کد خبر: 592953
تاریخ انتشار :

دندان پزشکی در دوران بارداری + بایدها و نبایدها برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری

دندان پزشکی در دوران بارداری + بایدها و نبایدها برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دندان درد در دوران بارداری مانند تمام دوران دیگر زندگی، می‌تواند شرایط را بسیار عذاب‌آور و دردناک کند. در مادران باردار نگرانی‌های زیادی برای رفتن به دندان پزشکی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که رفتن به دندان پزشکی در این دوران می‌تواند برای جنین خطرآفرین باشد. برای همین با دندان درد می‌سازند تا دوره بارداری تمام شود.

حال اینکه نادیده گرفتن دندان درد در دوران بارداری خطرات بسیاری به همراه دارد. از جمله این خطرات می‌توان به خطر وضع حمل زودرس اشاره کرد. در این مقاله شرایط درمان‌های مختلف دندان پزشکی در دوران بارداری را بررسی می‌کنیم و در مورد نکات مراقبت از دندان ها در این دوران می‌گوییم.

پیشنهاد: تناسب اندام و لاغری در بارداری و پس از آن با تخفیف کلینیک لاغری در تهران و سایر شهرها

عوامل دندان درد در دوران بارداری

دوران بارداری با بالا و پایین شدن سطح هورمون‌ها همراه است. در بعضی شرایط، افزایش سطح برخی از هورمون‌ها باعث خونریزی لثه و تورم آن می‌شود. انجام درمان‌های دندان پزشکی با مشورت و نظارت کامل دکتر زنان متخصص‌تان، در دروان بارداری نه تنها خطری ندارد بلکه در بعضی مواقع یک الزام است. در شرایطی که گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها التهاب دهان را بدتر کرده است، پیگیری نکردن درمان می‌تواند برای مادر و کودک تبعات جدی به همراه داشته باشد.

پیشنهاد: کلینیک ها و مراکز دندانپزشکی کرج - ارزان ترین قیمت - خدمات کامل با حفظ پروتکل های بهداشتی

دندان پزشکی در دوران بارداری + بایدها و نبایدها برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری

پرسش‌های رایج دندان پزشکی در دوران بارداری

برای تمام مادران، در دوران بارداری، پرسش‌های متعددی پیش می‌آید. در این بخش به سؤالات متداول در مورد دندان پزشکی در بارداری می‌پردازیم:

در دوران بارداری چه چیزهایی می‌تواند به دندان درد بیانجامد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

دوران بارداری به خاطر تغییرات بدنی، شرایطی پیش می‌آید که می‌تواند منجر به دندان درد شود. با آگاهی از این شرایط، می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به آن جلوگیری کنید:

1- ابتلا به ژنژیویت بارداری

ژنژیویت بارداری به خاطر تغییرات هورمونی بدن رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی می‌تواند موجب التهاب و ورم لثه‌ها شود. اگر این مشکل پیگیری و درمان نشود، موجب بیماری‌های لثه، عفونت شدید لثه و آبسه لثه خواهد شد.

توصیه : در صورتی که التهاب و ورم لثه را حس کردید، به سرعت با پزشک متخصص خودتان مشورت کنید. بسیاری دردهای ناچیز را تحمل می‌کنند با این تصور که به زودی خوب می‌شود و مشکلی ندارد. اما به یاد داشته باشید در دوران بارداری هر چیز کوچکی اگر تحت نظر پزشک متخصص نباشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

2- تغییر در رژیم غذایی

خیلی از خانم‌های باردار به دلیل عوامل هورمونی و روانی ناشی از بارداری، شروع به ریزخواری می‌کنند. در این دوران مادران بیش از همیشه حواسشان به وعده‌های غذایی است تا جنین از نظر مواد مغذی کمبودی پیدا نکند. در نتیجه احتمال اینکه میزان شکر در رژیم غذایی افزایش پیدا کند، زیاد است. همین می‌شود که خطر ابتلا به دندان درد به خاطر پوسیدگی دندان افزایش پیدا می‌کند.

توصیه : رژیم غذایی خود را با پزشک متخصص‌تان در میان بگذارید تا مطمئن شوید که مقدار شکر بیش از اندازه نباشد.

3- فقر کلسیم

کلسیم نقشی اساسی در رشد استخوان‌های کودک دارد. به همین جهت زنان باردار نیاز به افزایش سطح کلسیم خود دارند. با کاهش کلسیم در بدن مادران باردار، مینای دندان در تأمین مواد معدنی خود با مشکل روبرو می‌شود. در نتیجه مینای دندان ضعیف شده و موجب بالارفتن خطر پوسیدگی دندان می‌شود.

توصیه : غذاهای دارای کلسیم را در رژیم خود بگنجانید. لبنیات مانند شیر، پنیر، کشک و دوغ دارای کلسیم هستند. یادآوری می‌کنیم که هر تغییری در رفتار و رژیم غذایی باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد.

4- ویار بارداری

مینای دندان حساسیت بالایی دارد و در دوران بارداری می‌تواند در معرض خطرهای بسیاری قرار بگیرد. جدا از موارد بالا، با افزایش تعداد دفعات حالت تهوع در دوران بارداری، مینای دندان در مجاورت اسید معده قرار می‌گیرد. اسید معده می‌تواند مواد معدنی مینای دندان را از بین ببرد. چنین حالتی می‌تواند موجب ابتلای مادر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

توصیه: بعد از هر بار بالا آوردن به نظافت دندان های خود برسید تا اسید معده روی آن‌ها باقی نماند.

5- رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان و دندان

گاهی پیش می‌آید که مادران باردار به بو یا مزه خمیردندان حساس می‌شوند و در نتیجه مسواک نمی‌زنند. با رعایت نکردن بهداشت، فرد خیلی ساده خطر ابتلا به مشکلات دندان را در خود افزایش می‌دهد.

توصیه : در صورتی که با بو یا مزه خمیردندان مشکل دارید، برند خمیردندان خود را عوض کنید یا از پزشک خود بخواهید برند دیگری به شما معرفی کند.

دندان پزشکی در دوران بارداری + بایدها و نبایدها برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری

در دوران بارداری کدام یک از درمان‌هایی دندان پزشکی را می‌توانم انجام دهم؟

در دوران بارداری، درمان‌هایی مانند ترمیم کردن دندان ها را پشت گوش نیاندازید. با این حال بهتر است این درمان‌ها در سه ماهه دوم بارداری پیگیری و انجام شود. در سه ماهه سوم به خاطر سنگینی مادر، نشستن در زمان طولانی سخت می‌شود.

بهتر است در دوران بارداری درمان‌های ساده و پیشگیرانه‌ای مانند درمان پوسیدگی و جرم‌گیری انجام شود و درمان‌های پیچیده و جراحی‌های دهان و دندان به بعد از دوران بارداری موکول شود. البته در شرایطی که مادر درد بکشد، به ناچار درمان‌های تهاجمی‌تر هم انجام می‌شود. به عنوان مثال گاهی در دوران بارداری لثه به بخش جونده دندان می‌رسد و حالت دردناکی به وجود می‌آورد. در این شرایط چاره‌ای جز جراحی نیست.

توصیه : مطمئن‌ترین کار این است که پیش از اقدام به بارداری، سلامت دندان های خود را بررسی کنید. در دوران بارداری هم کارهای غیر ضروری را انجام ندهید و همه را تا بعد از زایمان، به تعویق بیاندازید.

در حال حاضر متخصصان می‌گویند برای دندانپزشکی بارداری از انجام این اقدامات درمانی بپرهیزید:

۱ -خدمات زیبایی دندان ها مانند سفید کردن دندان ها

انجام درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی بارداری توصیه نمی‌شود. چین مواردی را می‌توان به بعد از زایمان موکول کرد.

۲- اشعه ایکس و رادیوگرافی

یک قاعده کلی وجود دارد که انجام هر گونه رادیوگرافی تشخیصی باید تا بعد از زایمان به تعویق بیافتد. به گفته انجمن رادیولوژی آمریکا، طی سه ماهه اول که اندام‌های جنین شکل می‌گیرد تا حد امکان باید جنین را از هر خطری دور نگه داشت. با این حال در شرایطی مانند نیاز به عصب‌کشی و بعضی درمان‌های دندان پزشکی، نیاز به رادیوگرافی هست. در چنین شرایطی که مادر نمی‌تواند درد را تحمل کند، با هماهنگی و نظر پزشک متخصص و دندان‌پزشک، می‌توان رادیوگرافی را انجام داد و از تن‌پوش‌های محافظ از سرب استفاده کرد.

۳- تزریق داروهای بی‌حسی

یک قاعده کلی دیگر هم در این بخش بگوییم: فلیپرسین هرگز؛ لیدوکایین کم. (آن هم با هماهنگی پزشک متخصص)

فلیپرسین: داروهایی که فلیپرسین دارند، به هیچ وجه نباید در دوران بارداری استفاده شوند.

این ماده چه کار می‌کند؟ فلیپرسین عروق را تنگ کرده، در نتیجه خون‌رسانی به جفت مختل شده و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

لیدوکائین : میزان استفاده از این دارو باید در کمترین دوز ممکن باشد. چرا که این دارو - که رایج ترین‌ داروی مورد استفاده در دندان پزشکی است - می‌تواند از جفت عبور کند و به جنین برسد. البته باید در حدی باشد که بتواند بی‌حسی را ایجاد کند. اگر با تزریق مقدار اولیه، مادر هنوز درد داشته باشد، باز هم مقداری تزریق می‌شود.

آنتی‌بیوتیک : اگر بخواهیم درمان‌های دندان پزشکی منجر به عفونت نشود، نیاز به آنتی‌بیوتیک حس می‌شود. مواردی مانند پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین و کلیندامایسین در دوران بارداری بی‌خطر یا کم‌خطر هستند. برای مصرف این دارو هم نیاز به مشورت با پزشک متخصص است. استفاده خودسرانه از هر دارویی در دوران بارداری می‌تواند تبعاتی جدی به همراه داشته باشد.

- سایر مواد شیمیایی

شوینده‌های دهانی (به طور معمول سدیم هیدروکلرید یا نوعی سفید‌کننده) و مواد پر کننده دندان، برای جنین خطرناک نیستند.

سخن پایانی

در پایان تأکید می‌کنیم رسیدگی به دندان و توجه به دندانپزشکی در دوران بارداری بسیار مهم است. در آزمایشی کنترل شده از 870 زن باردار که تورم لثه داشتند، مشخص شد درمان و رعایت اصول نگهداری و بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی زایمان زودرس را کاهش می‌دهد. در صورتی که با مسائل دهان و دندان روبرو شده‌اید، با مشورت پزشک متخصص، در اولین فرصت اقدام به تشخیص و درمان مشکل کنید. هنگام درمان دندانپزشکی بارداری آرامش خود را حفظ کنید. هر چه شما آسوده‌تر باشید، استرش و فشار جنین‌تان هم کمتر خواهد بود. جالب است بدانید داروی بی‌حسی زمانی که آرام‌تر باشید، بهتر عمل می‌کند. در نتیجه لازم نیست دوز بیشتری مصرف کنید. و به این شکل جنین کم‌تر در معرض دارو قرار خواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها