کد خبر: 584210
تاریخ انتشار :

ایران و آمریکا در آستانه جنگ بودند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران پس از سال‌ها، حالا رویکرد خود در قبال غرب را تعدیل کرده و به رویکرد همکاری محدود روی آورده است. این تغییر نشانگر تلاش برای جلوگیری از رویارویی مستقیم با آمریکا است آن هم در شرایطی که ایرانی‌ها امیدوار هستند تا ترامپ در انتخابات نوامبر شکست بخورد.

آلیسا رابین در نیویورک تایمز نوشت: هیچ نشانی از تغییر در عراق نیست، جایی که ایران از نخست وزیر نزدیک به آمریکا حمایت کرده و به شبه نظامیان خود دستور داده که حملات موشکی خود را به نیرو‌های آمریکایی متوقف کنند. آمریکایی ها، در حالی که علناً از هرگونه تغییری در سیاست ایران صحبت نمی‌کنند، اما در پشت پرده از این اتفاق راضی‌اند.

این اتفاقات حتی اگر دوام هم نیابد یا منجر به پایان خصومت بین ایران و آمریکا نشود، اما از تنش کاسته و خطر درگیری را کاهش می‌دهد.

راندا اسلیم، عضو ارشد موسسه خاورمیانه گفت: احتمال وقوع جنگ کمتر شده، اما هنوز خطر رویارویی وجود دارد. این احتمال از این جهت کمتر شده که قصد بازیگران اصلی تغییر کرده است. هم ایران و هم آمریکا قطعاً نمی‌خواهند در حالی که تنها 6 ماه تا انتخابات باقی مانده وارد جنگ شوند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که تغییر سیاست ایران، که البته هنوز هم رسمی اعلام نشده تغییری تاکتیکی است. این کشور همچنان با جدیت مخالف خواست دولت ترامپ مبنی بر مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای خود با غرب است و از هدف خود عقب عقب نشینی نکرده است. در حال حاضر به طور علنی، هر دو کشور درگیر جنگ کلامی هستند.اما شواهد اخیر حکایت از عدم تشدید تنش‌ها دارد.

پس از ماه‌ها حملات به نیرو‌های آمریکایی در عراق که باعث شد در نهایت آمریکا و ایران در آستانه جنگ در ژانویه قرار بگیرند، ایران شبه نظامیان خود را از فعالیت بازداشته و این حملات تا حد زیادی متوقف شده است.

هنگامی که پارلمان عراق در این ماه نخست وزیر تحت حمایت آمریکا را انتخاب کرد، ایران در نهایت به این انتخاب پیوست و به تصدی وی کمک کرد. در ماه آوریل، ایران به آمریکا برای آغاز مذاکره جهت تبادل زندانیان چراع سبز نشان داد و پیشنهاد آزادی یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا را که در ازای یک پزشک ایرانی-آمریکایی بازداشت شده در آمریکا پذیرفت.

ایران و آمریکا در آستانه جنگ بودند+جزئیاتایران و آمریکا در آستانه جنگ بودند+جزئیات

حمله به کشتی‌های تجاری و تانکر‌ها در خلیج فارس که یکی از شلوغ‌ترین خطوط حمل و نقلی جهان است در حال حاضر متوقف شده است.

محمد حسین ملایک، دیپلمات ایرانی و سفیر پیشین در چین، در ماه آوریل در مجله دیپلماسی ایران نوشت: ایران در حال تعریف دوباره سیاست‌های منطقه‌ای خود پس از ترور ژنرال سلیمانی است. وی افزود: ایران در حال تغییر کارت‌های بازی خود است، تهران در حال ارزیابی مجدد توانایی‌های خود و اتخاذ رویکردی مناسب است.

تحلیلگران غربی تغییرات ایران را متناسب با شرایط می‌دانند.

جاروت بلان، کارشناس ارشد اندیشکده کارنگی برای صلح بین المللی گفت: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم یک نوع تغییر موقت است.

اعتراضات ضددولتی عراق در پاییز گذشته که منجر به استعفای نخست وزیر قبلی شد، بر میزان نفوذ ایران تاثیر داشت.

در ماه مارس، با اینکه پارلمان هنوز نتوانسته نخست وزیر جدید را انتخاب کند، عراق نیز با مشکلات دیگری روبرو بود. سقوط قیمت نفت دولت را از منبع اصلی درآمد خود محروم کرده و محدودیت‌های اعمال شده برای مبارزه با همه‌گیری کرونا ویروس اقتصاد را با شرایط دشواری رو به رو ساخته است.

نوامبر گذشته نیرو‌های امنیتی عراق با معترضین در بغداد درگیر شدند.

ایران به اقتصاد عراق به عنوان بازاری برای کالا‌های خود و به عنوان منبع درآمد متکی است.

آرین طباطبایی، یکی از کارشناسان خاورمیانه در صندوق مارشال آلمان گفت: ایران عراق را از نظر امنیت خود یکی از دو کشور مهم خود می‌داند، زیرا می‌داند اتفاقاتی که در عراق می‌افتد تنها محدود به این کشور نمی‌ماند.

ایران نه تنها انتخاب الکاظمی برای پست نخست‌وزیری عراق را پذیرفت، بلکه به متحدین خود دستور داد تا از او حمایت کنند.

یک دیپلمات ارشد غربی به شرط ناشناس ماندن گفت: روایت از سال 2003 این است که غرب به عراق اجازه داده به سمت ایران بچرخد، اما حالا ایران از خودش انعطاف نشان داد.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها