کد خبر: 594599
تاریخ انتشار :

آنچه والدین نوزادان نارس باید بدانند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر موسی احمدپور روز یکشنبه افزود : تولد نوزاد نارس اصولا یا القایی است و و یا خود به خودی صورت می گیرد ولی حدود ۷۰ درصد موارد تولد این دسته از کودکان خود به خودی است.

وی توضیح داد : به دنیا آمدن نوزاد در پره اکلامپسی مادر، کاهش رشد جنین در داخل رحم و کاهش حجم مایع زایمانی از علت های به دنیا آمدن نوزادان نارس به صورت القایی است در حالی که تولد بر اثر درد زایمانی ناگهانی و پیش از موعد و پارگی پرده ها از موارد خود به خودی تولد نوزدان نارس محسوب می شود.

این فوق تخصص نوزدان از شیر مادر به عنوان بهترین تغذیه برای نوزادان نارس یاد کرد و گفت : وظایف خانواده ها و کادر درمان در قبال نوزادان نارس مظاعف است و غربالگری شنوایی و بینایی از نکات قابل توجهی است که باید توسط خانواده ها پیگیری و انجام شود.

وی افزود : نارسی یک پدیده چند عاملی است یعنی ترکیبی از عوامل جنینی، جفتی، مادری و رحمی است و اگر مادر حامله با درد زایمانی زودرس مواجه شود باید بلافاصله به یک مرکز مجهز که مراقبت از مادر و نوزاد پر مخاطره ارائه دهد منتقل شود.

احمدپور در تعریف مراکز مجهز برای اینگونه موارد هم گفت که بیمارستان یا درمانگاهی که دارای بخش مراقبت های ویژه " ان آی سی یو NICU " باشد.

فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت : اگر چه ممکن است که از زایمان زودرس نتوان جلوگیری کرد ، ولی می توان آن را با تجویز داروهای کاهنده حرکات رحم به تأخیر انداخت و همچنین با تجویز داروهایی به مادر، رسیده شدن ریه نوزاد نارس را تسریع می شود.

نوزاد نارس ، اندام نارس

وی افزود : وقتی نوزادی نارس متولد می شود ، تمامی سیستم ها و اعضایی که برای حیات لازم است نارس هستند و یا کارکرد آنها کامل نیست که مهم ترین آن ریه ها می باشند که برای تنفس لازم است، بنابراین شایع ترین عامل مرگ آنها هم نارسی ریه است که موجب بروز زجر تنفسی و مرگ می شود.

دکتر احمدپور نارس بودن عروق مغزی و روده ها ، کاهش فعالیت های کلی نوزاد و رفلکس ها ، عدم توانایی حفظ درجه حرارت بدن به دلیل نازکی و کاهش چربی پوست، بروز کم خونی، بروز اختلالات تیروئیدی، کاهش قند خون و کاهش کلسیم خون، نارسایی کلیه و افزایش خطر مسمومیت دارویی، باز شدن مجرای شریانی در قلب، کاهش قدرت عضلانی ، جثه کوچک و وزن پایین ، کاهش توانایی مکیدن و بلعیدن و افزایش شیوع عفونت ها را از مشکلات نوزادان نارس معرفی کرد.

وی گفت : یکی از مشکلات جدی که این نوزادان را تهدید می کند صدمه شبکیه چشم و کاهش بینایی در اثر نارسی است ، بنا بر این برای تشخیص و درمان بهنگام این عارضه معاینه چشم توسط متخصص شبکیه در روز ۲۸ تولد انجام می شود و بعد از ترخیص نیز این نوزادان برای معاینات تکمیلی باید مراجعه کنند.

این پزشک نوزادان به خانواده ها توصیه کرد که پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان در هفته های اول هر هفته سه الی چهار بار و سپس هر ماه برای ارزیابی وزن گیری مراجعه کنند.

احمدپور با اشاره به اینکه بهترین شیر برای نوزادان نارس شیر مادر خودشان است ، گفت : شیر دادن به نوزاد اوایل به صورت دوشیده شده با فنجان کوچک یا سرنگ باید باشد و بتدریج با بهتر شدن وضعیت مکیدن و بلعیدن با مکیدن سینه انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که برای غنی ساختن شیر مادر اوایل می توان شیر مادر را با پودر غنی ساز شیر مادر مخلوط کرد ، افزود : شیر خشک نوزاد نارس فقط برای نوزادان محروم از شیرمادر و برخی شرایط با نظر پزشک داده می شود.

وی با اشاره به اینکه وظایف خانواده ها و کادر درمان در قبال نوزادان نارس مظاعف است ، گفت : غربالگری شنوایی، غربالگری بینایی، تکرار تست های تیروئیدی، سونوگرافی مغزی، شروع آهن در ۲ ماهگی، ادامه مراقبت کانگرویی در خانه ، تشویق به ادامه تغذیه با شیر مادر، تکمیل برنامه واکسیناسیون OPV, BCG, HBV در زمان ترخیص، ارزیابی تکاملی در ۲ سالگی از نکات قابل توجهی است که باید توسط خانواده ها پیگیری و انجام شود.

فوق تخصص نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا بیان کرد : ۸ الی ۱۰ درصد نوزادان نارس متولد می شوند و این میزان در کشورهای در حال توسعه بالاتر است ؛ مثلا در پاکستان ۱۱ الی ۱۳ درصد ، در هند ۲۱ درصد ، در ایران حدود ۹ الی ۱۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۵ الی ۷ درصد است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها