کد خبر: 584311
تاریخ انتشار :

سوره‌ای برای جلوگیری از حوادثی که هنگام سفر رخ می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چه آیه‌ای از قرآن کریم را برای محافظت دربرابر حوادث مانند تصادف بهمراه داشته باشیم مناسب‌تر است؟

در آغاز باید گفت؛ حوادثی که برای انسان‌ها رخ می‌دهد، یا بر اساس تدبیر خداوند در عالم وجود، وقوع آنان قطعی و حتمی بوده که چاره‌ای از اتفاق افتادن آن نیست، و یا آن که چیزی است که با عواملی؛ مثل صدقه، دعا و ... قابل رفع شدن است که این پاسخ، مرتبط با نوع دوم آن خواهد بود.

در همین راستا به یاد خدا بودن و تلاوت کردن هر قسمتی از قرآن قبل از سفر، باعث آرامش خاطر انسان می‌شود و بر لذت سفر می‌افزاید و از نگرانی و استرس مسافر کم میکند و همین مسئله به تنهایی سبب کاهش حوادث خواهد شد. [ ۱]شروع سفر با نام خدا سفر باید با (بسم الله الرحمن الرحیم) گفتن، صدقه و قرائت آیةالکرسی شروع شود. از امام صادق علیه‎السلام نقل شده که فرموده‎اند: کسی که آیةالکرسی را هر شب در سفر بخواند سالم بماند و نیز سالم بماند آنچه با اوست. (مفاتیح الجنان، ص ۵۲۲) همچنین آن امام عزیز فرموده‎اند:سفرت را با صدقه شروع کن و آیة الکرسی بخوان. (مفاتیح الحیاة، ص ۱۷۸)

صدقه دادن در آغاز سفر

از آداب سفر، صدقه دادن است با صدقه دادن در شروع سفر، شر و بدی از مسافر، دور و مصائب او حل می‌شود. امام صادق (علیه السلام) در این باره می‌فرماید: «إذا خَرَجَ اَحَدُکمْ مِنْ مَنْزِلِهِ فَلْیتَصَدَّقْ بِصَدَقَه؛ هر موقع یکی از شما از خانه اش خارج شد، صدقه بپردازد». در سیره معصومین (علیه السلام) نیز در مورد کنار گذاشتن صدقه پیش و بعد از سفر سخنانی آمده است، چنان که امام باقر (علیه السلام) فرمود: حضرت زین العابدین (علیه السلام)، چون می‌خواست به یکی از قریه‌ها یا املاک خود برود، زمانی که پا در رکاب می‌نهاد، سلامت خود را با صدقه‌ای که مقدورش بود، از خداوند بلندمرتبه می‌خرید و، چون به سلامت بازمی گشت، خدا را شکر میکرد و به مقدار توانایی، صدقه می‌داد.

در روایات، تأکید ویژه‌ای بر خواندن برخی سوره‌ها و آیات در هنگام سفر شده است که به تعدادی از این روایات اشاره می‌کنیم:

سوره قدر [ ۲]امام سجاد (علیه السلام): «اگر کسى سوره «انا انزلناه» را بخواند و پیاده حج برود، رنج پیاده روى را احساس نمی‌کند». [ ۳]امام سجاد (علیه السلام): «هرکه موقع سوار شدن بر مرکبش سوره «انا انزلناه» را بخواند، سالم و امرزیده بازگردد و خواننده آن محکم‌تر از آهن بر مرکب خواهد نشست». [ ۴]امام باقر (علیه السلام) فرمود: «اگر چیزى می‌توانست بر قدر الهى پیشى گیرد، ادعا می‌کردم که هر کسی که سوره قدر را هنگام سفر یا خروج از منزل بخواند، ان شاء الله سالم به خانه برمی گردد». [ ۵]سوره توحید [ ۶]پیامبر (صلی الله علیه و آله): «اگر کسی هنگام سفر دو سمت در خانه‏ خود را بگیرد و یازده بار سوره توحید‏ را بخواند، خدا نگهبان او است تا برگردد». [ ۷]سوره صف پیامبر (صلی الله علیه و آله): «هرکه همیشه در سفرهایش سوره صف را بخواند، خداوند او را حفظ می‌کند و از خطرات دزد و راهزن در امان است تا به خانه اش برگردد». [ ۸]امام صادق (علیه السلام): «هرکه سوره صف را قرائت کند و در سفرهایش بر قرائت آن مداومت ورزد، از خطرات و راهزنان در امان می‌ماند و همواره در حفظ و حراست الهی است تا نزد خانواده اش بازگردد». [ ۹]سوره طور [ ۱۰]امام صادق (علیه السلام): «کسی که بر تلاوت کردن سوره طور در مسافرت مداومت داشته باشد، در سفر ایمن است». [ ۱۱]سوره ممتحنه امام صادق (علیه السلام): «هرکه در سفرش سوره ممتحنه را بخواند، از حوادث سفر در امان است تا این که به جایگاه خود برگردد». [ ۱۲]سوره نوح امام صادق (علیه السلام): «اگر مسافری سوره نوح را بخواند، در‌های گشایش و بهره مندی برای او باز می‌شود تا این که به منزل خود برگردد». [ ۱۳]مرسلات امام صادق (علیه السلام): «اگر مسافری سوره مرسلات را بخواند، در سفر از هر مشکلی محفوظ است». [ ۱۴]سوره ذاریات «اگر مسافری سوره ذاریات را بخواند، در امنیت است و در راه محفوظ است». [ ۱۵]بهترین سوره‌ها برای پیشگیری از حوادث در سفر، سوره برای جلوگیری از حوادث، قرآن قرائت سوره ذاریات قبل از رفتن به سفر سفارش شده است

سوره حمد، معوذتین، توحید و آیة الکرسی

امام کاظم (علیه السلام): «هرکه تصمیم به مسافرت گرفت، در مقابل خانه اش ایستاده و به سمتی که به سوی آن عازم است و نیز از سمت راست و چپش سوره حمد، معوّذتین، سوره توحید و آیة الکرسی را بخواند و سپس این دعا را نیز بخواند:

«اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ مَا مَعِی بِبَلَاغِک الْحَسَنِ الْجَمِیلِ». در این صورت، خدا او و هرچه با او و هرکه همراه او است را سالم به مقصد برساند». [ ۱۶]برخی از آیات پیامبر (صلی الله علیه و آله):هرکه هنگام سوار شدن این آیه را خوانده: «إِنَّ رَبَّکمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیامٍ‏ ...»، [ ۱۷]و سپس این دعا را بخواند:

«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ‏ [ ۱۸]وَ أَتُوبُ إِلَیهِ. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»، خدا او را می‌آمرزد. [ ۱۹]پیامبر (صلی الله علیه و آله):کسى که در سفر این آیات ۲۲ تا ۲۸ سوره قصص را تلاوت کند: «وَ لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْینَ قالَ عَسى‏ رَبِّی أَنْ یهْدِینِی سَواءَ السَّبِیلِ» ‏ تا «وَ اللَّهُ عَلى‏ ما نَقُولُ وَکیلٌ‏»؛ خدا او را از هر درنده آدم خوار، و دزد متجاوز، و هر حشره زهرناک نیش داری ایمن می‌دارد، تا به خانواده اش بازگردد. [ ۲۰]امام علی (علیه السلام):هرکه از غرق شدن (هنگام سفر) می‌هراسد، این دعای شامل این آیات را بخواند: «بِسْمِ اللَّهِ مَجْرا‌ها وَ مُرْسا‌ها إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَحِیمٌ‏» [ ۲۱]بِسْمِ اللَّهِ الْمَلِک الْحَق‏ «ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا یشْرِکونَ» [ ۲۲]. [ ۲۳]امام صادق (علیه السلام):اگر در زمانی که سفر مکروه است، قصد سفر دارید، آیة الکرسی را بخوانید. [ ۲۴]امام صادق (علیه السلام): «هرکه هر شب و نیز هنگام سفر «آیة الکرسى» بخواند، خودش و هر چه با خود دارد، سالم خواهد ماند...». [ ۲۵]امام صادق (علیه السلام) هنگامی که پا بر رکاب می‌نهاد، این آیه را می‌خواند: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کنَّا لَهُ مُقْرِنِین‏»، [ ۲۶]سپس هفت بار تسبیح، هفت بار حمد و هفت بار تهلیل بر زبان می‌آورد. [ ۲۷]امام کاظم (علیه السلام): «هر کسی هنگام سوار شدن بر مرکب بگوید «بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کنَّا لَهُ مُقْرِنِین‏»، خدا او و وسیله نقلیه او را حفظ می‌کند. [ ۲۸]

منبع: بیتوته

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها