کد خبر: 597980
تاریخ انتشار :

چگونه خانه را برای کودکان ایمن کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگر نوزادی در خانه خود دارید، باید اطمینان حاصل کنید که او از خطرات احتمالی مثل سوختگی، خفگی، سقوط و... در امان است. کودکان خطر را درک نمی‌کنند و از روی کنجکاوی ممکن است دست به اقداماتی بزنند که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین برای اطمینان از امنیت کودک لازم است در خانه تغییراتی ایجاد کرده و در هر نقطه خانه از جمله پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و... به دنبال خطراتی برای کودک خود باشید. ما در این گزارش به برخی ازاین موارد اشاره می‌کنیم.

1-در اتاق خواب

-تختخواب اصلی‌ترین وسیله اتاق خواب است. یکی از نکاتی که برای حفظ ایمنی کودک باید در نظر داشته باشید این است که گهواره‌ای را انتخاب کنید که فاصله میله‌های آن بیش از 8/2 سانتی‌متر نباشد زیرا اگر فاصله میله‌های بیش از حد گسترده باشد،کودک می‌تواند از بین میله‌ها لیز بخورد و خفه شود. بنابراین قبل از خرید گهواره با استفاده از خط‌کش عرض فضای بین میله‌ها را اندازه‌گیری کنید و یا اگر فاصله بین میله‌ها زیاد است پارچه‌ای روی آنها بیندازید.

-تشک باید کاملاً کناره‌های تخت را بپوشاند زیرا ممکن است کودک با جابه جا شدن در هنگام خواب سرش به گوشه‌های تخت بخورد و یا بین تشک و کناره‌های تخت گیر کند که این امر می‌تواند باعث خفگی کودک شود. بنابراین دقت کنید بیش از 2 انگشت نباید بین تشک و کنار تخت فاصله باشد. اگر تشک خیلی کوچک است حوله‌های رول شده را بین تشک و تخت قرار دهید.

هنگامی‌که کودک شما می‌تواند با نگه داشتن دستش به جایی بایستد، باید بالش و اسباب‌بازی‌ را از تخت‌خواب خارج کنید زیرا ممکن است کودک روی این چیزهای قدم بگذارد و یا از آنها برای پایین آمدن از تخت‌خواب استفاده کند.

اسباب‌بازی‌ها را در قفسه بالای کتابخانه یا بالای کمد بلند نگذارید زیرا ممکن است کودک برای به دست آوردن آن از مبلمان بالا برود.

اسباب بازی

-در انتخاب اسباب‌بازی برای کودک دقت کنید. به دنبال اسباب‌بازی‌های کاملاً مناسب و متناسب با سن کودک خود باشید. از خرید اسباب‌بازی‌هایی که نوک تیز دارند یا خیلی کوچک هستند، خودداری کنید. گیاهان خانگی را در فضای خارج از خانه نگهداری کنید زیرا برخی گیاهان خانگی مانند دیفن‌باخیا، لیلیوم، گل نرگس و... سمی هستند و فازغ از سمی بودن این گیاهان، ممکن است کودک برگ گیاهان و خاک گلدان را داخل چشم و دهانش فرو کند.

- در هنگام خرید اسباب‌بازی به برچسب‌های روی آنها مانند" برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود" یا " غیر‌سمی" دقت کنید.

-کودکان معمولاً علاقه زیادی به خوردن و جویدن اسباب‌بازی‌ها دارند؛ به همین دلیل بهتر است به دنبال اسباب‌بازی‌های قابل شستشو باشید تا بتوانید هر از گاهی آنها را بشویید.

-از خرید اسباب‌بازی مانند تیله، توپ و سایر اسباب‌بازی‌هایی که قطر آنها کمتر از ¼ سانتی متر یا طول آنها کمتر از 2 سانتی متر است، خودداری کنید زیرا این محصولات در صورت بلیده شدن می‌توانند کودکان را خفه کنند. اسباب‌بازی‌هایی را که مخصوص کودکان 5 سال به بالا است را از دسترس کودکان خردسال دور نگه‌دارید.

2-در حمام

از آنجا که کودکان می‌توانند در آب کم عمق هم غرق شوند، شما باید همیشه وقتی فرزندتان در وان یا لگن آب است کنار او باشید. هرگز کودک خود را تنها در حمام یا وان رها نکنید، حتی برای یک دقیقه. اگر مجبورید به تلفن یا درب خانه جواب دهید، کودکتان را همراه خود ببرید.

-همیشه قبل از اینکه کودک را زیر دوش بگیرید، سردی و گرمی آب را آزمایش کنید زیرا کودکان خردسال پوست بسیار لطیفی دارند و اگر آب خیلی داغ باشد به راحتی می‌سوزند. آبگرمگن خود را روی 48 درجه سانتی‌گراد یا کمتر تنظیم کنید.

-با قرار دادن پارچه یا قالیچه کوچک در کف حمام از لیز خوردن کودک جلوگیری کنید.

-وسایل برقی مثل سشوار را از آب دور نگه‌دارید زیرا وجود رطوبت، شرایط مناسبی را برای برق‌گرفتگی هنگام استفاده از وسایل برقی، فراهم می‏کند.

3- در آشپزخانه

-دسته‌های قابلمه و شیر کتری را به سمت پشت اجاق‌گاز بچرخانید و برای پخت‌و‌پز از مشعل‌های پشت اجاق گاز استفاده کنید. همچنین غذاها و نوشیدنی‌های گرم را دور از دسترس و دور از لبه کابینت یا میز نگه‌دارید.

-چاقوها و سایر اشیاء تیز را در کشوها یا کابینت‌های قفل شده نگهداری کنید و یا آنها در کابینت‌های بالا بگذارید تا دست کودک به آنها نرسد.

-درب کابینت‌ها را محافظ ببندید تا کودک نتواند در آنها را باز کند.

-بسیاری از افراد به طور معمول تمیز‌کننده‌های خانگی را در زیر سینک آشپزخانه می‌گذارند اما این به راحتی برای کودک شما قابل دسترسی است. حتی اگر قفل‌های ایمنی را روی درهای کابینت نصب کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که کودک نتواند درب آن را باز کند. بنابراین بهترین کار این است که مواد شوینده را در کابینت‌های بالا نگه دارید.

-غریزه کودکان اینگونه است که برای کشف محیط و یادگیری، همه چیز را در دهان خود می‌گذارند. گرچه غذا به طور کلی چیز خطرناکی نیست اما برای کودکان خردسال که هنوز نحوه بلعیدن و جویدن را یاد نگرفته‌اند، ممکن است باعث خفگی شود. همچنین مراقب غذاهایی باشید که برای کودکان خردسال سمی است. به عنوان مثال، خوردن عسل در کودکان زیر یکسال باعث بروز مسمومیت بوتولیسم Botulism می‌شود و یا نمک نیز در صورت مصرف زیاد سمی است.

-اولین غریزه کودک نوپا با دیدن کابل آویزان، کشیدن آن است؛ حال اگر آن کابل به توستر یا چایی‌ساز متصل باشد، ممکن است روی سر کودک بیفتد. بنابراین سیم‌های لوازم برقی را از دسترس کودک دور نگه‌دارید و تمام پریزهای برق را با درپوش محافظ کودک بپوشانید.

-روی میز ناهار‌خوری سفره یا پارچه نیندازید زیرا کودک ممکن است پارچه را بکشد و وسایل میز روی سر کودک بیفتد.

4- در پذیرایی

-داروها، قندان، آبنبات، الکل ضدعفونی‌کننده، سیگار و سایر وسایلی که خوردن آنها باعث خفگی و مسمومیت کودک می‌شود را از دسترس او دور نگه‌دارید.

-گیاهان خانگی را در فضای خارج از خانه نگهداری کنید زیرا برخی گیاهان خانگی مانند دیفن‌باخیا، لیلیوم،گل نرگس و... سمی هستند و فازغ از سمی بودن این گیاهان، ممکن است کودک برگ گیاهان و خاک گلدان را داخل چشم و دهانش فرو کند.

- برای جلوگیری از سقوط کودکان از پنجره، از نرده‌های محافظ استفاده کنید. همچنین صندلی و سایر مبلمان را از پنجره‌ها دور نگه دارید تا کودک نتواند از آن بالا برود.

-مبل‌ها را به دیوارها بچسبانید تا در صورت بالا رفتن کودک از آن، از کج شدن و افتادن کودک جلوگیری شود.

- تمام وسایل بزرگ و سنگین مثل قفسه کتاب و کمدها را با استفاده از تسمه دیواری محکم کنید.

-در اطراف شومینه یا بخاری سدی درست کنید و یا با استفاده از نرده محافظ، دور وسایل گرمایشی را حصار بکشید تا کودک نتواند به آنها نزدیک شود.

-لبه‌های تیز مبلمان، میز تلویزیون و ... را با محافظ‌های مخصوص بپوشانید.

منبع: تبیان

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها