کد خبر: 583841
تاریخ انتشار :

مادران کرونایی به نوزادان‌شان شیر بدهند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر حبیب‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال ابتلای نوزادان به کرونا، گفت: تا به حال ابتلای عمودی به کرونا در نوزادان اثبات نشده است. به این معنا که مادر مبتلا به کووید-19 باشد و در محتویات جفت و مایعی که دور نوزاد است و در داخل کیسه آب مادر ویروس یافت نشده است و در عین حال در داخل شیر مادر هم ویروس کرونا یافت نشده است.

وی افزود: بنابراین طبق اطلاعاتی که تا امروز از رفتار ویروس کرونا در کشور و دنیا داریم، هنوز ابتلا از مادر به جنین در زمینه کرونا در زمان حاملگی یا از طریق شیر اثبات نشده است. البته باید توجه کرد که مادری که به کووید-19 مبتلا شده است، اگر مسائل ایمنی، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نکند، اگر بعد از تولد نوزاد، از نوزادش مراقبت کند، ممکن است از طریق ترشحات تنفسی و یا از طریق تماس دست آلوده، نوزادش را به کرونا مبتلا کند. بنابراین کرونا از طریق جفت و یا شیر مادر منتقل نمی‌شود، اما مادر آلوده از راه ترشحات تنفسی و بدون رعایت نکات ایمنی ممکن است، نوزادش را به کووید-19 آلوده کند.

حبیب‌اللهی ادامه داد: بنابراین مادر می‌تواند بعد از تولد به نوزادش شیر دهد، اما باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند. برای مادرانی که مشکوک به کرونا بوده و یا مبتلا به این بیماری هستند، به شرطی که حال مادر آنقدر خوب باشد که بتواند از نوزادش مراقبت کند، توصیه می‌کنیم در زمانی که می‌خواهد نوزاد را بغل کرده و یا به او شیر دهد، از وسایل حفاظت شخصی استفاده کند؛ به طوری که حتما دست‌هایش را بشوید، از ماسک استفاده کند و دستکش دست کند و سپس به نوزادش شیر دهد.

وی افزود: درباره مادران بستری هم اگر شرایط مادر اجازه می‌دهد، توصیه شده که فرد سالمی با رعایت مسائل ایمنی مانند شستن دست، استفاده از ماسک و دستکش در یک ظرف کاملا شسته شده و تمیز، شیر مادر را بدوشد و از شیر دوشیده مادر به نوزاد بدهد. باید توجه کرد که اهمیت شیر مادر برای تغذیه نوزاد در دوران بیماری کرونا هم اهمیت اثبات شده‌ای است و همه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و یونیسف تاکید دارند که نوزادان و شیرخواران تا حد امکان از شیر مادر محروم نشوند. مگر درباره مادرانی که بستری می‌شوند و بسیار بدحال هستند و امکان دوشیدن شیر آنها وجود ندارد.

حبیب‌اللهی تاکید کرد: مادرانی که در خانه قرنطینه می‌شوند، به شرط رعایت مسائل ایمنی، حتی نوزاد می‌تواند در کنار نوزاد باشد،‌ اما فاصله ایمنی را رعایت کند و اگر هم مادر برای اوقاتی از نوزاد جدا می‌شود و فرد سالمی از نوزاد حفاظت می‌کند و مادر امکان شیردهی از پستان را ندارد،‌ شیر مادر دوشیده شود. بنابراین ارجح برای ما این است که نوزاد در آغوش مادر و با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی و از پستان مادر شیر بخورد، اما اگر این شرایط فراهم نشد، نوزادان از شیر دوشیده شده مادر استفاده کنند.

وی درباره مادرانی که در بیمارستان بستری هستند نیز گفت: در مادران بستری شیردهی به نوزاد به حال عمومی مادر بستگی دارد. اگر مادر در بخش قرنطینه می‌شود،‌ توصیه می‌شود که نوزاد در اتاقی که مادر است،‌ در فاصله حداقل دو متری قرار بگیرد و در صورت امکان بین مادر و نوزاد پرده قرار بگیرد که ترشحات تنفسی نوزاد را آلوده نکند و یا در اتاق جداگانه‌ای باشد.

حبیب‌اللهی تاکید کرد: کرونا نباید باعث شود که بدون جهت مادر و نوزاد را از یکدیگر جدا کنیم و یا به دلایل واهی بگوییم که نوزادان نباید شیر مادر بخورند. اتفاقا گفته می‌شود که شیر مادر مبتلا به کرونا که در حال بهبود و درمان است، می‌تواند اثر محافظتی برای نوزاد داشته باشد. بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که تغذیه نوزاد به سمت شیر مصنوعی و یا شیر خشک رود و به دلایل واهی نباید شیرخوار را از شیر مادر محروم کرد.

وی همچنین اظهار کرد: این موضوع درباره کودکان بزرگ‌تر و شیرخواران چند ماهه هم صادق است؛ یعنی اگر مادر نوزادی مبتلا به کووید-19 شد، همه این شرایط برای آنها هم صدق می‌کند. در صورتی که مادر خیلی بدحال باشد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود. در آن زمان توصیه می‌شود که اگر امکان شیر دوشی وجود دارد، این اقدام را انجام دهند. در عین حال در برخی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بانک شیر مادر داریم و مادرهایی که شیرشان را به بیمارستان اهدا می‌کنند و بیمارستان آن را برای نوزادانی که از شیر مادر محروم هستند، استفاده می‌کنند. اگر مادری می‌تواند شیر را بدوشد توصیه می‌کنیم شیر دوشیده شده استفاده کند. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم که از بانک شیر استفاده شود. زیرا شیر انسانی است،‌ مادران تست شدند، آلودگی‌های شیر از بین رفته و پاستوریزه است. با شرایط کاملا استریل و پاستوریزه شده از آن استفاده کنند و در شرایط نادر که این‌ها در دسترس نبود، می‌توانند از شیر خشک یا مصنوعی استفاده کنند، اما به طور کلی نباید نوزادان را از شیر مادر محروم کرد؛ چراکه نوزادان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حبیب‌اللهی گفت: بانک شیر بیمارستانی در برخی بیمارستان‌ها وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها