کد خبر: 592447
تاریخ انتشار :

واکنش‌های جهانی به توافق امارات-رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط

خنجری از پشت به فلسطین؛ استقبال مصر و انگلیس / بحرین، عمان و سودان، دنباله‌رو ابوظبی/ نتانیاهو: توقفی در کار نیست بلکه تعلیق الحاق کرانه باختری است / ترامپ: دوست داشتم اسم من بر توافق گذاشته می‌شد

خنجری از پشت به فلسطین؛ استقبال مصر و انگلیس / بحرین، عمان و سودان، دنباله‌رو ابوظبی/ نتانیاهو: توقفی در کار نیست بلکه تعلیق الحاق کرانه باختری است / ترامپ: دوست داشتم اسم من بر توافق گذاشته می‌شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آمریکا، امارات عربی متحده و رژیم اشغالگر قدس طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت دونالد ترامپ، «محمد بن‌زیاد»، ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند .

این توافق واکنش‌های زیادی را در سطح منطقه و کشورهای جهان برانگیخت.

توافق قرار است در کاخ سفید امضا شود. «یوسی کوهن»، رئیس سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) برای حصول آن بارها به امارات رفته و «حاییم سیبان»، میلیاردر صهیونیست برای به ثمر نشستن آن، وساطت کرده است.

ترامپ: دوست داشتم اسم من بر توافق گذاشته می‌شد

اولین واکنش به این توافق را دونالد ترامپ داشت، او توافق مذکور را صلح تاریخی بین دو دوست آمریکا یعنی اسرائیل و امارات دانست و ابراز امیدواری کرد که بقیه کشورهای عربی نیز گام مشابهی بردارند. ترامپ همچنین گفته دوست داشته اسمش بر این توافق گذاشته می‌شد، ولی مطبوعات این را نمی‌پذیرند.

«یوسف عتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن، این توافق را «پیروزی دیپلماسی» خواند و سفیر رژیم صهیونیستی نیز آن را «روزی تاریخی برای صلح» دانست.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ نیز مدعی شد که این توافق، صلح را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

نقض معادله صلح در برابر اراضی

یکی از مسئولان ارشد در حزب لیکود (حزب نتانیاهو) نیز با انتقاد از این توافق، گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «معادله صلح در برابر اراضی» را زیر پا گذاشته است.

استقبال مصر و انگلیس

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر با استقبال از این توافق، گفت: «بیانیه سه جانبه مشترک میان آمریکا، کشور برادر امارات عربی متحده و اسرائیل درباره توافق بر سر توقف الحاق اراضی فلسطین و برداشتن گام‌هایی به سمت ایجاد صلح در خاورمیانه را با علاقه و اهتمام فراوان دنبال کردم و تلاش مسئولان این توافق برای دستیابی به شکوفایی و ثبات در منطقه را ارج می‌نهم».

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز در واکنش به این توافق گفت:‌ «تصمیم امارات و اسرائیل در عادی سازی روابط خیلی خیلی خبر خوبی است. عمیقاً امید‌وار بوده‌ام که [طرح] الحاق در کرانه باختری پیش نرود و توافق امروز به منظور توقف آن طرح گامی خوب در جهت [حرکت به سمت] یک خاورمیانه صلح‌‌آمیزتر است.»

خیانت به همه عرب‌ها و فلسطین است

«عباس زکی»، از رهبران جنبش فتح فلسطین گفت: «توافق میان اسرائیل و امارات نقض توافق عربی و خیانت به کشورهای عربی است، قبل از اینکه خیانت به فلسطین باشد.»

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار نشست فوری برای بررسی تبعات توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده شد.

«ابو احمد فؤاد» معاون دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین توافق امارات و رژیم صهیونیستی را «جنایتی» در حق ملت فلسطین و خون فلسطینیان خواند و گفت: «هیچ کسی حق ندارد برای حفظ تاج و تخت خود، جرایمش را با درد و رنج ملت فلسطین توجیه کند.»

نتانیاهو: توقفی در کار نیست بلکه تعلیق الحاق کرانه باختری است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی آب پاکی را بر دستان اماراتی‌ها ریخت و گفت که چیزی به نام توقف اشغال کرانه باختری وجود ندارد، بلکه تعویق این اقدام است. با این حال او ، توافق میان امارات و اسرائیل را «عصر جدیدی» در روابط میان اسرائیل و جهان عرب دانست.

محمد بن‌زاید، ولی‌عهد ابوظبی پنجشنبه در توییتر خود مدعی شده است که «در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، توافق شد که [طرح] الحاق (اشغال) اراضی فلسطین متوقف شود».

«انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در رابطه با این توافق نیز مدعی شد: «امارات عربی متحده از روابط خود (با اسرائیل) برای ایجاد راه حلی ملموس و واقعی برای مسئله فلسطین استفاده می‌کند. وی مدعی شد: «امارات همواره بر حفظ پل‌های ارتباطی در راستای خدمت به مسئله فلسطین تاکید کرده است.

هدف توافق جدید، انتخابات ۲۰۲۰ آمریکاست

یک مقام در دولت ترامپ بدون آنکه نامش را فاش کند، گفت که «هدف واشنگتن این است که توافق میان اسرائیل و فلسطین قبل از انتخابات ماه نوامبر امضا شود.».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۳ آبان برگزار می‌شود.

توافق، بخشی از خاورمیانه جدید است

برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران این توافق را بخشی از «خاورمیانه جدید» دانست و مدعی شد: «صلح میان اعراب و اسرائیلی‌ها بدترین کابوس ایران است. هیچ‌کس بیشتر از ایران برای تشدید درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل تلاش نکرده است».

فلسطین سفیر خود را فراخواند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به توافق رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، سفیر خود را از امارات فراخواند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از موضع این تشکیلات در محکوم کردن توافق رژیم اسرائیل و امارات برسی عادی‌سازی روابط تقدیر و از این موضع اعلام حمایت کرد.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی یمن، توافق امارات و رژیم تل‌آویو را محکوم کرد و آن را اقدامی دانست که احساسات عرب‌ها و مسلمان‌ها را جریحه‌دار می‌کند. یمن اعلام کرد که که این اقدام بیانگر وضعیت ورشکستگی رژیم امارات است.

وزیر اطلاع‌رسانی این دولت نیز گفت که توافق سه جانبه آمریکا و اسرائیل و امارات در بردارنده پیام چالش‌برانگیزی دشمنان اسلام علیه مسلمانان است.

خنجری از پشت بود

«مطانس شحاده» عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) سازش امارات با رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا را خنجری به پشت ملت‌های عربی توصیف کرد و گفت: «عادی سازی روابط میان امارات و کشورهای عربی خبر جدیدی نیست و از قبل هم پیش بینی شده بود، زیرا نتیجه طبیعی روابط امنیتی، اطلاعاتی و راهبردی است که سال‌هاست میان دو طرف وجود دارد.»

او همچنین افزود: «دروغ نتانیاهو درباره طرح الحاق به امارات فرصتی دارد تا به بهانه ممانعت از اجرای طرح الحاق با اسرائیل سازش کند، زیرا هم نتانیاهو و هم امارات دروغ می‌گویند.»

امارات پاداش جنایت‌های اسارئیل علیه فلسطینیان را داد

«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس اعلام این توافق «خطرناک»، را به منزله «پاداش رایگانی» دانست که امارات به رژیم اسرائیل به دلیل جنایت‌هایش علیه فلسطینیان داده است.

او گفت که این اقدام صهیونیست‌ها را تشویق و تحریک خواهد کرد که جنایت‌ها علیه فلسطینیان را بیشتر کرده و به مقدسات اسلامی تعرض کنند.

وزارت خارجه اردن نیز در واکنشی سرد به توافق مذکور، تاثیر این توافق را به اقدامات رژیم صهیونیستی در آینده منوط دانست.

بحرین، عمان و سودان، دنباله‌رو ابوظبی

وزارت خارجه بحرین، حصول توافق مذکور را به امارات تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آن بتواند راه را برای «تحقق صلح و ثبات در منطقه» باز کند. منبعی امنیتی به کانال یازده اسرائیل گفته بعد از امارات، بحرین دومین کشوری خواهد بود که روابط خود را با تل آویو عادی‌سازی خواهد کرد.

روزنامه القدس العربی به نقل از منابع آگاه خود نیز نوشت که علاوه بر بحرین، عمان و سودان نیز به جرگه امارات ملحق خواهند شد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاس جمهوری ترکیه توافق امارات و رژیم اسرائیل را «خیانت» به مردم و آرمان فلسطین دانست و گفت تاریخ خواهد نوشت که آن‌هایی که به مردم فلسطین خیانت کردند، جزو شکست خوردگان هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها