کد خبر: 578909
تاریخ انتشار :

آیا تحریم ها مانع دسترسی ایران به واکسن کرونا خواهد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمود نجفی عرب اظهار کرد: بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها که دارو در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد، در عمل با توجه به دشواری انتقال پول و عدم همکاری بانک‌ها با ایران، خرید دارو از شرکت‌های خارجی و واردات آن به ایران دشوار شده است اما با این وجود با تلاش‌های صورت گرفته، راه‌هایی هرچند دشوار برای واردات دارو به کشور و تامین نیازهای مردم باز مانده است.
وی با بیان اینکه در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز تلاش شده که نیازهای دارویی کشور تامین شود، بیان کرد: در هفته‌های گذشته در قالب محموله‌های مختلف، دارو به کشور وارد شده و این تلاش ادامه دارد تا مشکل و محدودیتی به وجود نیاید.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، در پاسخ به این سوال که داروی ژاپنی مطرح شده در کمک به درمان کرونا، در صورت تایید نهایی چگونه به کشور خواهد رسید؟ توضیح داد: در حالت کلی دو حالت در ارتباط با داروها وجود دارد. حالت نخست، نسخه انحصاری یک شرکت یا کشور برای یک دارو است که قاعدتا این شرکت تلاش می‌کند، اطلاعات آن درز نکند و این انحصار فروش را در اختیار خود نگه دارد اما در حالت دوم فرمول دارو از انحصار خارج می‌شود و هر کشوری توان استفاده از آن و تولید داخلی را خواهد داشت.
نجفی عرب ادامه داد: در این رابطه نیز باید در ابتدا دید که میزان کمک قطعی این دارو به بیماران چه میزان خواهد بود و اگر موثر بودن آن تایید شود، امکان واردات وجود دارد و در این حوزه نگرانی نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت دستیابی کشوری به واکسن کرونا آیا محدودیت‌های تحریم، می‌تواند مانع از رسیدن آن به ایران شود؟ بیان کرد: در ابتدا باید در نظر داشت که تا دستیابی به واکسن حداقل چند ماه زمان نیاز خواهد بود و بسیاری از کشورها از چین گرفته تا استرالیا، کشورهایی در اروپا، آمریکا و گروه‌هایی در ایران در حال کار کردن روی آن هستند. باید دید که این تحقیقات چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.
نجفی عرب ادامه داد: در صورت رسیدن به واکسن چند ماه زمان نیاز است تا به تولید انبوه رسیده و در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد. با این وجود آمریکا امکان سنگ اندازی در این زمینه را نخواهد داشت و با زیرساخت‌های موجود در کشور، این واکسن به ایران خواهد رسید.
با وجود گذشت بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا، هنوز هیچ یک از کشورها نه به واکسن و نه به داروی مشخصی برای درمان مبتلایان به این ویروس نرسیده‌اند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها