کد خبر: 596015
تاریخ انتشار :

حاشیه‌ای جدید برای مجلسی‌ها

جنجال دناپلاس مجلسی؛ چه شد که نمایندگان در اوج گرانی، خودرو گرفتند؟ / حسن نوروزی: هزینه دنا پلاس از هزینه تهیه خودروی دولتی و راننده کمتر است

جنجال دناپلاس مجلسی؛ چه شد که نمایندگان در اوج گرانی، خودرو گرفتند؟ / حسن نوروزی: هزینه دنا پلاس از هزینه تهیه خودروی دولتی و راننده کمتر است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، هر چه نمایندگان مجالس گذشته با شبکه های مجازی نا آشنا بودند و خبرنگار برای یک مصاحبه کوتاه باید از هزار تلفن ثابت زنگ می زد تا اعتماد نماینده را جلب کند، نمایندگانی مجلس انقلابی با تسلطی که بر فضای مجازی دارند، در توییتر یا اینستاگرام یک روز در میان حاشیه های جدیدی را فضای مجازی رقم می زنند.

روح الله ایزدخواه نماینده تهران سردمدار توئیت است، او که در ابتدای مجلس از اهدای کارت هدیه یکی از سازمان های دولتی استان به نمایندگان استان تهران خبرداده بود این بار پرده از ماجرای فروش خودروی دنا پلاس اتوماتیک به نمایندگان برداشت. البته ابتدا سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان در حساب توئیتری خود خبر داد که به هر نماینده مجلس یک خودروی دنا پلاس به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود!

جنجال دناپلاس مجلسی؛ چه شد که نمایندگان در اوج گرانی، خودرو گرفتند؟ / حسن نوروزی: هزینه دنا پلاس از هزینه تهیه خودروی دولتی و راننده کمتر است

به دنبال این توئیت، ایزدخواه در صفحه اینستاگرامش ماجرای دناپلاس را به تفصیل توضیح داد. او در این شبکه اجتماعی نوشت:

"چند روز پیش خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمایندگان متقاضی تحویل شد. در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

بنده، چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم.

قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد."

او سپس از انصراف خود برای دریافت این خودرو خبر داد و نوشت: «علی‌رغم درخواست اولیه، انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اعلام می‌دارم».

جنجال دناپلاس مجلسی؛ چه شد که نمایندگان در اوج گرانی، خودرو گرفتند؟ / حسن نوروزی: هزینه دنا پلاس از هزینه تهیه خودروی دولتی و راننده کمتر است

پس از این حاشیه منفی، یک عضو هیئت رئیسه مامور پاسخ به انتقادات شد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس که سابقه نمایندگی در ادوار نهم و دهم را دارد، در دفاع از اختصاص خودرو با این شرایط به نمایندگان مدعی شد که این خودروها به نمایندگان غیر تهرانی داده می شود اما ایزدخواه نمونه نقض این مدعی است.

فارغ از اینکه در شرایط بازار خودرو و افزایش ثانیه ای قیمت خودرو در بازار آزاد و گربه رقصانی ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان برای تحویل خودروها فروخته شده به مردم، نمایندگان که با ادعای رسیدگی به وضعیت اقتصادی و بهبود معیشت مردم و تحول در وضعیت کشور، خودرو اتوماتیکی با قیمت کارخانه نه قیمت بازار آن هم به صورت تمام قسط تحویل می گیرند.

به گفته منتقدان، اگر نمایندگان نیز مانند مردم عادی برای تهیه خودرو با قیمت های سرسام آور رو به رو می شدند شاید عزمشان برای ساماندهی بازار خودرو جدی می شد.

حسن نوروزی که افزون بر دوره یازدهم، در ادوار هشتم و دهم نیز نماینده مجلس بوده است، درباره میزان حقوق نمایندگان و امکاناتی که به صورت قسطی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد به خبر فوری گفت: در ابتدای مجلس به نمایندگان برای تهیه مسکن وام 200 میلیونی داده می شود که نماینده باید هزینه اجاره مسکن را خود پرداخت کند که رقمی بالغ بر 4 تا 5 میلیون تومان در ماه می شود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس ادامه داد: البته اگر من رئیس مجلس بودم برای نمایندگان خانه سازمانی که در شأن باشد تهیه می کردم به جای اینکه وام 200 میلیونی بدهم، هزینه مسکن در تهران بسیار بالا است و با خانه های سازمانی هزینه تهیه مسکن نماینده از دوش مجلس برداشته می شد.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه فرماندار، استاندار، شهردار و سایر مسئولین از حداقل امکانات برخوردار هستند، اظهار داشت: مسئولان از خانه سازمانی مناسب، خودرو و راننده برخودارند اما نماینده برای تردد در شهر و حوزه انتخابیه از حداقل امکانات برخوردار نیست، ازاین رو اختصاص چنین خودروهایی به نماینده یا وام ودیعه مسکن به نفع دولت است.

وی گفت: در واقع دادن این خودرو ها به نمایندگان، بیگاری کشیدن از نماینده است، چرا که دیگر نمی تواند راننده داشته باشد و باید خود پشت فرمان بشیند. با این حال اگر قرار بود مجلس به نمایندگان خودرو اداری و راننده بدهد، هزینه آن بیشتر می شد.

با یک حساب سر انگشتی، مشخص می شود نماینده حداقل ماهی 13 میلیون 300هزار تومان قسط می دهد، 8 میلیون و 300 هزار تومان قسط خودرو و برای برگشت ودیعه وام مسکن یا اجاره بها پرداخت می کند یا اقسازی به صورت ماهانه از حقوق نماینده کسر می شود. نوروزی با شنیدن این حساب و کتاب گفت: "با پرداخت این اقساط در نهایت 4 تا 5 میلیون از حقوق نماینده باقی می ماند." بنابراین حداقل حقوق نماینده حدود 15 تا 17 میلیون تومان برآورد می شود. نماینده رباط کریم ادامه داد: حقوق نماینده با درنظر گرفتن حق رانندگی دست کم 15 میلیون تومان می شود.

او در ادامه این گفت‌وگو اشاره می کند زمانی که نماینده شده بود، (اشاره او به مجلس هشتم است)، با 130 میلیون تومان توانست خانه 70 متری تهیه کند که خانه را به پسر یا دامادش می دهد و در ادوار بعدی با دریافت ودیعه مسکن، خانه های دیگری تهیه می کند.

نمایندگان در دفاع از دریافت وام ودیعه مسکن یا دریافت خودرو با قیمت کارخانه خود را با وزیر و استاندار و فرماندار مقایسه می کنند، اما سوال اینجا است که نمایندگان با علم به اینکه رفت و آمد به مجلس و تهران پر هزینه است و باید برای تهیه مسکن و خودرو قسط بدهند، برای نمایندگی کاندیدا شدند. در ضمن آنها از عهده هزینه های سنگین، نجومی و میلیارد تبلیغات انتخابی برآمده اند آیا خودروی شخصی نداشته یا برای تهیه مسکن در تهران نیازمند وام هستند؟

برخی منتقدان می‌پرسند، اگر نمایندگان طعم تلخ خرید خودرو و تهیه مسکن را می چشیدند و بدون تبلیغات در فضای مجازی از ابتدا مانع پرداخت چنین مبالغی می شدند که شائبه امتیازدهی مافیای خودرو به مجلس را دارد، شاید چنین حاشیه هایی بروز نمی کرد.

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها