کد خبر: 590902
تاریخ انتشار :

پژو ۲۰۶ صندوق دار بهتر است یا رانا پلاس؟ + تصاویر

پژو ۲۰۶ صندوق دار بهتر است یا رانا پلاس؟ + تصاویر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 پژو ۲۰۶ صندوق دار بهتر است یا رانا پلاس؟ + تصاویر

اکنون با توجه به قیمت گذاری های جدید شورای رقابت و از سویی دیگر، ارتقای خانواده رانا، این پرسش مطرح می شود که با این بودجه به سراغ رانا پلاس برویم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟ بدیهی است که بررسی ظاهر خودرو بیش تر امری سلیقه است و هر فرد با توجه به سلایق خود و با آگاهی از برخی قواعد طراحی می تواند نگاه متفاوتی نسبت به زیبایی هرکدام از این خودروها داشته باشد. به همین دلیل، در مقایسه رانا پلاس و پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ سعی شده براساس مستندات و صحبت های حقوقی مطرح شده به نتیجه گیری برسیم.

ابعاد و اندازه:

اخبار روز اخبار بورس قیمت سکه و طلا در بازار (۹۹/۰۵/۰۷) مزایای کارت اعتباری سهام عدالت سیگنال قیمتی پراید به بازار خودرو همان طور که اشاره شد، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ صندوق دار از یک پلتفرم و اصول سازه استفاده می کنند. هر دو خودرو براساس پلتفرم ۱۰۶ و PF۱ گروه "PSA" طراحی شده اند و در اصل نمونه سدان پژو ۲۰۶ به حساب می آیند. به همین دلیل است که در بحث ابعاد و اندازه، رانا پلاس کاملاً برابر با خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i (۲۰۶ پلاس یا ۲۰۷ شرق آسیا) است و تفاوتی با نمونه های اروپایی ندارد. این دو خودرو دارای فاصله محوری ۲۴۴۳ تا ۲۴۴۵ میلی متر هستند و به همین دلیل به عنوان خودروهای کوچک شهری شناخته می شوند. این کلاس، که با کد B در بازار اروپا معرفی شده است، نشان می دهد که خودروهایی مانند خانواده رانا و ۲۰۶ چندان فضای کابین جاداری ندارند و بیش تر مناسب خانواده های کم جمعیت هستند. در بحث فضای صندوق عقب تا حدودی پژو ۲۰۶ صندوق دار جادارتر به نظر می رسد و حجم کاربردی بیش تری را در اختیار مالک خودرو می گذارد. اما در نگاه کلی هر دو این خودروها دارای فضای صندوق عقب معمولی هستند و نهایت ظرفیت ۴۰۰ تا ۴۵۰ لیتر را دارند.

راناپلاس۵

راناپلاس۵

در مورد جرم خودروها باید گفت که تا حدودی رانا پلاس سنگین تر از پژو ۲۰۶ صندوق دار به حساب می آید. این خودرو جرم خالص ۱۱۳۴ کیلوگرم را دارد و حدود ۴۸ کیلوگرم از ۲۰۶ سدان سنگین تر است.

ویژگی های فنی:

هر دو این خودروها به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ مجهز هستند. با وجود این که قرار بود خانواده رانا به پیشرانه EF۷ مجهز شوند، اما شاهد بودیم که هیچ گاه چنین قوای محرکه ای بر روی این سدان اقتصادی تجاری‌سازی نشد و رانا و رانا پلاس مانند خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷i از پیشرانه TU۵ ایرانیزه بهره بردند. این پیشرانه توان ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، این قدرت را به چرخ های جلوی ۲۰۶ سدان و رانا پلاس می رساند. به گفته مهندسان ایران خودرو رانا پلاس به دلیل وزن بیش تر و تغییر برخی پارامترها شتاب ضعیف تری را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوق دار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای رانا پلاس ۱۲ ثانیه اعلام می شود و این در حالی است که ۲۰۶ اس دی این رکورد را در ۱۱٫۴ ثانیه ثبت کرده است.

همچنین در بحث مصرف سوخت، رانا پلاس به ازای هر صد کیلومتر و در شرایط ترکیبی حدود ۶٫۹ لیتر بنزین مصرف می کند و ۲۰۶ SD هم مصرف سوخت ۶٫۶۱ لیتری را در بازه مشابه دارد. در مورد کیفیت قطعات فنی نیز باید گفت این دو خودرو بسیار شبیه به هم هستند و تقریباً از تجهیزات فنی مشابهی بهره مند شده اند. بنابراین در مقوله استهلاک فنی نمی توان برتری را به یکی از خودروها اختصاص داد، اما با توجه به اطلاعات منتشرشده از سوی ایران خودرو، می توان گفت در بحث بررسی معیارهای فنی، پژو ۲۰۶ صندوق دار عملکرد به نسبت بهتری را به نمایش گذاشته است.

راناپلاس۴

ایمنی:

آغاز تحریم ها و بازگشت مشکلات شدید به خودروسازی باعث شد شرکت هایی مانند ایران خودرو نسبت به حذف برخی امکانات اقدام کنند. پیش از این، خانواده رانا و پژو ۲۰۶ صندوق دار با ترمز عقب دیسکی تولید می شدند، اما اکنون شاهد هستیم که به جای این سامانه ترمز از سیستم کاسه در محور عقب این خودرو استفاده می شود. سامانه ABS، EBD و BA از جمله سیستم های مدیریت ترمزگیری در رانا پلاس و ۲۰۶ سدان هستند. همچنین دو کیسه هوا روی این دو خودرو نصب است و باعث می شود حداقل های الزامی ایمنی در این دو محصول ایران خودرو دیده شود. در بحث اتصالات اجزای بدنه، الگوی جوش، لایه های سازه و… شباهت بسیار زیادی میان رانا پلاس و ۲۰۶ صندوق دار وجود دارد و مکانیزم پایداری و زیربندی این سدان های کوچک شهری مشابه به هم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در بخش ایمنی، این دو خودرو چندان تفاوتی با هم ندارند و تقریباً در یک سطح قرار می گیرند.

راناپلاس۷

راناپلاس۸

امکانات رفاهی:

پیش از این که رانا پلاس به بازار معرفی شود، رانا LX رقیب اصلی پژو ۲۰۶ سدان بود. در این رقابت شاهد بودیم که رانا LX از نظر امکانات رفاهی در جایگاه پایین تری از رقیب پژویی خود قرار می گرفت و برخی امکانات در خانواده رانا دیده نمی شد. تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، پشت سری صندلی های عقب و… از جمله امکاناتی است که در پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ وجود دارد و در نسخه LE و LX رانا به صورت کامل دیده نمی شود.

اما با معرفی رانا پلاس ماجرا تغییر کرده و این بار خانواده راناست که امکانات بهتری را به مشتریان ارائه می دهد. کروزکنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه های کناری راهنمادار و… از جمله امکانات رانا پلاس است که در پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ دیده نمی شود. همچنین با حذف سنسور پارک عقب از خانواده ۲۰۶، در حال حاضر، رانا پلاس با دارا بودن این آپشن وضعیت بهتری را نسبت به ۲۰۶ سدان دارد.

شیشه ها و آینه های کناری برقی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک و… از جمله امکانات مشابه میان این دو خودروست. اما در بحث سیستم تهویه، ۲۰۶ SD سامانه پیشرفته تری را نسبت به رقیب اقتصادی خود دارد.

راناپلاس

کیفیت و قیمت:

زمانی که رانا LE و LX به بازار معرفی شد، بسیاری این خانواده خودرویی را نمونه اقتصادی و ارزان تر پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ می دانستند. اما همان طور که در متن اشاره شد، در حال حاضر، رانا پلاس امکانات به روزتری نسبت به ۲۰۶ سدان را در اختیار مشتریان می گذارد. در بحث کیفیت نیز همیشه شاهد بودیم که براساس گزارش های ISQI، کیفیت متریال و مونتاژ پژو ۲۰۶ صندوق دار بیش تر از رانا LX و LE بوده است.

اما حالا مهندسان ایران خودرو مدعی هستند که با توجه به تغییرات رخ داده برای رانا پلاس، این خودرو کیفیت بهتری را نسبت به ۲۰۶ SD دارد. در بخش صندلی ها و تریم داخلی رانا پلاس، ایران خودرو از متریال و اجزای مشابه به پژو ۲۰۷i استفاده کرده و بدیهی است که این اجزای ۲۰۷i تا حدی از کیفیت بیش تری نسبت به خانواده ۲۰۶ برخوردار هستند. همچنین گفته می شود در ساختار برخی اجزای رانا پلاس مانند کاسه چراغ ها، سامانه انتقال قدرت، متریال داشبورد، رودری ها، نمد سقف و… ارتقای کیفی رخ داده و این خودرو باکیفیت تر از رانا LE و LX است.

راناپلاس۱

در بحث قیمت گذاری هم شاهد هستیم که ایران خودرو با مصوبه شورای رقابت، برای اولین بار قیمت بیش تری را برای خانواده رانا نسبت به ۲۰۶ سدان V۸ در نظر گرفته است. پیش از این، خانواده رانا همیشه قیمت کم تری از ۲۰۶ صندوق دار داشت و حالا به دلیل تغییر جزئی متریال و اضافه شدن برخی امکانات، این سدانِ به اصطلاح ملی قیمتی بیش تر از نمونه فرانسوی ایرانیزه دارد. اما با این وجود باید منتظر واکنش بازار آزاد و بررسی میزان استقبال مشتریان از رانا پلاس بود تا بتوان یکی از مهم ترین مباحث ارزش خرید این خودرو، یعنی بازار فروش، را محک زد. در حال حاضر، رانا LX از محبوبیت کم تری نسبت به ۲۰۶ صندوق دار برخوردار است و به همین دلیل می بینیم که نمونه های صفرکیلومتر رانا قیمت به مراتب کم تری از ۲۰۶های سدان در بازار آزاد دارند. اما شاید با حضور رانا پلاس اختلاف قیمت این خودرو با خانواده ۲۰۶ کم تر شود و حتی این احتمال وجود دارد که قیمت بازار آزاد این سدان کلاس B مشابه به هم تعیین گردند.

رانا پلاس قوی تر است یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟ راناپلاس۳

هر دو این خودروها از پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 استفاده می کنند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر دارد. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود و با توجه به وزن خودروها و برخی برنامه ریزی های فنی، پژو ۲۰۶ صندوق دار نسبت به رانا پلاس شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتری را دارد.

امکانات رانا پلاس بیشتر است یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟ هر دو محصول ایران خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح مشابهی نسبت به هم قرار دارند و در برخی جزئیات تفاوت هایی در آن ها دیده می شود. به عنوان مپال پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 صفر کیلومتر به تهویه اتوماتیک مجهز است و جای این آپشن در رانا پلاس خالی است. از سویی در رانا پلاس کروز کنترل دیده می شود که به صورت فابریک بر روی ۲۰۶ سدان نصب نشده است.

راناپلاس۳

رانا پلاس جادارتر است یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

راناپلاس۲ این دو خودرو هر دو از پلتفرم PF1 و یا ۱۰۶ گروه پژو سیتروئن پیروی می کنند و برای همین از نظر ابعاد و اندازه، فضای کابین، حجم صندوق عقب و… تفاوت بسیاری جزئی با هم دارند و آنچنان برتری میان آن ها دیده نمی شود.

منبع: اسب بخار

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها