کد خبر: 598718
تاریخ انتشار :

هشدار دبیرکل سازمان ملل به افزایش تنش در منطقه خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی جامع به وضعیت منطقه خلیج فارس و به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و رئیس دوره‌ای این شورا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: بعضی از کشورها ممکن است احساس کنند که دیگران در امور آنها یا همسایگانشان دخالت می‌کنند. برخی ممکن است این اعتقاد را داشته باشند که نقش منطقه‌ای آنها شناخته نشده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: از ماه مه سال ۲۰۱۹ ، تعدادی از حوادث امنیتی، تنش‌ها را به سطح جدیدی بالا برده و نگرانی‌ها را درباره درگیری بزرگتر افزایش داده است. اینها یادآوری جدی است که هرگونه محاسبه غلط می‌تواند به سرعت تنش را تشدید کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حداکثر خویشتنداری همه طرف‌ها و پرهیز از اقداماتی شد که می‌تواند تاثیرات بی‌ثبات‌کننده داشته باشد و افزود: وضعیت منطقه‌ای، ضرورت فوری کار مشترک برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری را تاکید می‌کند.

گوترش ادامه داد: نخستین گام برای کاهش تنش، شناسایی اقدامات مناسب اعتمادساز است که می‌تواند موضوعات مورد نگرانی مشترک را حل کند. تجربه جنگ سرد نشان می‌دهد که - فارغ از تقابل و اختلافات عمیق - امکان آغاز روند هلسینکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه چندین کشور پیشنهاداتی را ارائه داده‌اند و من نیز در رابطه با اوضاع منطقه خلیج فارس پیشنهاد داده ام، اظهار کرد: هنوز دستیابی به اتفاق نظر از همه بازیگران اصلی که باید تعامل کنند، امکان پذیر نبوده است. اما با یادآوری هلسینکی، امیدوارم ایجاد یک بستر مشابه با شروع اقدامات مختلف اعتماد سازی امکان پذیر باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد به بحران یمن هم اشاره کرد و افزود: شکی نیست که تنش‌ها در منطقه تلاش‌های ما را برای یافتن یک راه حل صلح آمیز در یمن پیچیده کرده است. با این حال ما می‌دانیم که حل سریع درگیری‌های یمن می‌تواند به ایجاد اعتماد و اطمینان در منطقه کمک کند.

گوترش خاطرنشان کرد: این درگیری یک یادآوری است که تا زمانی که ما به چالش‌های فوری و سریع منطقه‌ای نپردازیم، بی‌ثباتی می‌تواند هر چه بیشتر و گسترده‌تر شود.

وی یادآور شد: یمن همچنان بزرگترین وضعیت اضطراری بشردوستانه است. قحطی در پیش است و با گسترش مداوم کووید-۱۹ همه اینها بیشتر تشدید می‌شود. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به هیچ مرزی احترام نمی‌گذارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: تفاوت‌های ما هر چه باشد، انسانیت مشترک ما باید ما را مجبور کند تا با روحیه همبستگی به چالش بپردازیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها