کد خبر: 592132
تاریخ انتشار :

قائم مقام ایمیدرو اعلام کرد:

راه اندازی بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی ؛ به زودی

راه اندازی بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی ؛ به زودی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عباس نعیمی در نشست کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان این مطلب گفت: تا هفته آینده یک مکان از 4 مکان مطرح شده برای ایجاد بازارچه گوهرسنگ ها در استان خراسان رضوی تعیین می شود.

وی افزود: مرز دوغارون نیز توسط اعضای این کارگروه بازدید و بررسی های لازم برای ایجاد بازارچه مرزی انجام خواهد شد.

راه اندازی اتاق طلا در فرودگاه امام

قائم مقام ایمیدرو با اشاره به موضوع غربالگری 10 استان از نظر معدنی و اکتشاف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تصریح کرد: تا پایان شهریور، معادن 5 استان و تا پایان امسال، کل معادن 10 استان غربالگری خواهند شد.

وی ادامه داد: اتاق طلا در فرودگاه امام خمینی (ره) به صورت پایلوت راه اندازی خواهد شد و تا پایان سال جاری نیز، سایر گمرکات تخصصی این اتاق راه اندازی خواهند شد.

حمایت ایمیدرو از کنسرسیوم سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

در این جلسه محمد آقاجانلو، معاون ایمیدرو با بیان اینکه طبق اساسنامه ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه، این سازمان امکان خرید واحدهای تجاری برای تاسیس بازارچه گوهر سنگ به صورت مستقیم را ندارد، گفت: ایمیدرو می تواند اقداماتی همچون آموزش، پژوهش، اکتشاف و نیز ایجاد اتاق طلا و سنگ های قیمتی در گمرکات تخصصی انجام دهد.

وی ادامه داد: حمایت های ویژه برای دریافت پروانه معادن و نیز تسهیل بازارچه ها، از جمله امکانات دیگری است که ایمیدرو می تواند برای کنسرسیوم سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ارایه دهد.

آمادگی ایجاد بازارچه مرزی

علی رسولیان، معاون استاندار خراسان رضوی در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای کشور افغانستان برای سنگ های قیمتی، گفت: با توجه به این ظرفیت و نیز مسئولیت دولت برای ایجاد بازارچه مرزی، آمادگی راه اندازی مکانی برای فرآوری سنگ های افغانستان در مرز دوغارون داریم.

وی افزود: این محصولات پس از فرآوری می تواند در بازارهای افغانستان، ایران یا کشورهای دیگر عرضه شود. برای این منظور، نیازمند حمایت جدی ایمیدرو برای موفقیت بازارچه سنگ های قیمتی هستیم.

ایجاد کارگروه های اجرایی در 10 استان

محمد جواد پیش‌بین، عضو کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: برای انتخاب مکان ایجاد بازارچه سنگ های قیمتی (گوهرسنگ ها) در استان خراسان رضوی، از 7 مکان بازدید میدانی به عمل آورده ایم که 4 مکان، اولویت بندی شده است.

وی ادامه داد: با صاحبان این مکان ها، مذاکره کرده ایم و نتیجه را هفته آینده اعلام می کنیم.

پیش بین با اشاره به راه اندازی کارگروه های گوهر سنگ در استان ها از سوی خانه معدن گفت: این کارگروه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شیراز راه اندازی شده است. علاوه بر این، فرم های غربالگری شامل اندیس های معدنی، محدوده های اکتشافی و محدوده های بهره برداری، طی حدود 15 روز آینده تکمیل می شود.

وی افزود: کارگروه گوهر سنگ آذربایجان غربی هفته آینده و کارگروه همدان 2 هفته دیگر راه اندازی خواهد شد. پس از آن، برای تشکیل کارگروه به زنجان، کرمان، اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی خواهیم رفت.

عضو کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: امیدواریم به یک جمع بندی کلی در زمینه تامین مواد اولیه برسیم تا بتوان برنامه ریزی مناسبی برای پتانسیل های معدنی اتخاذ کرد.

بازارچه اصفهان؛ حاصل فعالیت کارگروه

سیدحسین قاضی عسگر، معاون استانداری اصفهان با یادآوری اینکه بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اصفهان، با حضور آقای غریب پور در خرداد امسال افتتاح شد، گفت: این اقدام حاصل فعالیت کارگروه گوهر سنگ ها که در سال 97 تشکیل شد.

وی افزود: در این استان، 3 هنرستان در زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، آموزش ارایه می دهند. همچنین 5 آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند.

هوشنگ شیشه بران، رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، نوپا است گفت: این صنعت نیازمند بودجه، تخصص و برنامه ریزی است. وی افزود: برای ایجاد بازارچه در اصفهان، نیازمند حمایت های معنوی و مادی هستیم.

پیشنهاد ایجاد یک بازارچه مشترک مرزی

وحید احدنژاد، عضو کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این نشست پیشنهاد داد: با توجه به معادن ارزشمند سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در افغانستان، تاجیکستان و پاکستان، می توان یک بازارچه مرزی مشترک ایجاد کرد تا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فرآوری کشور تامین شود.

وی افزود: برای تشکیل بازارچه ها، سه مولفه سهولت رفت و آمد، امنیت و فضای مناسب اهمیت دارد.

الزام ماده 16 قانون کسب و کار به فراهم کردن مکان مناسب

عبدالنبی مکابر، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی گفت: طبق ماده 16 قانون بهبود مستمر کسب و کار، برای فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل، شهرداری‌ها موظفند با استفاده از زمین‌های متعلق به خود یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی را در شهرها آماده کرده و بر مبنای قیمت تمام شده اجاره دهند.

وی افزود: قبل از ایجاد بازارچه های جدید، بازارچه های موجود را به روز کرده و پس از رفع موانع موجود، آن را به عنوان پایلوتی فعال کنیم و در صورت وجود منابع مالی لازم، نسبت به بازارچه های دیگر اقدام کنیم.

ضرورت آموزش نیروی انسانی

اوجانی، عضو کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: برای رفع مشکلات فرآوری سنگ های قیمتی، آموزش نیروی انسانی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: موضوع تجهیزات برای تراش سنگ ها و نیز مطالعه و امکان سنجی بازار داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لزوم توجه به قوانین داخلی و خارجی برای ایجاد بازارچه مشترک

منصور قربانی، عضو کارگروه بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: توجه به قوانین داخلی و همچنین قوانین و مقررات صادرات و واردات کشورهای همسایه در این بخش،‌ از ضرورت های اصلی و اساسی محسوب می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها