کد خبر: 596857
تاریخ انتشار :

متن نخستین جدال انتخاباتی رو در روی بایدن-ترامپ؛ دوئل به سبک آمریکایی /حاشیه‌های نخستین مناظره؛ اخم‌های ترامپ و لبخند‌های بایدن/پیام دموکرات‌ها پس از نخستین مناظره: فقط رای بدهید/ سی‌بی‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود

متن نخستین جدال انتخاباتی رو در روی بایدن-ترامپ؛ دوئل به سبک آمریکایی /حاشیه‌های نخستین مناظره؛ اخم‌های ترامپ و لبخند‌های بایدن/پیام دموکرات‌ها پس از نخستین مناظره: فقط رای بدهید/ سی‌بی‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نامزد جمهوریخواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی این مناظره را آغاز کردند و ۹۰ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه‌های خود را در مورد ۶ موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دیوان عالی آمریکا، کووید- ۱۹، اقتصاد، مسایل نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات تشریح کنند.

مجری این برنامه کریس والاس از فاکس نیوز است و هیچ آگهی بازرگانی بین این مناظره پخش نخواهد شد.

قرار است علاوه بر این مناظره، ۲ مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.

نخستین سوال درباره دیوان عالی و گزینه جایگزین کرسی خالی این دیوان پرسیده شد که ترامپ گفت: ما انتخابات را بردیم و حق داریم که این انتخاب را انجام دهیم، اگر دموکرات ها بر سر کار بودند این کار را به سرعت انجام می‌دادند.

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم در این باره اظهار کرد: مردم آمریکا حق دارند که تصمیم بگیرند که نامزد دیوان عالی کیست. الان ما وسط انتخابات هستیم و آغاز شده است. ده ها هزار نفر رای خود را داده‌اند و باید صبر کنیم تا مردم آمریکا مشخص کنند که چه کسی را برای رئیس جمهوری بر می گزینند.

وی افزود: من مشکلی با این قاضی برگزیده شده ندارم اما اگر اختلاف بر سر بیمه همگانی به دیوان عالی برود، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر متضرر می‌شوند.

ترامپ در این مناظره بایدن را به افکار سوسیالیستی متهم کرد و گفت من هنوز رئیس جمهوری هستم و سنا را در اختیار داریم.

بایدن پاسخ داد: ۲۰۰ هزار نفر تحت کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.

پیام دموکرات‌ها پس از نخستین مناظره: فقط رای بدهید چهره‌های مطرح دموکرات‌ها به ویژه رقبای جو بایدن در انتخابات مقدماتی، اظهارات ترامپ علیه برگه‌های رای را نگران‌کننده دانستند و از هواداران خود خواستند تا به پای صندوق‌های رای بیایند.

به گزارش ایرنا، نخستین مناظره انتخاباتی ۲ نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی شامگاه سه‌شنبه به پایان رسید که موضع‌گیری‌های چهره‌های مطرح دموکرات‌ها را در پی داشت.

کامالا هریس همتای انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۱۳ آبان آمریکا در واکنش به مناظره امشب، گفت: ما در صحنه نبرد روح ملت خود هستیم، و مناظره امشب به وضوح روشن ساخت که چه کسی باید برای انتخابات، برگزیده شود. برای غلبه بر ترامپ به من و بایدن یاری دهید.

هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ هم اظهار کرد: بسیار به بایدن افتخار می‌کنم و بسیار اطمینان یافتم که او با تجربیاتش، کسی است که ما برای هدایت کشور نیاز داریم. امیدوارم با کمک خود به بایدن، بار دیگر یک رئیس جمهوری واقعی داشته باشیم.

سناتور کریستن جیلیبرند یکی از رقبای دموکرات در مرحله مقدماتی انتخابات امسال هم گفت: ما می‌توانیم پیروز شویم. ترامپ به عنوان یک تاجر ناکام بود و به عنوان رئیس جمهوری هم شکست خورده است. اگر دست به کار شویم او به عنوان نامزد رئیس جمهوری هم شکست خواهد خورد.

وی افزود: بایدن برای جنگیدن برای مردم آمریکا آماده است اما به ما نیاز دارد. بیایید هرکاری که می‌توانیم برای رای دادن انجام دهیم.

سناتور الیزابت وارن دیگر داوطلب مقدماتی دموکرات‌ها هم در این رابطه اظهار کرد: بایدن لحظات آخر مناظره را به درخواست از آمریکایی‌ها برای رای دادن صرف کرد. دونالد ترامپ لحظات آخر مناظره را برای سرکوب و کاستن آرا گذراند. به همین دلیل رای دادن همچون دموکراسی به این مساله وابسته است.

ایان سامز مشاور هریس و هیلاری کلینتون هم در این باره گفت: اگر اهل فن، مجری، تحلیلگر یا گزارشگر هستید و امشب در مورد "هرج و مرج" نا مشخص در مناظره صحبت می‌کنید، صادق نیستید. این ترامپ بود که قوانین را نادیده گرفت، حرف ها را قطع کرد، فریاد زد، چون بولدوزر همه چیز را خراب و بی ثبات کرد. به مخاطبان خود بگویید: این کار ترامپ بود.

مت داس مشاور بین‌الملل برنی سندرز هم پس از این مناظره اینگونه واکنش نشان داد: اجتناب از محکوم کردن سفیدپوستان برتری‌طلب، کاشت تردید در مورد درستی انتخابات، تشویق هواداران برای حضور در انتخابات و ترساندن رای‌دهندگان. لطفاً وقتی ترامپ را یک اقتدارگرای عوام‌فریب می‌نامیم ، دیگر به ما نگویید که ما نگران‌کننده هستیم.

بن رودز عضو شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما هم در این رابطه گفت: ترامپ به وضوح کشور را به آشوب تهدید می‌کند در صورتی که برنده نشود. این بسیار بسیار بسیار خطرناک است.

سناتور امی کلوباچر دیگر رقیب بایدن در مرحله انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها هم با اشاره به این سخن ترامپ که دیوان عالی را ناظر بر انتخابات دانست، اظهار کرد: آیا ترامپ گفت که دیوان عالی به همه صندوق‌های پستی نگاه خواهد کرد؟ ترامپ به معنای واقعی کلمه سیستم انتخابات ما را در مقابل مردم آمریکا بی‌اعتبار می کند. این همان کاری است که دیکتاتورها انجام می‌دهند. او هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. او می‌داند که اگر همه رای دهند نمی تواند برنده شود. پس رای بدهید.

در حالیکه طرفداران ترامپ تلاش داشتند تا بین حامیان بایدن شکاف ایجاد کنند آنجا که بایدن از طرح سبز حمایت نکرد، الکساندریا اوکازیو کورتز که مبدع این طرح بوده است، خطاب به کالین کانوی مشاور سابق ترامپ اینگونه پاسخ داد: خبری نیست، تفاوت‌های ما دقیقا دلیل پیوستن من به تیم تغییرات آب‌وهوایی بایدن است. ما می‌توانیم تفاوت‌هایمان را در کناری بگذاریم و طرح تهاجمی برای توجه به تغییرات آب و هوایی را برای حل بحران سیاره ما مورد توجه قرار دهیم. ترامپ حتی معتقد نیست که تغییرات آب و هوایی واقعی است.

نخستین مناظره بایدن-ترامپ شامگاه سه شنبه به مدت ۹۰ دقیقه در ایالت اوهایو برگزار شد. این ۲ نامزد، ۲ مناظره دیگر را در پیش خواهند داشت.

سی‌بی‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود

براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.

به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، پس از برگزاری یک مناظره پرهیاهو که مجری‌ نمی‌توانست دونالد ترامپ را آرام کند که صحبت‌های جو بایدن و خودش را قطع نکند، ۴۸ درصد از تماشاچیان این مناظره بایدن را با پیروز دانستند و ۴۱ درصد هم به ترامپ رای دادند و ۱۰ درصد این مناظره را برابر ارزیابی کردند.

بازتاب مناظره ریاست جمهوری این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی قابل توجه است. بسیاری از کاربران روی لحن تهاجمی ترامپ و قطع کردن پیاپی صحبت‌های بایدن و کریس والاس اشاره داشته و تاکید می‌کنند که اگر مناظره‌های بعدی هم به این شکل باشند، بیهوده خواهند بود.

مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخاباتی انجام شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها