کد خبر: 588720
تاریخ انتشار :

رای الیوم بررسی کرد:

استارت جنگ چین و آمریکا زده شد؟

استارت جنگ چین و آمریکا زده شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رای الیوم نوشت: در سایه شیوع گسترده ویروس کرونا، که منجر به فوت ۱۵۰ هزار آمریکایی شد و تحت تاثیر حالت شکافی که به دلیل نژاد پرستی در این کشور ایجاد شده، جشن‌های روز استقلال در آمریکا، «نا امید کننده» بود.

در ادامه این مطلب آمده است: دونالد ترامپ در سخنرانی که به همین مناسبت داشت، بار دیگر به چین حمله برد و آن را متهم به انتشار ویروس کرونا و نقض حقوق بشر در هنگ کنگ و منطقه مسلمان نشین ایغور نموده و تهدید کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه برخی مسئولان چینی اعمال می‌کند، که پشت اجرای قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ ایستاده اند و در رأس آن‌ها شی جین پینگ است.

این تهدیدات امریکا علیه چین، همزمان شد با افزایش تنش‌ها بین دو کشور و انجام مانور‌های نظامی دریایی و هوایی در دریای جنوبی چین، که غنی از ثروت‌های معدنی و نفتی است و چین تاکید می‌کند که ۹۹ درصد از آب‌های این دریا، بخشی از آب‌های منطقه‌ای ان محسوب می‌شود و تمام ادعا‌های دولت‌هایی مثل مالزی، وییتنام و فیلیپین در خصوص این دریا، باطل و بی اساس است.

دولت آمریکا رزمایش‌های چینی را تحریک آمیز دانسته و در پاسخ به آن، سه ناو خود را به این منطقه فرستاد، تا مسئولان چینی این اقدام را قدرتنمایی واشنگتن با اهداف عداوت آمیز بدانند.

واقعیتی که ترامپ به آن اعتراف نمی‌کند، شرایط بد داخل کشورش است، در حالی که چین در حالت صعود اقتصادی، سیاسی و نظامی قرار داشته و شبکه‌ای از هم پیمانان قدرتمندی را دارد، که در رأس آن‌ها کره شمالی، روسیه و پاکستان هستند، که از توانایی هسته‌ای برخوردارند، در حالی که هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه و اسرائیل، غرق در جنگ‌ها و بحران‌های داخلی و اقتصادی هستند، که همین مساله آن‌ها را به باری بر شانه ایالات متحده تبدیل می‌کند.

شی جین پینگ، رهبر نهضت جدید چین، به داد و فریاد‌های ترامپ توجهی ندارد و طبق استراتژی خود پیش می‌رود تا در چارچوب جدول زمانی که از ۱۰ سال تجاوز نمی‌کند، چین را به قدرت بزرگی در نقشه اقتصادی و نظامی جهان تبدیل کرده و بر ایجاد یک نظام مالی جایگزین دلار متمرکز است، به نحوی که این نظام به نفع یوآن چین و ارز الکترونیک و هوش مصنوعی باشد.

مسئولان آمریکایی و هم پیمانان عرب آنها، در این باره مجادله می‌کنند که در سایه برتری نظامی آمریکا، رویا‌های چین محقق نمی‌شود، اما همتایان چینی آن‌ها با تمسخر این نظریه ها، چین را در زمینه جنگ سایبری و زرادخانه موشکی بالستیک و سلاح جدیدی که هنوز از آن رونمایی نکرده اند، برتر از آمریکا دانسته و معتقدند این برتری، باعث آشفتگی آمریکایی‌ها شده است، بویژه آنکه رهبری چین، از آزمون کرونا با موفقیت خارج شد.

آمریکا در عید استقلالش، خود را در شرایط یک قدرت جهانی «پیر» می‌یابد که بیماری‌های اقتصادی، نژاد پرستی و اختلافات داخلی، بر پیکر آن نفوذ کرده است.

احتمالات درگرفتن جنگ سرد بین آمریکا و چین، بسیار زیاد است و با اینکه دو طرف تاکید می‌کنند خواهان جنگ نیستند، حتی وقوع برخورد بین این دو، بعید نیست و دخالت‌های نظامی آمریکا، آمادگی ناو‌های آن، ارسال سلاح جدید به تایوان و استفاده از سلاح تحریم‌ها علیه چین، همگی نشانه هایی است که از نیت‌های دولت ترامپ حکایت دارد، نیت‌هایی که قطعا صلح آمیز نیست.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها