کد خبر: 599383
تاریخ انتشار :

معماي مرجع صدور مجوز همايش چندهزار نفري رائفي‌پور حل شد/ دهن‌كجي قانوني به قانون! +عکس

معماي مرجع صدور مجوز همايش چندهزار نفري رائفي‌پور حل شد/ دهن‌كجي قانوني به قانون! +عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بر اساس اعلام ستاد ملي مقابله با كرونا، حداقل روي كاغذ قرار بر آن بود تا در اين شهرستان‌ها ممنوعيت و محدوديت‌هاي شديدي وضع شود ولي گزارش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به كلي ناقض اين مساله است و از قرار معلوم برخي گوش‌شان بدهكار خطرات ويروس كرونا نيست. تلخ آنكه در اين ميان گروهي كه در اظهارات‌شان خود را «انقلابي» معرفي مي‌كنند نيز توجهي به دستورات ستاد ملي مقابله با كرونا نكرده و همايشي چندهزار نفري را در شرايطي در مشهد برگزار كردند كه بنا بر اظهارات سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، اين كلانشهر نيز در وضعيت قرمز قرار دارد و تعداد مبتلايان به كرونا در آن به ‌صورت روزانه در حال افزايش است.

«جشن» در روزگار كرونايي

علي‌اكبر رائفي‌پور اين روزها چهره‌اي شناخته شده در ميان اصولگرايان است. او كه در سال‌هاي گذشته از موضوع حجاب و مسائل مرتبط با مهدويت و ظهور گرفته تا اقتصاد و سياست خارجي سخنراني كرده، ظهر دوشنبه هفته جاري اقدام به برگزاري همايشي با‌ عنوان «جشن بيعت» در استاديوم «امام رضا» مشهد كرد و پخش زنده اين جشن نيز از سايت «مصاف» متعلق به موسسه او پخش شد. جشني كه در جريان آن، رائفي‌پور در شرايطي از بايدها و نبايدها گفت كه اصولگرايان نيز چندان حاضر به حمايت از او نيستند. جالب آنكه خبرگزاري‌هاي وابسته به برخي نهادها، در شرايطي از يكي، دو روز پيش، وعده برگزاري اين همايش را داده بودند كه مشخص نبود در شرايط اوج‌گيري ويروس كرونا در ايران و ركوردشكني‌هاي روزافزون آن و البته فريادها و گلايه‌هاي وزير بهداشت از عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، اجازه برگزاري اين همايش از سوي كدام فرد و نهاد صادر شده است.

معماي مرجع صدور مجوز همايش چندهزار نفري رائفي‌پور حل شد/ دهن‌كجي قانوني به قانون! +عکس

جنجال مجوز

همزمان با برگزاري جشن «بيعت» در مشهد، فعالان سياسي و رسانه‌اي از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب يكي پس از ديگري در صفحات شخصي خود در شبكه‌هاي اجتماعي با استناد به تاكيدات اخير رهبري مبني بر لزوم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و دستورات ستاد ملي مقابله با كرونا، به انتقاد از برگزاري اين جشن پرداختند. انتقاداتي كه با پايان اين جشن و انتشار تصاوير آن دوچندان شد. اگرچه حاضران حاميان نه چندان پرتعداد رائفي‌پور در شبكه‌هاي اجتماعي تلاش داشتند، منتقدان را به ضديت با دين اسلام و مباني شيعه متهم كنند ولي تصاوير دست به دست شده در شبكه‌هاي اجتماعي عمدتا از عدم رعايت فاصله اجتماعي و بعضا حضور افرادي بدون ماسك حكايت داشت. در اين ميان اما اوضاع زماني جالب‌تر شد كه احمد ريواده، معاون سياسي فرماندار مشهد در اظهاراتي كه ايسنا آن را منتشر كرد، گفت كه «اخيرا از سمت فرمانداري و ستاد مبارزه با كرونا استان هيچ مجوزي براي برگزاري مراسم‌ها صادر نشده است و از برگزاري هر مراسمي كه سلامت مردم را به خطر بيندازد جلوگيري به عمل خواهد آورد.» اوضاع اما زماني جالب‌تر شد كه شهرداري مشهد نيز حاضر به پذيرش مسووليت اين جشن نشد. بتول گندمي، عضو شوراي شهر مشهد در همين راستا به پايگاه خبري مدارا گفت كه «شهرداري مشهد هيچ مجوزي در خصوص برگزاري جشن بيعت صادر نكرده» و «برگزاركنندگان مراسم از لوگوي شهرداري مشهد سوءاستفاده كرده‌اند.» سردرگمي‌ها ادامه داشت تا اينكه خبر اعطاي مجوز به رائفي‌پور و يارانش از سوي مركز بهداشت شماره يك مشهد رسانه‌اي شد؛ خبري كه از سوي معاون سياسي فرماندار مشهد اعلام و ايسنا آن را منتشر كرد ولي يك تناقض بزرگ داشت. ورزشگاه «امام رضا» مشهد اساسا در حوزه مركز بهداشت شماره يك مشهد قرار ندارد كه اين مركز اقدام به صدور مجوز براي برگزاري جشن «بيعت» به رائفي‌پور و يارانش كند. تناقضي كه كيانوش جهانپور از معاونان وزارت بهداشت و سخنگوي سازمان غذا و دارو با يادآوري پيگيري‌هايش در اين زمينه نوشت كه «حسب اطلاع از منابع مسوول، هيچ مجوزي از ناحيه وزارت بهداشت يا دانشگاه علوم پزشكي مشهد براي برپايي تجمع و مراسم عمومي تحت‌عنوان بيعت يا... (آن هم تنها 48 ساعت بعد از رهنمودها و تاكيدات مقام معظم رهبري در مقابله با كرونا) براي هيچ فرد يا گروهي صادر نشده است.»

مسووليت با كيست؟

چند ساعت از توييت سخنگوي سازمان غذا و دارو گذشته بود كه تصويري در شبكه‌هاي اجتماعي و از سوي فعالان رسانه‌اي منتشر شد. تصويري كه بر اساس آن، بايد گفت نه‌تنها جشن «بيعت» برگزار شده توسط رائفي‌پور بدون مجوز نبوده، بلكه مجوز برگزاري اين جشن از سوي اداره تبليغات اسلامي مشهد و با امضاي علي كريم‌پور، رييس اين اداره صادر شده است. اداره تبليغات اسلامي كه زير نظر سازمان تبليغات اسلامي فعاليت مي‌كند و نكته قابل توجه در اين ميان آنكه برخي فعالان رسانه‌اي ميانه‌رو همچون فريد مدرسي در توييتر خود از نقش امام جمعه مشهد در اين ميان سخن به ميان آورده و با تاكيد بر انتصاب كريم‌پور به عنوان رييس اداره تبليغات اسلامي مشهد بنا به توصيه احمد علم‌الهدي، خواستار ورود او به ماجراي برگزاري اين همايش شدند. حال آنكه چرا اداره تبليغات اسلامي مشهد در شرايطي كه بيانات رهبري صريح است، اجازه برگزاري چنين جشني را صادر كرده، پرسشي است بي‌پاسخ. در اين ميان و فارغ از آنكه آمر و عامل برگزاري اين جشن مسووليتي در قبال افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در مشهد برعهده خواهند گرفت يا خير، نقطه پايان بحث مي‌تواند اظهارات مينو محرز به عنوان يكي از اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا باشد. او در جريان اظهاراتي كه پايگاه خبري مدارا آن را منتشر كرد، با ابراز تاسف از برگزاري چنين جشني آن هم در شراط اوج‌گيري ويروس كرونا در ايران گفت كه «گويا برخي هنوز باور ندارند كه اين بيماري به‌ صورت وحشتناك در كشور زياد شده است و نبايد اجازه برگزاري تجمعات را داد. فقط مي‌توان متاسف بود. فقط مي‌توانم بگويم كه متاسفم! كساني كه چنين تجمعي را در مشهد ايجاد كردند، مسوول هستند و بايد پاسخگو باشند.»

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها