کد خبر: 592181
تاریخ انتشار :

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟ / همه در انتظار آغاز جنگ جهانی سوم هستند

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟ / همه در انتظار آغاز جنگ جهانی سوم هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، افشاگری (یا به قول مخالفان، تحلیل شخصی) ویلیام اوانینا، مدیر مرکز ملی ضد اطلاعات و امنیت آمریکا در مورد حمایت خارجی‌ها از ترامپ و بایدن مانند یک بمب در رسانه‌های آمریکایی ترکید. اوانینا چند روز قبل گفت که چین و ایران بسیار علاقه دارند که ترامپ رای نیاورد و پوتین و روسیه از آن طرف ترجیح می‌دهند که ترامپ همچنان رئیس جمهور آمریکا باشد و پای معاون اوباما به کاخ سفید نرسد.

این اظهارات گمانه‌زنی‌ها درباره کمک پوتین به ترامپ برای پیروزی بر کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ را پررنگ‌تر کرد.

استراتژی همیشگی؛ پای یک دیگری در میان است

اوانینا برای اثبات نظر خود دلایل و شواهد بسیاری آورد اما آنچه بیش از هر چیز در حرفهای او مهم بود نه اثبات گزاره اش بلکه نتیجه آن بود. اوانینا برای اولین بار از دوشقی شدن جبهه مقابل آمریکا بر سر یک رئیس جمهور سخن گفت.

با بررسی آراء و تلاش های جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به نظر می‌رسد نظر اوانینا خیلی هم بی راه نیست. یکی از تاکتیک‌های روسای جمهور آمریکا ایجاد یک "دیگری" بزرگ و قدرتمند در مقابل کشور خودشان است. این دیگری که معمولا قطب مخالف نظام به اصطلاح آزاد آمریکا و به قول بوش "محور شرارت" است قبل از فروریختن دیوار برلین، شوروی بود و بعد از روی کارآمدن پوتین هم روسیه گردید.

کلینتون، بوش پسر و به خصوص باراک اوباما در طول سکان داری شان به سختی تلاش کردند روسیه را دشمن درجه یک آمریکا و ارزش های غربی بنامند.

از روسیه به چین؛ وقتی "دیگری" آمریکا تغییر می‌کند

با روی کارآمدن ترامپ اما قضیه تفاوت کرد. او برای اولین بار دشمن دیگری را نشانه گرفت و به عنوان دیگری آمریکا معرفی کرد. این دیگری جدید چین بود. دموکرات ها البته در این چهار سال این چرخش دیپلماتیک را به شدت مشکوک دانستند.

کارزار بازرس مولر و افشاگری مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین دو تلاش جدی آنها برای اثبات این نظر بود که ترامپ دست نشانده روس‌ها است. در مقابل، ترامپ و جمهوری خواهان تمام تلاش خود را کردند که چین را به عنوان دشمن بزرگ معرفی کنند. آنها با نزدیک‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی در یک ضد حمله بایدن را نزدیک به چین دانستند و سعی کردند خود را از اتهامات دموکرات‌ها بری کنند. همچنین اتهام آمریکا به شیوع کرونا توسط چین و نیز حملات سایبری چین به تاسیسات این کشور به خوبی نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا چه تلاشی دارد تا چین را به عنوان دشمن بزرگ آمریکایی ها معرفی کرده و نقش کلاسیک روسیه را به اژدهای آسیایی بدهد.

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟ / همه در انتظار آغاز جنگ جهانی سوم هستند

سه قطبی غربی - شرقی - شرقی

شاید آنچه نظر بسیاری را به خود جلب کند این باشد که چطور کشوری که داعیه تسلط بر دنیا را دارد این چنین اسیر بازی های دیپلماتیک خارجی می‌شود. شاید این مساله مهم و عجیب باشد اما مطلب اصلی چیز دیگری است. نکته مهم این است که جهان در حال تبدیل شدن به یک سه شقی بزرگ است و جبهه شرق که دیروز در مقابل جبهه غرب قرار داشت، حالا خود در حال تبدیل به دو قطب شرق چینی و روسی می‌شود

دونالد ترامپ از همان ابتدا نشان داد که اولویت هایش با سایر روسای جمهور فرق دارد. او تاکید کرد که برایش اقتصاد مهم تر از سیاست است. شاید به همین دلیل هم باشد که بر خلاف اوباما، کلینتون و حتی بوش‌ها، چین را به عنوان دشمن اصلی آمریکا معرفی کرد. اقدامات او در عرصه جهانی به خوبی این تغییر و چرخش را اثبات می‌کند. ترامپ آمریکایی را که در دو جبهه اوکراین و خاورمیانه(سوریه) در حال رقابت نظامی با روسیه بود خنثی کرد. او از بسیاری از توافق نامه های بین المللی که بسیاری از آنها روسیه را از تُرک تازی می‌انداخت خارج شد و دست روس‌ها را در عرصه امنیتی و سیاسی باز گذاشت. در عوض تفنگ خود را به سمت چین برد و به خصوص با آغاز جنگ تجاری اش با اژدهای شرق نشان داد که مساله اصلی برای او هنوز اولویت بازارهای تجاری جهان است.

به نظر می‌رسد که اقدامات ترامپ فقط به علت اولویت اقتصاد بر سیاست نیست بلکه بیشتر به اقدامات جدید چین مربوط می‌شود. چشم بادامی‌ها در حال توسعه زیرساخت‎های نظامی خود هستند و به خصوص با انعقاد قراردادهای امنیتی و اقتصادی سعی دارند مانند روسیه و آمریکا از مرزهای خود نیز بیرون بیایند. این اقدام چین استراتژی جدید این کشور کمونیستی است. چینی‌ها سعی دارند به پشتوانه قدرت اقتصادی خود وارد رقابت‌های امنیتی و سیاسی هم بشوند و رسما نوعی جنگ سرد جدید را کلید بزنند.

سنتزی میان تز و آنتی تز؛ ظهور امپراتوری‌ جدید از قلب جنگ‌های سرد

تا پیش از این آمریکای جدید در عرصه سیاسی و نظامی روسیه را سد راه خود می‌دید و در عرصه اقتصادی هم چین را. حالا اما به نظر می‌رسد که چین سعی دارد خود را در دو عرصه دیگر هم نشان بدهد. این اتفاق شاید برای چین آسان به نظر برسد.

تاریخ بارها نشان داده که زمانی که دو قطب یا امپراتوری در حال درگیری و رقابت هستند یک امپراتوری سوم که بین آن دو است به راحتی می‌تواند قدرت بگیرد چرا که قطب های درگیر هیچ توجهی به آن قدرت تازه به ظهور رسیده ندارند. یک نمونه کلاسیک این امر قدرت گیری امپراتوری اسلامی در قرون ششم و هفتم میلادی است. در حالی که دنیای قدیم در آن روزگار بین دو امپراتوری پارس و روم تقسیم شده بود، عرب های تازه مسلمان شده توانستند با دین جدید خود و وحدت قبایل بدون هیچ مشکلی ظهور کرده و هر دو امپراتوری را از بین ببرند.

یک نمونه جدیدتر این نظریه، ظهور آلمان نازی است. در ابتدای قرن بیستم، جهان به دو قطب غرب لیبرالیست و شرق کمونیست تقسیم شده بود. در این بین هیتلر با تئوری ناسیونال سوسیالیسمش که قسمت اول (ناسیونالیسم) را از جبهه راست و قسمت دوم(سوسیالیسم) را از جبهه چپ گرفته بود توانست در آلمان به قدرت برسد. انگلیس به عنوان قطب لیبرالیسم در آن زمان با توسعه گرایی هیتلر با نرمی هرچه تمامتر برخورد کرد و دولت "نویل چمبرلن" باج زیادی به هیتلر داد تا بتواند آلمان را تبدیل به سدی در برابر شوروی(که در آن زمان دشمن اصلی غرب دانسته می‌شد) کند. از آن سمت، استالین هم همکاری بسیار زیادی با نازی‌ها کرد و حتی تصمیم رفت به هیتلر در فتح لهستان کمک کند. هر دو جبهه زمانی به خود آمدند که هیتلر آلمان نازی را تبدیل به گرگی بی رحم کرده بود. غرب و شرق حالا فهمیده بودند که دشمنیشان با یکدیگر به زاده شدن یک خطر به مراتب بزرگتر یعنی آلمان نازی انجامیده بود.

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟ / همه در انتظار آغاز جنگ جهانی سوم هستند

جنگ آینده را رئیس جمهور بعدی آمریکا تعیین می‌کند

شاید اتفاقی که حالا در حال وقوع است همین باشد. همه چیز بستگی به تصمیم کاخ سفید دارد. اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا بایدن باشد احتمالا روسیه همچنان دشمن بزرگ آمریکا خواهد بود. در این صورت، چین نفس راحتی می‌کشد و به خوبی از دعوای میان شرق و غرب استفاده کرده و امپراتوری اش را در این بین بزرگتر می‌کند. اما اگر ترامپ در قدرت بماند احتمالا باید منتظر افزایش توسعه طلبی روسیه پوتین باشیم و هزینه‌های پکن در برخورد فرسایشی با واشنگتن افزایش می‌یابد.

شاید علت فعالیت شدید خارجی‌ها در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هم همین باشد. دو جبهه شرقی (روسیه و چین) نیک می‌دانند که بقای ترامپ یا خروجش از کاخ سفید می‌تواند آینده استراتژیک دنیا و تاریخ این کشورها را تغییر دهد و به همین دلیل بیش از گذشته در پی این هستند که رئیس جمهور مورد علاقه خود را وارد کاخ سفید کنند.

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها