کد خبر: 595237
تاریخ انتشار :

فاش شدن جزئیات سری جدید از ترور سردار سلیمانی/ چه کسانی می‌خواستند مانع ترامپ شوند؟

فاش شدن جزئیات سری جدید از ترور سردار سلیمانی/ چه کسانی می‌خواستند مانع ترامپ شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «باب وودوارد» روزنامه‌نگار آمریکایی در کتابی با عنوان «خشم» که قرار است به زودی منتشر شود افشا کرده که دو نفر از مشاوران ارشد ترامپ به طور عاجزانه‌ای تلاش کرده بودند جلوی ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس ایران را در روز‌های قبل از انجام این کار بگیرند.

بیزینس اینسایدر به یک کپی از این کتاب که قرار است به زودی منتشر شود دست پیدا کرده و بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است؛ وودوارد در این کتاب گزارش داده که در تاریخ ۳۰ دسامبر گگذشته ترامپ به لیندسی گراهام سناتور کارولینای جنوبی گفته: من دارم به ترور قاسم سلیمانی فکر می‌کنم. سردار سليماني دی ماه گذشته، در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله علاوه بر سردار سلیمانی، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. این حمله به دستور مستقیم دونالد ترامپ انجام شد. این اظهارات در حالی مطرح شده که ترامپ و گراهام در کلاب بین المللی گلف در ساحل پالم جنوبی فلوریدا مشغول بازی گلف بودند. گراهام در پاسخ به ترامپ گفته: اوه پسر، این یک قدم بسیار بزرگ است. نماینده کارولینای جنوبی به ترامپ گفته اگر قرار باشد سلیمانی را ترور کنیم او باید نقشه اقدامات بعدی و احتمالی ایران و احتمال تشدید درگیری از سوی ایران را بررسی کند. او گفته: اگر آن‌ها انتقام بگیرند که قطعا خواهند گرفت، احتمالا باید پالایشگاه‌های نفت را خارج کنی (احتمالا منظور خروج سرمایه‌های آمریکا از پالایشگاه‌های نفتی منطقه است). در این صورت این یک جنگ تمام عیار خواهد بود. تو او را خواهی کشت و بازی جدیدی شروع می‌شود. گراهام در ادامه به طور محتاطانه‌ای گفته: این عملا حرکت از یک قمار ۱۰ دلاری به سمت قمار ۱۰ هزار دلاری است. ترامپ درباره سلیمانی به گراهام گفته:‌ سند‌های ما نشان می‌دهد سلیمانی در حال برنامه ریزی برای یک سری حملات است. گراهام در این گفتگو عقب نشینی کرده و گفته سلیمانی همیشه همین کار را می‌کند و ترامپ باید مراقب انتقام ایران باشد به ویژه اینکه انتخابات در آمریکا نیز پیش روی آنها است. این سناتور جمهوری خواه خطاب به ترامپ گفته: این یک ریسک واقعی است.

روز ۲۷ دسامبر ترامپ مساله کشته شدن پیمانکار آمریکایی در عراق به دست موشک‌های ایرانی را مطرح می‌کند. روز بعد از مکالمه ترامپ و گراهام، گروه‌های نزدیک به ایران، اعتراضاتی را علیه سفارت آمریکا در بغداد کلید می‌زنند. رییس جمهوری آمریکا در این باره به نزدیکانش گفته: ما نمی‌گذاریم این ماجرا همینجوری تمام شود. گراهام، اما هنوز نسبت به نقشه ترامپ تردید داشت و به او گفت: آقای رییس جمهور اگر فردی پایین‌تر از سلیمانی را هدف قرار دهیم برای همه راحت‌تر نیست؟ به گفته وودوارد این اظهار نظر از جانب گراهان بسیار خیره کننده است چرا که گراهام یکی از شخصیت‌های مخالف جمهوری اسلامی در کنگره است که همیشه خواستار اقدام نظامی آمریکا در خاک کشور‌های دیگر است. وودوارد گزارش داده که گراهام تنها کسی نبوده که نگران این سیاست ترامپ بوده. «میک مولوانی» رییس کارکنان کاخ سفید نیز در آن زمان یک درخواست اضطراری از سناتور کارولینای جنوبی داشته است. بر اساس گزارش این کتاب مولوانی به گراهام التماس کرده و گفته: باید راهی پیدا کنید تا این ماجرای ترور سلیمانی فیصله پیدا کند. شاید رییس جمهور به حرف تو گوش کند. بر اساس گزارش وودوارد، چهار روز بعد ترامپ دستور حمله را صادر می‌کند. با وجود این اصرار‌ها برای توقف طرح ترور سلیمانی، گراهام بعد از ترور از سیاست ترامپ حمایت کرده و گفته: این یک اقدام پیشگیرانه و دفاعی بوده چرا که سلیمانی در حال برنامه ریزی برای حملات بعدی بوده است. اطلاعات قوی‌ای وجود داشت که نشان می‌داد سلیمانی در حال مدیریت یک آشوب جدی در عراق و کل منطقه علیه منافع ما بوده است. رییس جمهور خبر این حملات بالقوه را به ما داده بود و بعد اقدام کرد. دولت ترامپ هرگز بعد از ترور قاسم سلیمانی اسناد نقشه‌های او برای تهدید منافع و امنیت آمریکا را منتشر نکرده است. به گزارش بیزینس اینسایدر ترور قاسم سلیمانی، ایران و آمریکا را در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار داد. ایران حمله انتقام حویانه‌ای علیه پایگاه هوایی که پهپاد آمریکایی از آن بلند شده بود انجام داد و تعدادی از نیرو‌های آمریکایی در اثر این حمله آسیب دیدند. ترامپ ابتدا هرگونه تلفات حمله انتقام جویانه ایران را رد کرد، اما بعد‌ها مجبور شد به آن اعتراف کند.

منبع:رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها