کد خبر: 578401
تاریخ انتشار :

مذاکرات پسابرگزیت زیر سایه کرونا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پس از پایان مذاکرات نافرجام دور اول نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا در بروکسل درباره ادامه همکاری‌های دو طرف در دوره پسابرگزیت، مقرر شد که این مذاکرات ۱۸ ماه مارس (۲۸ اسفند ۱۳۹۸) در لندن ادامه پیدا کند.
یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس با این جود، عصر روز قبل به رسانه‌ها اعلام کرد که این مذاکرات به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مسافرتی در سراسر جهان، به تعویق افتاده است.
وی مدعی شد: مذاکرات غیر رسمی و تبادل اسناد میان نمایندگان دو طرف در جریان است و تلاش خواهد شد تا راه جایگزینی برای تداوم گفت‌وگوها پیدا شود.
دو روز بعد مذاکره‌کننده ارشد «برگزیت» از سوی شورای اروپا روز پنجشنبه در توئیتی اعلام کرد به ویروس کرونا مبتلا شده است و متعاقبا رسانه‌های انگلیسی از ابتلای دیوید فراست مشاور بوریس جانسون در امور برگزیت به کرونا خبر دادند.
انگلیس روز ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد. این کشور تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به انتقالی تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن تمام مناسبات چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد. دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان این دوره درباره نحوه ادامه همکاری‌ با یکدیگر به توافق برسند.
اتحادیه اروپا با توجه به اختلافات میان دو طرف و اوضاع بحرانی کرونا در سراسر جهان، پیشنهاد کرد: چنانچه تا سه ماه دیگر چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق نباشد، دوره انتقالی تمدید شود. با این حال دولت جانسون که هنوز متنی جامع و قانونی را برای طرفین در مورد نحوه انجام مذاکرات تدوین نکرده، مخالف چنین درخواستی است.
مقام های این کشور می‌گویند که چارچوب و جدول زمان‌بندی مذاکرات در بیانیه سیاسی که به تائید سران ۲۷ کشور اروپایی رسید مشخص است. لندن اصرار دارد که اگر تا ماه ژوئن (خرداد - تیر) مذاکرات به نتیجه نرسد درباره آینده آن تصمیم گیری خواهد کرد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها