کد خبر: 587812
تاریخ انتشار :

طرح الحاق کرانه باختری سرپوشی بر پرونده فساد نتانیاهو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اجرای طرح الحاق تیر خلاصی است به توافق اسلو که بر اساس آن تشکیلات خودگردان تقریبا بر ۴۰ درصد اراضی کرانه باختری کنترل دارد و رژیم صهیونیستی در تلاش است با اجرای این طرح از توافق اسلو فراتر رفته و سهمی ۳۰ درصدی را برای احداث شهرک‌ها در کرانه غربی اختصاص دهد. این به معنای حذف کلیه تلاش های بین المللی اعم از سازمان ملل ، دولت های اروپایی و حتی دولت های قبلی آمریکاست.

برآوردها و ارزیابی ها نشان می دهد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک سو دنبال سرپوش گذاشتن بر بحران‌های متعدد داخلی خود از جمله پرونده‌های فسادش می باشد و از دیگر سو تلاش دارد، با تحقق شعارهای مهم انتخاباتی خود حمایت تندورهای راستگرا را برای ادامه حضور در صحنه سیاسی این رژیم به دست آورد، از همین روست که نتانیاهو برای اجرای این طرح پر ریسک بی تابی می کند.

نتانیاهو خوب می داند که با اجرای این طرح روابط تل‌آویو با اتحادیه اروپا، جامعه جهانی و کشورهای عربی از جمله اردن و مصر را با چالش جدیدی روبه رو خواهد کرد و اسرائیل را به سوی انزوای کامل جهانی سوق خواهد داد؛ موضوعی که باعث شده احتمال عقب‌نشینی جزئی نتانیاهو در اجرای طرح مدنظر خود و اجرای چند مرحله‌ای آن برای کاستن از تنش‌ها تقویت شود.

در عین حال،‌ به گفته کارشناسان همچنان ۴ عامل اصلی به عنوان مشوق رژیم صهیونیستی برای اجرای عملیات الحاق کرانه باختری باعث می‌شوند اسرائیل با تمام عواقب احتمالی به سمت اجرای آن برود. در راس این مشوق‌ها اینکه «دولت آمریکا به عنوان بزرگ ترین حامی آن قرار دارد، سپس سرگرم بودن جامعه جهانی به بحران کرونا، سوم نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه و پیشبرد عملیات عادی سازی روابط با بسیاری از کشورهایی که موضع خود در قبال مساله فلسطین را تا حدودی تغییر داده اند و در نهایت دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین و چنددستگی کشورهای عربی»، از همین رو بدلیل افزایش فشار مقاومت و مخالفت‌های گسترده بین المللی، نتانیاهو می‌خواهد این طرح را به صورت مرحله‌ای اجرا کند. در مقابل، احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو، در ارتباط با زمان اجرای این طرح اختلافات جدی دارند. علاوه بر احزاب، دستگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم نیز نظرات متفاوتی در مورد اجرای طرح دارند.

در آن سوی ماجرا و در اردوگاه تشکیلات خودگردان ، اما اوضاع پس از اجرای طرح الحاق کرانه باختری پیچیده خواهد شد. از یک سو مقاومت فلسطین تهدید کرده که اجرای این طرح به منزله آغاز جنگی جدید در سرزمین های اشغالی است و از دیگر سو اجرای طرح الحاق کرانه باختری ماهیت وجودی تشکیلات خودگردان را نیز به طور کامل از بین خواهد برد. نکته‌ای که جنبش حماس و دولت خودگردان همزمان نسبت به آن هشدار داده اند. اگرچه این طرح، موضوع جدیدی نیست و بر محتوای اصلی آن در پیمان اسلو توافق شده، اما مقاومت فلسطین هیچگاه با آن موافقت نکرده است.

بررسی عوامل تاثیرگذار در معادله جاری، موید آن است که روزهای آینده سرزمین‌های اشغالی آبستن رخدادهای نگران کننده و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. با این حال باید منتظر فرا رسیدن ماه ژولای (نیمه تیر) و موعد آغاز اجرای طرح الحاق کرانه باختری ماند و دید اجرای این طرح جنجالی و نحوه برخورد جهان با آن، موضوع فلسطین را به کدامین سو رهنمون خواهد کرد؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها