کد خبر: 599203
تاریخ انتشار :

سازمان برنامه محله ­ای برای خانواده­ ها

سازمان برنامه محله ­ای برای خانواده­ ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، همه نقاط تهران دارای ویژگی­ هایی است که بسیاری از مردم آن منطقه را به نام آن ویژگی می­ شناسند. به عنوان مثال آریاشهر یا فلکه دوم صادقیه به مراکز تجاری معروف شده و همه به محض نام بردن از آریاشهر این مشخصه منطقه را به یاد می ­آورند. در همین راستا، ساکنین غرب تهران سازمان برنامه را محله ­ای خلوت و بدون حاشیه به خاطر می ­آورند. اما این منطقه نیز همچون سایر محلات تغییراتی داشته که در روند معاملات ملکی و نوسانات نمودار قیمت آپارتمان در سازمان برنامه تاثیر بسزایی گذاشته است. از این رو در این گزارش روندی که قیمت مسکن در این محله طی کرده را بررسی کردیم، تا مردم و مشاورین املاک با نگاه باز و اطلاعات کافی به خرید یا اجاره آپارتمان در سازمان برنامه اقدام کنند.

نوسانات قیمت سازمان برنامه در سالهای اخیر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این محله به عنوان منطقه ­ای آرام و خلوت شناخته می­شد و این امر سرمایه ­گذاران زیادی را برای ساخت­ و ساز در این محله جذب کرد. از این رو آپارتمان­های 8 تا 16 واحدی زیادی در این منطقه ایجاد شد. اشاره به تعداد واحدها به این دلیل است که سازمان برنامه کماکان برج­ های بلند مسکونی ندارد و هنوز نسبت به مساحتش جزو مناطق کم جمعیت است.

گفتنی است این تعادل در عرضه و تقاضا تا سال های پیش کمک زیادی به ثبات نسبی در نمودار افزایش قیمت این محله کرد. به طوری که افزایش قیمت زیادی را در 5 سال 92 تا 97 در این منطقه شاهد نبودیم. به این صورت که سال93 و 94 میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در این محله 4 میلیون و 500 هزار تومان ثبت شده است. همچنین یک سال بعد از آن، به همین روال در حوالی 5 میلیون تومان خرید و فروش انجام می­گرفت و این افزایش نیم میلیون تومانی در 96 هم ثابت بود تا اینکه بازار مسکن وارد رکود شد.

سازمان برنامه محله ­ای برای خانواده­ ها

افزایش نجومی قیمت و افزایش تقاضای خرید

به این ترتیب با وارد شدن بازار مسکن به رکود در ابتدای سال 97، هر متر مربع آپارتمان در سازمان برنامه، 6 میلیون و 700 هزار تومان بوده و در اسفند ماه همان سال باید به ازای هر متر آپارتمان نوساز 12 میلیون تومان پرداخت می­شد. به این طریق، این صعود قیمت که با تورم و سایر بازارهای موازی مسکن همسو بود پیش رفت و اسفند ماه 98 پس از طی کردن فراز و نشیب ­های قیمتی در این محله، 17 میلیون و 800 هزار تومان برای هر متر مربع آپارتمان در سازمان ­برنامه قیمت­گذاری شد. در نهایت این افزایش قیمت­ ها در 99 به صورت نجومی رشد کرد و بنا به گفته مشاورین املاک این منطقه، در حال حاضر قیمت خرید آپارتمان در سازمان برنامه متری 24 میلیون تومان است.

لازم به ذکر است این افزایش قیمت در کنار دلایل کلان، به کاهش عرضه در سال های اخیر نیز مربوط می­شود. به این ترتیب درخواست خرید آپارتمان در سازمان برنامه افزایش داشته ولی به میزان تقاضا واحدی برای فروش وجود نداشت. از این رو متقاضیان خرید آپارتمان در سازمان برنامه باید زمان و انرژی زیادی برای یافتن ملک مورد نظر خود صرف می­کردند و با انواع واسطه های بی ربط، هم کلام می­شدند که در نهایت مبلغی را هم باید به آنها پرداخت می­کردند. در حالی که مدتی است مجموعه­ای به نام اینپین این مشکل را کاملا حل کرده است. شرکت دانش ­بنیان اینپین، نه صرفا یک واحد مسکونی، بلکه خانه رویایی متقاضیان را با بهره­گیری از بروزترین تکنولوژی روزدنیا در اختیارشان می­گذارد.

لازم به ذکر است اینپین این مهم را با استفاده از پتانسیل مشاورین املاک همان منطقه محقق می­کند. بدین صورت که متقاضی تمام نیازها و سلایق خود برای یک واحد مسکونی، در اپلیکیشن یا سایت اینپین وارد می­کند تا این سامانه، با بهره­گیری از هوش مصنوعی این موارد را برای مشاورین املاک فعال در آن منطقه ارسال کند. در صورت وجود فایل مورد نظر متقاضی، به صورت لحظه ­ای مشخصات ملک و مشاوراملاک مورد نظر به کاربر نشان داده می­شود و در صورت نبودن فایل متناسب، اینپین تا 30 روز به دنبال فایل مورد نظر به جستجو ادامه می­دهد تا متقاضی را به هدف خود که پیدا کردن خانه رویایی خود است برساند. کافی است برای بازدید و استفاده از این سامانه، واژه اینپین را در نوار جستجوی مرورگر خود وارد کنید. همچنین می‌توانید جهت محاسبه کمیسیون املاک از ابزار آنلاین محاسبه کمیسیون املاک اینپین استفاده کنید.

سازمان برنامه روی نقشه!

سازمان برنامه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می­ شود که این دو را اتوبان علامه­ جعفری از هم جدا می­کند. قسمت شمالی آن تا اتوبان همت ادامه دارد و پایین ­ترین نقطه آن را بزرگراه شیخ فضل الله نوری به اتمام می­ رساند. گفتنی است سازمان برنامه از غرب به اتوبان باکری و از شرق به بزرگراه ستاری ختم می­ شود. در نتیجه می ­توان گفت تردد با وسیله نقلیه شخصی می ­تواند آسان باشد و دسترسی به این منطقه کاملا اتوبانی است. از نظر حمل­و­نقل عمومی نیز این محله نزدیک متروی ارم بوده و این امر دسترسی به مرکز شهر و حتی کرج را به وسیله مترو فراهم کرده است.

همچون اکثر محله­ های منطقه 5 تهران، یک آپارتمان 100 متری در سازمان برنامه در سال 92 قیمتی در حدود 400 میلیون تومان داشت. بدین معنا که هر مترمربع آپارتمان نوساز به طور میانگین با 4 میلیون تومان قابل خریداری بود. عددی که هم اکنون، یعنی زمانی که ماه­ های میانی سال 99 را پشت سر می­گذاریم، با آن می­توان یک واحدی 100 متری را رهن کرد. اما چطورشد که خرید آپارتمان در سازمان برنامه از سال 92 تا 99، 20 میلیون تومان در هر مترمربع گرانتر شد؟

چرا نام این محله سازمان برنامه است؟

در اکثر شهرها نام محلات مختلف با توجه به محدوده جغرافیایی یا یک مرکز مهم تاریخی که در آن منطقه قرار دارد، نام­ گذاری شده است. اما در برخی نقاط مالک یک منطقه که می ­تواند شخص یا ارگان باشد، دلیل نام­گذاری آن محدوده بوده و هست.

دلیل انتخاب اسم سازمان برنامه نیز به همین دلیل است. در گذشته "سازمان برنامه و بودجه" مالکیت بخش عمده­ای از زمین ­های این محله را به عهده گرفت و برای کارمندان خود شروع به ساخت­ و ساز کرد. از این رو، خیابان اصلی این محله که تمام آن را سازمان برنامه ساخته است، به نام همین مجموعه نام­ گذاری شده است.

سازمان برنامه محله ­ای برای خانواده­ ها

مراکز تجاری و تفریحی سازمان برنامه

این نقطه از تهران، مرکز تجاری که بتوان گفت از گذشته به عنوان محلی برای خرید و گشت ­و گذار بوده نداشته و آغاز به کار مجموعه هایپراستار و مجتمع کوروش به عنوان دو مرکز مهم و بزرگ تجاری در نزدیکی این محله در سال های اخیر توانسته این منطقه را از منظر دسترسی به مراکز تجاری جزو بهترین مناطق کند.

اما از ابتدا پارک ارم که در مجاورت سازمان برنامه قرار دارد، به عنوان مکانی برای گردش و تفریح وجود داشت. لازم به ذکر است نبودن محل عبور و مرور به پارک از سمت سازمان برنامه به عنوان ویژگی این محله محسوب می­شود. چراکه در غیر اینصورت ترافیک و محل پارک خودرو در این محله به مشکل تبدیل می­ شد. در مجموع می ­توان خرید یا اجاره آپارتمان در سازمان برنامه را یکی از بهترین انتخاب­ها برای ورود خانواده­ها برشمرد.

این گزارش اولین بار در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است: منبع

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها