کد خبر: 596815
تاریخ انتشار :

بایدن جنگ‌طلب و ترامپ اهل بلوف‌زدن است/ نماینده جمهوری‌خواهان آمریکا را منزوی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پروفسور ریچارد فالک، استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا است. او آثار متعددی را در قالب مقاله، کتاب و گزارش منتشر کرده است. «استراتژی نظم جهانی» و «نظم حقوقی در جهانی خشونت‌آمیز» از جمله آثار او است. او تاکنون بیش از کتاب ۲۰ نوشته و تدوین و ویراستاری بیش از ۲۰ کتاب دیگر را هم بر عهده داشته است. در سال ۲۰۰۸ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل فالک را به مدت شش سال به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد «وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطین» منصوب کرد.

وی در خصوص وضعیت انتخابات پیش روی آمریکا گفتگویی با خبرگزاری مهر داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- در سال‌های اخیر میزان مشارکت در انتخابات کم بوده است زیرا احساس زندگی در یک دموکراسی «بدون انتخاب» برای بسیاری از شهروندان ایالات متحده این تصور را ایجاد کرده که مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود زیرا در هر صورت مشکلات زندگی آنها حل نخواهد شد....این بدان معناست که نتایج سیاسی انتخابات با شرایط فقر، تبعیض یا بی‌عدالتی اقتصادی، بی‌ارتباط است.

- با مخالفت رئیس‌جمهور با رأی‌گیری از طریق پُستی و ادعای تقلب و فریب بدون ارائه دلیل اثبات‌کننده و عدم تمایل او برای انتقال قدرت سیاسی در صورت شکست، اطمینان به صحت انتخابات تضعیف شده است.

- سوابق بایدن، به‌ویژه در مورد مسائل بین‌المللی و خاورمیانه، حاکی از شخصیت جنگ‌طلب او است که حمایت از اشغال فاجعه‌بار عراق در سال ۲۰۰۳ و بی‌تفاوتی نسبت به جنایات اسرائیل نسبت به حقوق فلسطینیان در کارنامه وی قرار دارد. بایدن برای جنگ سرد جدید آماده‌تر از ترامپ است. نسخه وی از اجماع فراحزبی در عرصه سیاست خارجی، نسبت به نظرات نخبگان سیاسی و بوروکراسی نظامی شده آمریکایی منسجم‌تر و باملاحظه‌تر است.

- ترامپ یک رهبر لحظه‌ای است که فکر می‌کند می‌تواند با قلدری، سر و صدا راه انداختن و بلوف، احیای برجستگی آمریکا را مهندسی کند. من شیوه عوام‌فریبانه، وابستگی‌های نژادپرستانه، ملی‌گرایی افراطی، انکار چالش‌های زیست‌محیطی وی را حرکت به‌سوی آینده فاشیستی ایالات‌متحده می‌دانم که به معنای کنار گذاشتن کامل رویه‌های دموکراتیک حاکمیت است که با سیاست‌های سرکوبگرانه و عمل‌گرایانه همراه است.

- من از آینده‌ای جنگ‌طلبانه می‌ترسم که در آن رویکرد بایدن نهایتاً به مداخله‌های گسترده و حتی جنگ منجر شود، درحالی‌که این احتمال را می‌دهم که انتخاب مجدد ترامپ، می‌تواند رویکرد انزواطلبی را به دنبال داشته که در نهایت منجر به اعتدال بیشتری در خاورمیانه و جاهای دیگر شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها