کد خبر: 599719
تاریخ انتشار :

رژیم غذایی برای بیماران کرونایی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عسگری فقان پور از تغذیه مناسب به عنوان مهم ترین مکمل درمان دارویی بیماری کووید ۱۹ یاد کرد و افزود : بیماران کرونایی بهتر است در این دوران از مواد غذایی کم فیبر مانند نان های سفید و بدون سبوس یا نان لواش، تافتون و نان های فانتزی استفاده کنند و بعد از آن که بیمار دوره بیماری را سپری کرد از نان های سبوس دار استفاده شود چرا که مواد فیبردار از چربی ها هم دیرتر از سیستم گوارشی عبور می کند.

وی گفت : آب و مایعات از قبیل آب میوه های طبیعی و آب سبزیجات طبیعی در دوران کرونا بیشتر استفاده شود و بهتر است مایعات در فاصله وعده های غذایی به میزان کافی مصرف شود، تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذا پرهیز شود و جهت کاهش التهاب ریوی، خوردن نوشیدنی های گرم پیشنهاد می شود.

این کارشناس تغذیه بیان داشت: مصرف دو یا چند بار انواع سوپ یا انواع آش در هفته توصیه می شود که در تهیه سوپ می توان از سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و انواع جوانه ها به انضمام تکه های سینه مرغ استفاده کرده و افزودن عصاره قلم گاو یا گوسفند به سوپ توصیه می شود.

وی افزود : استفاده از برنج کته، جوجه آب پز و بخار پز، آب مرغ، سوپ مرغ بدون چربی توصیه می شود و جهت افزایش اشتها استفاده از میوه ها و سبزی ها با تاکید بر مصرف موز رسیده ، خرما (مصرف سه عدد در روز)، سیب، سس سیب، سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه، کدو حلوایی و غیر آن مطابق میل فرد توصیه می شود.

فغان پور با بیان اینکه مصرف مغزهایی مثل پسته، گردو، تخمه آفتابگردان یا کدو و خشکبارهایی شامل توت خشک، نخود، کشمش، مویز و برگه های شیرین به عنوان میان وعده استفاده شود ، گفت : مصرف گوشت قرمز محدود و به جای آن از سایر انواع گوشت ها به خصوص استفاده از گوشت های سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده شود.

وی ادامه داد : مصرف انواع ماهی به خصوص ماهی های کوچک به میزان دو بار در هفته توصیه می شود ، چون مصرف ماهی به علت داشتن چربی های امگا ۳ و سلنیوم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد ولی تاکید می شود ماهی به صورت بخارپز یا کبابی در کنار لیمو ترش مصرف شود.

فقان پور استفاده منظم از ماست های پروبیوتیک را که در سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از رشد و تکثیر انواع میکروب پاتوژن نقش دارد، توصیه کرد و گفت : از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد استفاده شود و افزودن چاشنی هایی نظیر آبلیمو، آب نارنج و آبغوره به غذا هم توصیه می شود ، در حالی که بیمار باید از مصرف فلفل و سایر ادویه جات به غیر از زردچوبه خودداری کند. مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات با طعم مناسب مثل نعنا و لیمو را در پیشگیری و بهبود حالت تهوع در دوران کرونا موثر دانست و افزود : بوییدن پوست لیموترش بعد از خراش دادن به کنترل تهوع کمک می کند و در مصرف مواد غذایی سعی شود غذاها بعد از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرد تا بوی آنها سبب تشدید حالت تهوع نشود.

وی محدود کردن مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، قند ساده، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات را به بیماران کرونایی توصیه و تاکید کرد : نوشیدنی های شیرین باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می شود و در صورت مصرف عسل طبیعی ترجیحاً یک یا دو قاشق مرباخوری عسل به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مصرف شود. فغان پور گفت: بیماران کرونایی باید از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده که برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

وی افزود : مصرف مواد غذایی حساسیت زا هم در بیماران کرونایی باید به حداقل برسد مانند بادام زمینی ، خربزه و انگور ، چون مصرف زیاد مواد آلرژی زا باعث شدت مشکلات تنفسی می شود. البته مصرف این مواد در برخی افراد که نسبت به آن آلرژی شدید دارند بهتر است حذف شود و از مصرف قهوه ، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو خودداری شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که تغذیه مناسب از جمله راهکارهای مهم حفظ سلامت است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث پیشگیری از بیماری های عفونی از جمله بیماری کرونا می شود ف گفت : به طور کلی سبک غذا خوردن در دوران کرونا باید خوب رعایت شود چون نحوه مصرف مواد غذایی و تغذیه سالم در افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار موثر است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها