کد خبر: 590905
تاریخ انتشار :

جهانگیری: «آب» از اصلی‌ترین چالش‌های امروز و فردای ایران است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه احیای رودخانه زاینده رود با بیان اینکه مسئله آب یکی از اصلی ترین چالش‌های پیش روی کشور است، گفت: مسئله آب مسئله امروز و فردای ایران است و باید با همکاری، مفاهمه و برنامه ریزی همه دستگاه‌ها برای ساماندهی آن تلاش کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز مسئله آب به گفتمان همه مردم و مسئولین تبدیل شده است، تصریح کرد: مواجهه با چالش کم آبی در کشور با راهکارهای عادی امکان‌پذیر نیست. در این دولت در سال 96 به منظور مدیریت مصارف آب در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شد و سیاستگذاری‌های آن در برخی استان‌ها در حال اجراست و باید با جدیت دنبال شود.

جهانگیری با اشاره به نحوه شکل گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از مرگ این دریاچه به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای رییس جمهور، اظهار داشت: خوشبختانه با تشکیل کارگروه دانشگاهی، تهیه طرح جامع و اجرای پروژه‌های مرتبط، امروز به نتایج و دستاوردهای مطلوبی در احیای این دریاچه رسیده‌ایم و نتیجه کار رضایتبخش بوده است.

وی به نقشه راه ارائه شده از سوی وزارت نیرو برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود اشاره و خاطرنشان کرد: زاینده رود یکی از اصلی ترین کانون‌های تمدن ایران بوده است و در این حوضه از سر شاخه‌ها تا تالاب گاوخونی، در طول تاریخ تمدن بزرگی شکل گرفته و همواره جمعیت فراوانی در این منطقه زندگی کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان به سادگی از کنار آنچه بر زاینده رود می گذرد عبور کرد.

وی با قدردانی از وزیر نیرو که نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود را با همکاری سایر دستگاه‌ها تهیه کرده است، گفت: در این طرح ضمن شناخت کافی از حوضه، مسائل مرتبط با نحوه اجرا و نظارت نیز تهیه شده است و می تواند به عنوان مبنای عمل همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

جهانگیری گفت: این طرح می تواند مبنای وفاق ملی باشد و باید همه ذینفعان حوضه آبریز رودخانه زاینده رود در آن مشارکت داشته باشند. قطعا مردم انقلابی و مومن و آگاه اصفهان و استان‌های همجوار با مشارکت خود می توانند به حل مشکلات در این زمینه کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های مرتبط با الگوی کشت در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اجرا شود که نه تنها زندگی مردم آسیب نبیند بلکه درآمد آنها نیز افزایش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه موفقیت در اجرای این نقشه راه می‌تواند تجربه گرانسنگی پیش روی مدیران کشور برای نجات سایر حوضه‌های آبریز کشور قرار دهد، گفت: اگر لازم باشد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان یکی از محورهای اصلی، جهتگیری‌های مرتبط با آب را در آن گنجانده شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها