کد خبر: 591174
تاریخ انتشار :

پامپئو احضار شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«الیوت اِنگل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با صدور احضاریه‌ای برای «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه این کشور از وی خواست که هزاران برگ سندی که وزارت امور خارجه آمریکا به‌عنوان بخشی از روند تحقیقات درباره فعالیت‌های اقتصادی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و پسرش «هانتر بایدن» در اوکراین به نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در سنا تحویل داده است را در اختیار کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار دهد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از صدور احضاریه برای مایک پامپئو، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا از منابع این وزارتخانه برای ضربه زدن به نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوء استفاده می‌کند.

الیوت انگل در بیانیه خودتصریح کرد: «وزیر پامپئو، وزارت امور خارجه را به یکی از بازوهای ستاد انخاباتی ترامپ تبدیل کرده و حتی تلاش نمی‌کند که این مسئله را پنهان کند.»

وی افزود: «پس از دو سال تلاش برای به بن‌بست کشاندن تقریباً هرگونه نظارتی از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، آقای پامپئو اکنون بیش از پیش خوشحال است که به جمهوری‌خواهان سنا کمک می‌کند تا توطئه‌های خود علیه بایدن‌ها را پیش ببرند.»

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: «من می‌خواهم پرونده کاملی از آنچه وزارت امور خارجه به سنا ارسال کرده را ببینم و می‌خواهم که مردم آمریکا نیز آن را ببینند.»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و اعضای کابینه وی بارها «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و پسرش «هانتر بایدن» که عضو هیئت‌مدیره شرکت اوکراینی «بوریسما» است را به فساد مالی و اداری در اوکراین متهم کرده‌اند.

حدود یک سال قبل افشاگر یا افشاگرانی از کاخ سفید به رسانه‌ها و نمایندگان کنگره اطلاع دادند که ترامپ در جریان مکالمات تلفنی از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است که دستور انجام تحقیقاتی را در مورد تخلفات مالی احتمالی پسر جو بایدن صادر کند. به گفته افشاگران، ترامپ حتی ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را منوط به پذیرش این خواسته کرده است.

در پی افشای این ماجرا، مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست «نانسی پلوسی» دموکرات روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد و در ادامه، کمیته‌های اطلاعاتی و قضائی مجلس نمایندگان تحقیقات خود را در مورد سوءاستفاده ترامپ از قدرت در جریان ماجرای اوکراین گیت آغاز کردند.

دونالد ترامپ اواسط ماه دسامبر (اواخر آذرماه) به دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره، در مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد که در اتهام اول، 230 نفر با استیضاح ترامپ در این مورد موافقت و 197 نفر مخالفت کردند و در مورد اتهام دوم یعنی اتهام کارشکنی در کار کنگره، 229 نفر رای مثبت و 198 نفر رای مخالف دادند تا پرونده استیضاح در اختیار سنا قرار گیرد.

اما در نهایت سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، اوایل فوریه (اواسط بهمن‌ماه) ترامپ را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها