کد خبر: 598696
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی تحلیل‌گران از وضعیت امروز بورس/ سه دغدغه در بازار سهام

پیش‌بینی تحلیل‌گران از وضعیت امروز بورس/ سه دغدغه در بازار سهام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دیروز شاخص کل بورس به کمترین سطح در ۷۹ روز کاری گذشته رسید. حضور در کانال یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی اتفاقی است که از نهم تیرماه برای سهامداران تجربه نشده است.

در تیرماه شاخص فقط چهار روز اقامت در این کانال را تجربه کرده بود و پس‌ازآن با صعودی برق‌آسا به‌سوی سطوح بالاتر حرکت کرد اما دیروز کانال یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار بالاخره شکسته شد تا کف حمایتی که برخی به مقاومت آن دل‌خوش کرده بودند از دست برود. روز گذشته یک رکورد منفی دیگر نیز در بورس ثبت شد میانگین هفتگی معاملات به کمترین میزان در سال جاری رسید.

در معاملات روز گذشته بورس و فرابورس ۳۱ نماد به ارزش ۳۸۴ میلیارد تومان در صف خرید و ۳۸۳ نماد به ارزش ۷۹۵۷ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند. میزان صف فروش یکی از بالاترین از ارقام در پاییز بود با این حساب از آمار دیروز بوی خوبی به مشام نمی‌رسد.

بورس علیه حمایت!

یکی از دلایل اصلی ریزش بورس خبرهایی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا است. مدیران و اعضای شورای عالی بورس علیه این تصمیم‌ها شروع به توئیت کرده‌اند و بسیاری از سهامداران می‌گویند این‌همه سیاست دستوری و حمایتی درس عبرت برای دولت نشده است.

غافل از آنکه چند وقت پیش اکثراً آنان خواهان حمایت دولت از بورس بودند و حتی برخی توقع داشتند درصدی از کل منابع صندوق توسعه ملی در خدمت بازار سهام قرار بگیرد.

حال که این حمایت‌ها مطابق میل بورس نیست بسیاری علیه سیاست‌های حمایتی و دستوری شوریده‌اند.

طبیعتاً سیاست‌های دستوری و حمایتی قابل دفاع نیست اما این قابل دفاع نبودن زمان و مکان ندارد. اگر در بورس کالا و باهدف ارزانی قیمت قیمت‌گذاری دستوری روا نیست طبیعتاً در بازار سهام نیز باهدف شارژ شاخص قابل دفاع نیست.

سه دغدغه در بازار سهام

به گفته تحلیل گران بورسی بازار سهام این روزها سه دغدغه اصلی دارد. انتخابات آمریکا، قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا و احتمال افزایش نرخ سود.

نخست: انتخابات آمریکا؛ برخی از معامله گران تأکید دارند انتخابات آمریکا بر روند بازار سهام در ایران تأثیر دارد زیرا پیروزی هرکدام از دو نامزد با توجه به رویکردهای متفاوت در مواجهه با ایران می‌تواند مسیر اقتصاد ایران را هم‌ تغییر دهد. با این حساب تا روشن شدن نتیجه انتخابات برخی سهامداران از بازار کنار می‌کشند.

دوم: قیمت‌گذاری دستوری؛ برخی دیگر از معامله گران نگران تغییر روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هستند زیرا از دید این گروه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سودآوری تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالا می‌شود و درنهایت این عوامل موجب کاهش تقاضا در بازار سهام خواهد شد. برای نمونه در بازار دیروز باوجود کاهش اولیه در صف فروش فولاد اما به‌یک‌باره حجم عرضه دیگر در بازار شکل گرفت تا این نماد رتبه اول اثرگذاری منفی در شاخص کل را داشته باشد.

نرخ سود: برخی دیگر احتمال می‌دهند تصمیمات مربوط به نرخ بهره بانکی باعث تأمل بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود و جهت نقدینگی را تغییر دهد.

پیش‌بینی بورس امروز

شواهد و قرائن نشان می‌دهد بورس امروز هم‌پتانسیل نزول به سطوح پایین‌تر یا نوسان در حد کنونی را بیشتر از صعود دارد. هم آمارها و هم عدم قطعیت‌ها به‌گونه‌ای نیست که از صعود شاخص در روز جاری حمایت کند. برخی می‌گویند روند اصلاح شاخص تا سطح یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم ممکن است در روزهای آتی ادامه یابد. در این حالت حتی اگر صعودی هم رخ دهد اتفاقی است و بازار مجدداً در مدار نزول قرار می‌گیرد.

اما در بورس دیروز دو نکته امیدوارکننده وجود داشت شاخص هم‌وزن در نزول مقاومت کرد که این مقاومت برخی را دلگرم به‌روز جاری کرده است و خبر دوم در رابطه با سهام عدالت بود. ظاهراً قرار شده سهام عدالت در بازاری عادی دیگر عرضه نشود و در نماد دوم و به‌صورت بلوکی به سرمایه‌گذاران حقوقی فروخته شود. این دو خبر کورسوی امید برای سبزپوشی را زنده نگه‌داشته است.

همچنین اکثر قریب به اتفاق تحلیل‌گرانی که در نظرخواهی پیش‌بینی نوسانات امروز بورس تهران شرکت کرده‌اند پیش‌بینی می‌کنند که شاخص کل امروز منفی خواهد بود.

پیش‌بینی تحلیل‌گران از وضعیت امروز بورس/ سه دغدغه در بازار سهام

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها