کد خبر: 590865
تاریخ انتشار :

ویبره بدنه چیست و چه کاربردی دارد

ویبره بدنه چیست و چه کاربردی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، موتور ویبره، ویبراتور صنعتی یا ویبره بدنه در صنایع مختلف و در بخش‌هایی که نیاز به لرزش و ارتعاش است استفاده می‌شود. اگر در بخشی از صنعت که ارتعاش چه در ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ و سنگین نیاز باشد، باید از این موتورهای ارتعاشی استفاده کرد.

معرفی موتور ویبره صنعتی

موتور ویبره صنعتی یکی از انواع ویبراتورهای خارجی است. ویبراتور خارجی همان‌طور که از نامش مشخص است، دستگاهی است که برای ایجاد لرزش بر روی سطوح خارجی یا بدنه اجسام استفاده می‌شود. در حالی که یک ویبراتور داخلی مستقیما به داخل ماده مانند بتن یا حفره‌ها وارد می‌شود.

در بسیاری از کاربردها بکارگیری ویبراتور خارجی نسبت به ویبراتور داخلی مزیتهای بیشتری دارد. برای مثال فشرده سازی لایه‌های بسیار ضخیم و نازک از بتن تازه ریخته شده بخصوص آن‌هایی که برای پروفیل‌ها و فرم‌های خاص استفاده می‌شوند.

ویبره بدنه

کاربردهای ویبراتور بدنه

از ویبراتورهای صنعتی می‌توان در کنار انبارک ها، قیف های بزرگ صنعتی، سیلوها، شناورها و همچنین در تجهیزات غربالگری، انتقال و فشرده سازی بهره گرفت. حتی امکان دارد یک ویبراتور در زیر بدنه یک کامیون یا یک واگن قطار نصب و استفاده شود. برای مثال دیگر در تجهیزات کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی، میزهای ویبراتور صنعتی وجود دارد که با هدف فشرده سازی مورد استفاده قرار میگیرند و لوسیون و دیگر لوازم آرایشی را به داخل ظروف محصول شان قرار می‌دهد.

ویبره بدنه‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که در صنایع سیمان و بتن، صنایع کشاورزی، صنایع آرد و تجهیزات دانه بندی در سیلوها، سرندها، صنایع غذایی و نان و ماشین آلات صنایع خشکبار به کار گرفته می‌شوند. همچنین موتور ویبره‌های برقی و موتور ویبره کوچک (میکرو ویبره) را می توان در میزهای ویبره، واگن، کامیون ها و میکسر بتن استفاده نمود.

کارکرد موتور ویبره بدنه

ویبره بدنه برقی دارای یک موتور الکتریکی و روتور می باشد. وزنه ای به روتور متصل است با حرکت چرخشی روتور ایجاد لرزش کرده و این لرزش را به بدنه قالب بتن انتقال می دهد و با این کار موجب تخلیه هوای داخل بتن می شود. ویبراتور بدنه قالب در تعداد دورهای مختلف ساخته و عرضه میشود.

ویبره بدنه بتن در دورهای بالا ضربات ریز و ممتد می زند و بیشتر مخصوص قالب هایی است که نیاز به ضربه ریز و پیوسته دارند. ویبراتور بدنه قالب در دورهای پایین ضربات درشت و گسسته می زند و بیشتر در بدنه هایی استفاده می گردد که مواد داخل احتمالاً به دیواره داخلی چسبیده و بایستی توسط ضربات درشت تر جدا شود.

یک ویبره بدنه به صورت تکی ارتعاشاتی به صورت دایروی ایجاد میکند. اگر نیاز به ارتعاشات جهت دار دارید باید از دو یا چندین ویبره بدنه استفاده کنید. در هنگام استفاده از آن باید توجه داشته باشید که دمای آن بیشتر از 80 درجه سانتی گراد نشود زیرا باعث کاهش کارایی و صدمه به موتور خواهد شد.

نحوه استفاده از ویبره بدنه بسیار مهم است. برای نمونه برای موتور ویبراتوهایی که برای قالب بتن استفاده میشوند، باید بر روی سینی های مخصوص آن به صورت دقیق نصب شود. بتن ابتدا درون سینی مخصوص قرار میگیرد و ویبره بدنه روشن میشود. پس از مدتی بتن هواگیری شده و بتن صیقلی بدست خواهد آمد. همچنین باید با پیچ و مهره به صورت محکم به سینی که روی آن قرار میگیرد متصل شود.

در اولین استفاده از ویبراتور بدنه حدود چهار ساعت پس از استفاده باید اتصالات آن چک شود. پس از این هر هفته باید اتصالات بازبینی شود تا بازده کارکرد آن را حداکثر کرد.

انواع موتور ویبراتور بدنه ویبره بدنه برقی

انواع ویبره بدنه را می توان برقی و بادی دانست که نوع برقی آن بسیار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. ویبراتور بدنه برقی در انواع سه فاز و تک فاز موجود است. این وسیله در دورهای ۷۵۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۴۰۰ ، ۳۰۰۰ ارائه می شود که دورهای کمتر سبب ایجاد ضربه های سنگین تر و دورهای بالاتر دارای ضربه های بیشتر ولی با قدرت کمتر است. ویبراتورها از لحاظ حجم هم در حجم های ۱۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلوگرم تولید و عرضه می شوند.

ویبره بدنه برقی پرکاربرد و سایز بندی های مختلفی دارد و منبع تغذیه بصورت تکفاز و سه فاز میباشند. برای اپراتور کار کردن با مدلهای برقی آسانتر است و پر طرفدار میباشد . اما ویبره بدنه بادی در زمانی که برق در دسترس نباشد و یا خطر انفجار باشد از سیستم پنوماتیک استفاده میشود. کاربرد استفاده در صنعت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مناسب برای حباب گیری در قالب بتن: اصلی ترین کاربرد این دستگاه را می توانید در قالب های بتنی مشاهده کنید. این موتورها با حرکات ارتعاشی خود می توانند حباب های موجود در مایع بتنی را گرفته و از این طریق بتن شما یکدست و همگن شود.

کمک به پاک کردن غلات و حبوبات در دستگاه بوجاری: امروزه بسیاری از شرکت های صنایع غذایی حبوبات برای بسته بندی های خود ازموتور ویبره صنعتی استفاده می کنند.

خشک کردن ماسه و شن: این موتورها می توانند با ارتعاشات خود، آب اضافه در ماسه و شن را گرفته و در خشک شدن سریع آنها موثر باشد.

مناسب برای تولید موزاییک: امروزه در دستگاه های تولید موزاییک نیز از این موتورها بسیار زیاد استفاده می شود. با استفاده از آنها می توان حباب های درون موزاییک ها را با ایجاد ارتعاشات از بین برد.

کاربرد ویبراتور بدنه

کارشناسان بازرگانی لرزان صنعت میتوانند شما را در خرید و انتخاب موتور ویبره بدنه مورد نیازتان راهنمایی کمک کنند. برای این منظور به وبسایت www.larzansanat.com مراجعه و یا با شماره تماس 33919947-021 تماس حاصل کنید.

ویبره بدنه بادی

این مدل برای نصب روی قالب های بتن استفاده می گردد و با اتصال باد به آن، قالب را ویبره می کند. موتور ویبره بادی در توان های مختلف تولید میشود و کاربرد دارد. در مکان هایی که خطر انفجار وجود دارد از ویبره های بادی استفاده می شود و اگر خطری نباشد استفاده از ویبره بدنه برقی به دلیل هزینه ی کمتر استفاده میشود.

نصب ویبراتور بدنه
  • هنگامی که موتور ویبره بدنه مونتاژ می شود، باید از ترکمتر برای پیچ ها استفاده نمود و پیچ ها را بر اساس میزان استاندارد تعیین شده سفت نمود. همچنین کلاس کیفی پیچ ها باید ۸٫۸ باشد.
  • موتور ویبره بدنه ها با اتصال سطحی را در هر شرایطی می توان نصب کرد، اما سطحی که بر روی آن قرار می گیرد باید بدون رنگ، تمیز و صاف و عاری از هر برجستگی باشد.
  • هنگام نصب موتور ویبراتور، کابل ایمنی فولادی باید بالای موتور نگه داشته شود تا ایمنی برقرار شود.
  • در به کار بردن موتورها با حرکت افقی با دو عدد موتور ارتعاشی، جهت چرخش موتورها باید عکس یکدیگر باشد. برای تغییر جهت چرخش موتورها میتوان جای دو کابل تغذیه کننده را عوض کرد.
  • تعمیرات نامنظم و آچارکشی و سفت کردن به صورت نامناسب و غیر کارشناسی باعث شل شدن اجزا و به صدا افتادن دستگاه در حین کار می شود.
  • تمامی موتور ویبراتورها به صورت صد درصد بر اساس نیروی گریز از مرکز دریافتی از تاسیسات تنظیم می گردند. نیروی گریز از مرکز مورد نظر را می توان بر مبنای مقادیری که به صورت درصد در برچسب های مرجع ذکر شده تنظیم کرد و مقدار آن را با کاهش وزن صفحه های دریافت کننده کم کرد.
  • بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از کار کردن موتور، پیچ ها را بار دیگر با گشتاور مشخص سفت کنید و این کار را یک روز بعد تکرار کنید.
  • به علت اینکه کار کرد موتور ویبره به همراه با لرزش و ارتعاش است چک و بازدید دستگاه به صورت دوره ای بسیار ضروری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها