کد خبر: 600358
تاریخ انتشار :

روایت مصباحی مقدم از سازوكار نهاد اجماع‌ساز جناح راست/ تصمیم نهایی از بالا دیکته نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تشكيلاتي جديد با محوريت اصولگرايان؛ اين خبري است كه محمدحسين موسي‌پور، معاون امور تشكيلات جامعه روحانيت مبارز از آن گفته است. او به ايسنا گفته جامعه روحانيت مبارز، روز پنجشنبه هفته‌اي كه گذشت، با احزاب و تشكل‌هاي سياسي جريان اصولگرا نشستي مشترك برگزار كرده است. در همين راستا غلامرضا مصباحي‌‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» از جزييات اين نشست گفت. آن‌ طور كه گفته مي‌شود جامعه روحانيت مبارز كار انتخاباتي را از نيمه خردادماه آغاز كرده و بر اساس مصوبه اين تشكيلات قرار است در آخرين انتخابات سده حاضر، حضور و مشاركتي فعال داشته‌ باشد. آن‌طور كه موسي‌پور و مصباحي‌مقدم، دو عضو جامعه روحانيت مبارز مطرح كرده‌اند قرار است تمامي تشكيلات جبهه‌اي و اجماع‌سازِ اصولگرا كه پيش از هر انتخابات سر برمي‌آورند و پس از آن، به نقطه پايان مي‌رسند، منحل و تشكيلاتي جديد به محوريت و ميزباني جامعه روحانيت مبارز و البته با حضور اعضاي احزاب و تشكل‌هاي وابسته به جناح راست آغاز به كار كند. اگر چه همواره پراكندگي طيف‌هاي اصولگرا و تفاوت نگاه و رويكرد آنها به‌خصوص نسبت به مسائل اساسي، بسيار زياد است و تشتت به ‌وضوح احساس مي‌‌شود اما آن‌گونه كه حالا سخنگوي اين نهاد سياسي - مذهبي اصولگرا مي‌گويد، آنها اميد دارند براي انتخابات به گزينه واحد دست يابند.

خبري در رسانه‌ها منتشر شده مبني بر اينكه جامعه روحانيت مبارز اخيرا با احزاب و تشكل‌هاي اصولگرا نشستي انتخاباتي برگزار كرده است؛ ابتدا بفرماييد كه كدام احزاب و تشكيلات در اين نشست حضور داشته‌اند؟

روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح به دعوت جامعه روحانيت مبارز جلسه‌اي با حضور اكثريت قريب به اتفاق احزاب اصولگرا تشكيل شد. ۴۳ حزب و جريان انقلابي و ارزشي كه از سوي وزارت كشور به رسميت شناخته مي‌شوند، دعوت شده و تقريبا ۴۰ حزب حضور داشتند. آقاي پورمحمدي، دبير عالي‌ جامعه روحانيت مبارز گزارشي از فعاليت‌هاي جامعه ارايه داد. اين فعاليت‌ها از نيمه خردادماه امسال آغاز شده است. جامعه روحانيت مبارز مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه ما بايد در انتخابات ۱۴۰۰ فعال مشاركتي باشيم. فعال هستيم يعني صبر نمي‌كنيم و انتظار نمي‌كشيم كه ديگران حركت را آغاز كنند و بعد جامعه روحانيت به‌دنبال آنها راه بيفتد. مشاركتي هستيم؛ يعني به همه احزاب جريان انقلابي و همه شخصيت‌هاي اين جريان در اين حركت نقش خواهيم داد.

آيا قرار است همه احزاب حول محور جامعه روحانيت كنشگري انتخاباتي داشته ‌باشند يا جريان اصولگرا اين ‌نوبت نيز چون چند انتخابات قبل، در فكر راه‌اندازي و تشكيل ساختاري جديد است؟

جامعه روحانيت مبارز هم‌اكنون در حال شكل دادن ساختاري است كه ماندگار باشد و براي هر انتخابات تغيير نكند. البته اين ساختار را با موافقت و مشاركت جريان‌هاي سياسي هم‌سو شكل مي‌دهيم. در اين راستا، يك هيات‌ عالي خواهيم داشت؛ يعني نهادي شكل خواهد گرفت كه تمام جريانات سياسي مرتبط را پوشش بدهد. البته هنوز عنوان آن مشخص نيست اما بنابر پيشنهاد احزاب، قرار است ۵ نفر به نمايندگي از هر حزب براي عضويت در اين تشكل معرفي شوند.

جايگاه جامعه روحانيت مبارز در اين تشكيلات و ساختار جديد چه خواهد بود؟

اين هيات عالي كه مسووليت اصلي را برعهده خواهد داشت، قرار است انتخابات را ساماندهي و مديريت كند و جامعه روحانيت مبارز نيز به عنوان ميزبان امين اين مجموعه وارد كار شده است.

از انتخابات مجلس دهم در اسفندماه ۹۴ به اين‌سو، تشكيلات و ساختارهايي جديد با عناويني چون «جمنا»، «شوراي ائتلاف اصولگرايان»، «شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب» و مواردي از اين دست، براي اجماع‌سازي در انتخابات - مجلس، رياست‌جمهوري و شوراي شهر - شكل گرفت. در حال حاضر و در آستانه انتخابات 1400، با شكل‌گيري ساختار جديدي كه اشاره كرديد، تكليف تشكيلات پيشين چه خواهد شد؟

قرار است كه همه اين تشكيلات با محوريت جامعه روحانيت مبارز تجميع شود. اقداماتي كه آقايان در انتخابات رياست‌جمهوري دوره پيش يا انتخابات مجلس شوراي اسلامي و... داشتند، مورد توجه قرار خواهد گرفت و همه اين ساختارها، اشخاص و افراد در قالب جديد وارد شده و در آن فعاليت مي‌كنند.

يكي از نقدها يا نقاط ضعف جريان اصولگرا همواره اين بوده كه نمي‌توان تمام طيف‌هاي اين جريان سياسي را زير يك خيمه گرد هم آورد. به نظر برخي ناظران اصولگرايان جوان‌تر كه فاصله معناداري با سنتي‌ها دارند يا حتي جرياني كه خود را «نواصولگرا» مي‌خوانند، در عمل نمي‌توانند با جريان‌هاي قديمي‌تري همچون جامعه روحانيت مبارز به توافق برسند؛ نظر شما چيست؟ آيا تمهيداتي براي اين نقطه ضعف انديشيده شده است؟

همان گروه‌هاي جوان‌تري كه اين‌گونه مواضع را اتخاذ مي‌كردند نيز به اين هيات عالي دعوت خواهند شد تا حضور پيدا كنند. ما نمايندگاني را از اقشار جوان، زنان، دانشگاهيان، فرهنگيان و... در اين جمع خواهيم داشت. ضمن اينكه قرار است هم نمايندگان احزاب حضور داشته ‌باشند و هم شخصيت‌هاي تاثيرگذار.

مثلا كساني از جبهه پايداري يا كساني كه خود را با عنوان «نواصولگرايان» معرفي مي‌كنند در اين ساختار حضور خواهند داشت؟ آيا آنها هم در اين گام اول براي حضور در اين جلسه حاضر بودند؟

همه و همه دعوت شده‌اند!

گفته مي‌شود كه جامعه روحانيت از آنجا كه تشكيلاتي سن و سال‌دار و سابقه‌دار است، همواره خواهان ايفاي نقش «پدرسالار» بوده است. مساله‌اي كه جوان‌ترها با آن مشكل دارند و معتقدند كه زير بار چنين «رهبري» و هدايت يك‌جانبه‌اي نمي‌روند. با اين حساب آيا امكان موفقيت در مسير تشكيل جمعي كه شرح داديد، وجود دارد؟

چنين ادعايي در جامعه روحانيت مبارز وجود ندارد كه بگويد ما تصميم مي‌گيريم و شما عمل كنيد. جامعه روحانيت مبارز ميزباني اين حركت را پذيرفته و بناي كار بر اين است كه همه به‌صورت مشاركتي و مبتني بر خرد جمعي اقدام كنند، نه اينكه يك نهاد تعيين تكليف كرده و ديگران مجري باشند و عمل كنند؛ بنابراين جامعه روحانيت مبارز ادعاي پدرسالاري ندارد، بلكه ادعاي ما كمك براي رسيدن به وحدت حداكثري است.

چنانچه اشاره شد در انتخابات گذشته، ساختارها و نهادهاي بالادستي متعددي در جريان اصولگرا درنظر گرفته شد. براي نمونه در جريان تصميم‌گيري براي انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ گفته مي‌شد راي‌گيري‌هاي درون‌جرياني انجام شده و بر اساس نتايج آن راي‌گيري‌ها، فهرستي از افراد ذي‌صلاح منتشر و به ‌صورت تدريجي و بر اساس آرا، گزينه‌ها يك‌ به ‌يك حذف شدند تا درنهايت جمعي در مورد چند گزينه نهايي تصميم‌گيري كنند. آيا چنين ساختاري براي معرفي گزينه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو تعبيه شده است؟

بنا بر اين است كه براي انتخاب گزينه نهايي كانديداتوري رياست‌جمهوري از مجموعه كساني كه كف جامعه فعالند، استفاده شود و روند تصميم‌گيري از همان ‌جا آغاز شده و بالا بيايد تا به نقطه نهايي برسد. به عبارت ديگر اين گونه نيست كه تصميمات از بالا به پايين ديكته شود.

منظورتان اين است كه بدنه اجتماعي اصولگرايان ابتدا راي دهند تا گزينه نهايي براي كانديداتوري مشخص شود؟

بله .

براي اجراي فرآيند چنين راي‌گيري گسترده‌اي چه ساز و كاري مشخص شده است؟

اين ساز و كار را بعدا اعلام مي‌كنيم.

آيا طيف‌هايي از اصولگرايي همچون علي لاريجاني كه به عنوان اصولگرايان معتدل شناخته مي‌شوند، در مجموعه شما جايي دارند؟

ما اشخاصي را كه تاثيرگذار هستند، دعوت خواهيم كرد ولي جناب آقاي لاريجاني رهبري هيچ تشكيلاتي را برعهده ندارد. از طرف ديگر ما نمايندگان احزاب را در مجموعه‌مان خواهيم داشت؛ بنابراين هم اشخاص تاثيرگذار و هم احزاب رسمي را كه در جريان انقلابي حضور دارند، دعوت خواهيم كرد و به آنها ميدان مي‌دهيم.

پيش‌بيني داريد كه چقدر ممكن است اصولگرايان با اين ساز و كار به يك كانديداي واحد برسند؟

البته از الان نمي‌شود پيش‌بيني كرد. آنچه مهم است اين كه مجموعه ما تلاش دارد شايسته‌ترين‌ها را انتخاب كند.

و در نهايت اينكه از چه زماني وارد تعيين مصاديق خواهيد شد؟

هنوز تاريخي مشخص نشده است!

تقريبا ۴۰ حزب در جلسه جامعه روحانيت مبارز حضور داشتند قرار است در جامعه روحانيت مبارز فعال مشاركتي باشيم انتظار نمي‌كشيم كه ديگران حركت را آغاز كنند و ما به دنبال آنها راه بيفتيم در حال شكل دادن ساختاري هستيم كه متشكل از ۵ نماينده از احزاب و يك هيات عالي است قرار است همه اصولگرايان در قالب اين تشكيلات جديد فعاليت كنند چنين ادعايي در جامعه روحانيت مبارز وجود ندارد كه بگويد ما تصميم مي‌گيريم و شما عمل كنيد جامعه روحانيت ميزباني اين حركت را پذيرفته است از اشخاص تاثيرگذار اما غيرحزبي همچون علي لاريجاني نيز دعوت خواهيم كرد

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها