کد خبر: 598753
تاریخ انتشار :

پاسخ تخت‌روانچی به اتهام زنی برخی کشورها در نشست شورای امنیت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجید تخت‌روانچی روز سه‌شنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از آنکه برخی کشورها عضو و همچنین منطقه اتهاماتی را متوجه ایران ساختند، درخواست وقت برای پاسخ کرد. وی در این جوابیه به طور کلی این ادعاها را بی اساس دانست و آنها را رد کرد و افزود: ایران نقش انکارناپذیری در امنیت انرژی، حمل و نقل تجاری و ثبات در منطقه خلیج فارس ایفا می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر "تداوم مشارکت ایران در ترویج و ارتقای صلح و امنیت در این منطقه حساس"، ادامه داد: الزامات دفاعی ایران همچون برنامه موشکی در محاسبات ژئواستراتژیک و تجربه تاریخی قابل ملاحظه، ریشه دارد.

تخت‌روانچی با اشاره به تهاجم هشت‌ ساله صدام حسین رئیس رژیم بعثی عراق به ایران که با حمایت ویژه آمریکا و تعدادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام شد، اضافه کرد: شهرهای ما تحت بمباران موشک‌های عراقی قرار داشت و مردم ما هم با بمب‌های شیمیایی و دیگر سلاح‌هایی که عمده آنها از غرب برای صدام تامین می‌شد، قربانی شدند.

وی اظهار کرد: همزمان تحریم‌ها و محدودیت‌های ناعادلانه، ما را از ابتکارات اولیه دفاع از خود محروم کرد. اکنون مسئولیت ماست که از تکرار چنین وضعیت وحشتناکی جلوگیری کنیم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: باید در نظر داشت که امنیت باید از درون، سرچشمه بگیرد و نمی‌توان آن را از خارج خریداری کرد. کسانی که در منطقه ما سالانه صدها میلیارد دلار صرف تسلیحات پیشرفته می‌کنند باید بدانند که هزینه های هنگفت نظامی نه مشروعیت و نه امنیت طولانی مدت ایجاد می‌کند.

تخت‌روانچی افزود: آنها فقط منطقه ما را به یک بشکه باروت تبدیل کرده‌اند و تنها ذینفع آن صادرکنندگان این سلاح‌های مرگبار هستند. برخی از نیروهای شورای همکاری خلیج فارس از این تسلیحات پیشرفته علیه مردم بی‌گناه یمن استفاده می‌کنند که بدترین فاجعه انسان دوستانه تاریخ معاصر را تجربه می‌کنند که یک مورد روشن از جنایات جنگی است.

وی ادامه داد: یک لیست طولانی از اقدامات نادرست بین‌المللی وجود دارد که مربوط به کسانی است که اتهامات واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند. با این وجود، ما اینجا نیستیم تا به گذشته بپردازیم. اولویت و مهمترین اولویت ما باید ایجاد اعتماد متقابل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، عدم دخالت در امور داخلی آنها و ارتقای همکاری در شرایط برابر برای ایجاد منطقه بهتر و امن تر باشد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ادامه به ادعایی که درباره جزایر سه‌گانه مطرح شد، پاسخ داد و افزود: از آنجا که موضوع مربوط به جزایر ایران در اینجا ذکر شده است، باید بگویم که جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، همیشه بخشی از ایران بوده‌اند. این جزایر ایرانی هستند و به همین ترتیب باقی خواهند ماند.

تخت روانچی بار دیگر بر اراده ایران برای گفت‌وگوی سازنده با همسایگان با هدف برطرف کردن سوء تفاهم‌ها و همچنین برقراری روابط دوستانه بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها