کد خبر: 590755
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی قیمت دلار و طلا برای هفته پیش رو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این شرایط که روند قیمت دلار و طلا نزولی شده و شاخص بورس همچنان صعودی مانده، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است؟

نااطمینانی ناشی از کرونا همچنان وجود دارد و در کنار این، نااطمینانی ناشی از اخبار مربوط به جنگنده‌های آمریکایی و هواپیمای ماهان ایران نیز سیگنال‌های تحریک‌کننده برای دو بازار طلا و ارز محسوب می‌شوند. در کنار این، هشدارهای جدی و جدید برای صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند حتی پس از اتمام ضرب‌الاجل اعلامی هم ادامه دارد که اگر منجر به تحریک تقاضا در بازار ارز شود می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر احتمالی داشته باشد.

در بازار جهانی نیز قیمت طلا در معاملات روز جمعه نزدیک به بالاترین رکورد خود در ۹ سال اخیر ایستاد و به سوی بزرگترین رشد هفتگی در بیش از سه ماه اخیر در حرکت است. قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از چهار درصد رشد کرده و طلا در مسیر طولانی‌ترین روند افزایشی از اواخر سال ۲۰۱۱ تاکنون قرار گرفته است.

اما در مقابل اتفاقات در دیگر بازارها از جمله آغاز ثبت نام وام ودیعه مسکن، شروع طرح توزیع مستقیم لوازم خانگی به صورت سبدهای ارزان‌قیمت و انجام قرعه‌کشی خودروسازان نشان می‌دهد بازارهای دیگر به دنبال جذب نقدینگی هستند تا اینکه عامل خروج نقدینگی جدیدی برای ورود به بازار طلا و ارز شوند. در همین حال بازار رقیب اصلی یعنی بورس هم همچنان فعال است و چشم‌انداز مثبتی برای آن قابل پیش‌بینی است. برای خواندن وضعیت احتمالی بورس در هفته بعد گزارش آینده بازار سهام در روزهای آینده را بخوانید.

از سوی دیگر با پایان یافتن ضرب‌الاجل برگشت دلارهای صادراتی برخی مسئولان مدعی هستند که این بازگشت ارز بر قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر داشته و این روند ادامه‌دار است.

در همین مورد رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفته است: وزارت صمت موظف است نسبت به پیگیری بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اقدام کرده و سازوکارهای لازم طراحی و اجرا کند.

علاوه بر این، وعده عدم افزایش قیمت دلار از سوی رئیس کل بانک مرکزی و اظهارات جدید رئیس جمهور هم سیگنال‌های ارزانی در بازار ارز را به همراه دارد.

رئیس‌جمهوری اخیرا گفته است: همچنین باید بتوانیم کاری کنیم از ارزی که امروز در کشورهای دیگر به‌عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام گرفته و حداقل سه کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند و امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.

بدین ترتیب اظهارات خوشبینانه تاثیرگذار بر ارزانی قیمت دلار از یک سو و اخبار نااطمینانی با میزان اثرگذاری احتمالا کمتر نسبت به گروه دیگر اخبار قابل مشاهده است که در نهایت شاید روند نزولی قیمت دلار و طلا را قابل پیش‌بینی کند منتها با این تفاوت که شدت آن به میزان هفته گذشته نباشد و یه افت حداقلی قابل انتظار باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها