزب دموکرات، بر پایه پیروزی بایدن در انتخابات درون حزبی متمرکر شده است. در این میان، حمایت قاطع یا نسبی سندرز در دور نهایی از بایدن، نقش به سزایی در پیروزی یا شکست معاون اوباما در انتخابات خواهد داشت.
"جفری اسکلی" تحلیلگر آمریکایی معتقد است که اگر به مانند سال 2016 میلادی، رقابت نزدیکی میان دو نامزد نهایی حزب دموکرات و جمهوریخواه ، خصوصا در ایالات خاکستری و حساس وجود داشته باشد، نقش آرای طرفداران برنی سندرز در انتخابات سال 2020 بسیار تعیین کننده خواهد بود. طرفداران سندرز در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال، می توانند تعیین کننده که در نهایت چه کسی ( بایدن با ترامپ) در ایالات حساسی مانند میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و فلوریدا پیروز خواهند بود.نظرسنجی اخیر دانشگاه کوئینیپیاک ، نگرانی های دونالد ترامپ و همراهانش را در خصوص انتخابا ریاست جمهوری آینده ، دو چندان ساخته است. رئیس جمهور آمریکا به خوبی می داند که گردش حداکثری آرای طرفداران سندرز به سود بایدن، می تواند به معنای شکست ترامپ در انتخابات باشد. ضمن آنکه یک نظرسنجی دیگر در آمریکا نشان می دهد که بایدن در ایالات خاکستری فعلا وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها