کد خبر: 583543
تاریخ انتشار :

بهانه های احتمالی بورس برای رشد مجدد

بهانه های احتمالی بورس برای رشد مجدد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بورس حدود یک هفته است که در مرز یک میلیون واحد در حال نوسان است. شنبه گذشته بازار بعد از دو روز توقف پشت مرز یک میلیون واحد، توانست با قدرت از این سطح عبور کند اما نتوانست به صعود خود ادامه دهد. روز یک شنبه برای بسیاری از سهم ها پایان روند صعودی بود و طی 3 روز کاری بعد عمدتا فروشنده ها غالب بودند. منفی ها بیشتر و بیشتر شد تا این که صبح چهارشنبه، شاخص کل طی نیم ساعت تا مرز یک میلیون واحد پایین آمد و چیزی نمانده بود که دستاورد روز شنبه (فتح کانال یک میلیون واحد) در آخرین روز کاری از دست برود. اما ناگهان ورق برگشت و بازار با قدرت رشد کرد. البته این صعود هم خیلی پایدار نماند و چهارشنبه دلهره آور بورس، در نهایت با شاخص قرمزرنگ به کار خود پایان داد. اما معاملات چهارشنبه این دستاورد را داشت که بازار در سطح یک میلیون واحد حمایت شد. تلقی تحلیلگران فنی یا همان تکنیکالیست ها این است که یک میلیون واحد که مقاومت شاخص بود حالا به حمایت تبدیل شده است. اما هنوز هیچ کس مطمئن نیست! اگر این گونه شود، خیال بازار از ریزش دامنه دار راحت خواهد شد و بین دو گزینه نوسان محدود در مرز یک میلیون واحد یا شروع روند صعودی جدید دست به انتخاب خواهد زد. اگرچه متعادل شدن بازار گزینه پرطرفدارتری است اما بهانه هایی برای صعود مجدد هم وجود دارد که در ادامه ارزیابی می شوند.

گزینه پرطرفداری به نام تثبیت بازار

با همه این ها، گزینه منطقی تر این است که بازار در این سطح متعادل شود. واقعیت این است که هر موج صعودی بازار در 2 سال اخیر دلیل یا حداقل بهانه هایی قوی داشته است. مثلا دو موج اخیر در انتهای اسفند و انتهای فروردین گذشته، دو بهانه مهم داشت؛ اول رشد نرخ ارز نیمایی و دوم حمایت دولت و عرضه های سنگین دولتی. پیشتر هم دلایل و بهانه هایی هر موج صعودی را ایجاد کرد؛ رشد نرخ ارز، تجدید ارزیابی ها و ورود نقدینگی و ... . اما اکنون که بازار وارد فاز استراحت شده برای شروع رشد جدید نیازمند دلیل و بهانه ای قوی است. ورود نقدینگی تضعیف شده و دولت هم اگرچه همچنان حامی بازار است اما به دلیل موج انتقادات، برای حمایت صریح قطعا دودل است. تثبیت بازار در قیمت های فعلی دو مزیت برای دولت دارد. اول این که همچنان خرید صندوق های دولتی برای مردم جذاب خواهد بود (با بیش از 50 درصد سود) و انتقادات ناشی از رشید بیشتر و حبابی تر شدن قیمت ها هم متوجه دولت نخواهد بود. اما در سوی دیگر دولت برای فروش دارایی ها و شرکت های دیگر و همچنین ممانعت از خروج پول از بازار سرمایه به بازارهای موازی، نیازمند تداوم رونق در بورس است.

می توان بهانه هایی برای رشد مجدد سهام یافت؟

با وجود این که بهانه های پیشین عمدتا رنگ باخته اند و قدرت کافی برای ایجاد موج صعودی جدید ندارند و دولت هم بین دوراهی برای حمایت بیشتر از رشد یا کمک به تثبیت بازار قرار دارد، اما همچنان گزینه و بهانه هایی در این خصوص (ایجاد روند صعودی جدید در بورس) قابل ردیابی است. 1- مهم‌ترین و معقول ترین آن، شروع حرکت بازارهای جهانی است. بازارهایی که بعد از کرونا به قهقرا رفتند و اکنون اما با بازگشایی اقتصادها رو به بهبود هستند. قیمت جهانی فلزات و پتروشیمی در حال رشد تدریجی است و مهم‌تر از همه نفت است که نسبت به قعر خود در میانه آوریل (اوایل اردیبهشت) تقریبا دو برابر شده است. 2- اگرچه شرکت های بزرگ صادراتی رشد قیمتی قابل توجهی داشته اند اما بسیاری از این شرکت ها همچنان از نظر نسبت قیمت به درآمد در محدوده 10 تا 20 قرار دارند که با یک تغییر ملموس در سود شرکت ها یا افت نرخ سود بانکی، محدوده ای ایمن و حتی جذاب خواهد بود. طبیعتا اگر شرکت های صادراتی گروه های فلزی، پتروشیمی، معدنی و ... قیمت های صادراتی پیشین (قبل از کرونا) را در امسال تجربه کنند و وضعیت نرخ ارز سامانه نیما هم در شرایط فعلی باشد (حدود 50 درصد بالاتر از متوسط سال قبل)، می توانند به راحتی نسبت قیمت به درآمد را در سال جاری کاهش دهند. 3- مسئله دیگر نیز نرخ سود بانکی است. می دانیم که تا سال گذشته با نرخ سود بدون ریسک حدود 20 درصدی (بانک‌ها و اوراق) نسبت قیمت به درآمد تعادلی در بورس 5 بود. اما اکنون نرخ سود در محدوده 15 درصد و کمتر است و چشم انداز افت بیشتر هم وجود دارد. در این حالت چنان چه نرخ سود تا 10 درصد کاهش یابد، نسبت قیمت به درآمد بهینه در بورس دو برابر خواهد شد و بسیاری از شرکت‌ها با نسبت قیمت به درآمد حدود 10 و چشم انداز رشد سود گزینه های جذابی برای خرید خواهند بود. 4- موضوع نهایی نیز، ناتوانی بازارهای موازی در ثبت رشد قابل توجه است. عقبگرد نرخ های سکه و ارز در انتهای هفته قبل، می تواند نویدی برای بورس در کوتاه مدت باشد. با همه این ها باید منتظر تحولات بورس در هفته جاری بود تا ببینیم کدام سناریوها قوت بیشتری دارند. نکته آخر این که در کوتاه مدت همچنان قدرت نقدینگی تعیین کننده است.

گزینه ریزش همچنان روی میز

تحلیلگران معتقدند باید معاملات این هفته را هم به نظاره نشست تا ببینیم بورس در سطوح بالای یک میلیون واحد تثبیت می شود یا این‌که این سطح از دست می رود و بعد از آن شاهد ریزش شاخص خواهیم بود. در واقع تلاطم و هیجان در معاملات هفته قبل آن قدر زیاد بود که فعلا بویی از تثبیت ندارد. باید دید این هفته چه می شود؟ برای سنجش این موضوع فقط باید صبر کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها