کد خبر: 584985
تاریخ انتشار :

آمریکا و عراق پای میز مذاکره! + جزئیات

آمریکا و عراق پای میز مذاکره! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، یک منبع سیاسی به روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: مذاکرات روزهای دهم و یازدهم ژوئن آغاز می‌شود و در سطحی پایین‌تر از وزرای خارجه دو کشور خواهد بود. گروه‌های مذاکره کننده به سه گروه سیاسی، اقتصادی و نظامی تقسیم شده‌اند.

طی دوره نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق با این مذاکرات توافق شد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کنونی عراق این مذاکرات را نیز مثل بقیه میراثی که نظام سابق برای او به جا گذاشته، به ارث برد.

حامیان الکاظمی به ویژه سنی‌ها و کردها معتقدند نتایج این مذاکرات به نفع‌شان خواهد بود به ویژه اینکه دشمنان الکاظمی اهرم فشار زیادی برای فشار آوردن بر او در سطح سیاست خارجه ندارند.

با اینکه الکاظمی تلاش می‌کند از دشمن تراشی دوری کرده و با همگان حتی دشمنانش دوستی برقرار کند حامیانش بر این خصلت او حساب باز می‌کنند اما کسانی که بالاجبار او را قبول کرده‌اند معتقدند توانایی راضی نگه داشتن دوستان و دشمنان به صورت همزمان مساله‌ای است که باید با احتیاط به آن نگریسته شود. در اظهارات بسیاری از نمایندگان و احزاب فراکسیون‌های شیعه این مساله دیده می‌شود. آن‌ها در این باره تردید دارند که مذاکره با آمریکا به نفع عراق باشد.

خالد عبدالاله، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه در عراق گفت: این مذاکرات به ویژه بعد از امضای توافق‌نامه چارچوب استراتژیک میان دو کشور در سال ۲۰۰۸ اصول اساسی دارد. به رغم امضای این توافق، ماهیت روابط میان آمریکا و عراق مشخص نشد آیا آمریکا دوست است یا شریک یا هم‌پیمان. در نتیجه، مذاکرات آتی این روابط را قطعی خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کنم که عراق از یک دوست به یک شریک تبدیل شود. تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور با الکاظمی و متمرکز شدن بر محدود کردن سلاح در دست دولت و همچنین بحث درباره منفعت عراق و پایبندی‌ آمریکا به تعهدات خود درخصوص آموزش و مسلح کردن به این معناست که آن‌ها خواهان روابط جدیدی با عراق هستند.

وی گفت: مسائل نفت و شرکت‌های نفتی در عراق در هرگونه مذاکره‌ای با واشنگتن حضور خواهند داشت. همچنین حضور نظامی آمریکا در عراق بررسی خواهد شد.

احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی در عراق گفت: آمریکا از سال‌ها قبل تمایل داشته با عراق مذاکره کند حتی خود عراق معتقد بود که توافق استراتژیک طی سال‌های گذشته به شکل درست اجرایی نشده است در نتیجه هم عراق و هم آمریکا مایلند این مساله را حل کنند.

وی گفت: از جمله مسائل مورد بحث عقب‌نشینی آمریکا از عراق است. عقب‌نشینی کامل مورد بحث نیست و مطرح نشده چراکه خطر داعش همچنان ادامه دارد و این مساله ادامه هماهنگی با آمریکا و ائتلاف بین‌المللی را می‌طلبد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها