کد خبر: 601274
تاریخ انتشار :

حذف سهمیه مواد اولیه برخی شرکتها در بورس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن صفدری در خصوص نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس، گفت: شرکت ملی پتروشیمی قیمت گذاری مواد تولیدی پتروشیمی در بورس را نهایی می‌کند که فرمولی دارد و مبنای قیمت گذاری واحدها بر اساس ۹۵ درصد فوب ضرب در نرخ ارز نیما تعیین می‌شود.

وی افزود: این نوع قیمت گذاری برای واحدهای پایین دستی به صرفه بوده است زیرا این قیمت گذاری، قیمت پایه بورس است و گاهی اوقات تا ۲۰ یا ۴۰ درصد بین تولیدکنندگان رقابت می‌خورد تا با قیمت بالاتری به صنایع بدهند و مواد بیشتری بگیرند.

وی افزود: این موضوع مطمئناً فشار مضاعفی بر مصرف کننده نهایی وارد می‌کند اما ما به عنوان وزارت صمت ابزار کنترلی داریم که می‌توانیم با مدیریت تقاضا و تعدیل سهمیه‌ها اوضاع به خصوص برای مواد اولیه پرمتقاضی را بهبود ببخشیم زیرا از حدود ۱۰ سال پیش، سهمیه‌هایی برای شرکت‌ها مقرر می‌شد که در حال حاضر نیاز به مدیریت و تعدیل دارد از این رو وزارت صمت از ابتدای سال ۹۸ تعدیل سهمیه‌ها و مدیریت تقاضا را آغاز کرد. همچنین از سویی دیگر نیز شرکت ملی پتروشیمی با مدیریت عرضه، حواشی مربوط به قیمت پایه را کنترل می‌کند.

صفدری ادامه داد: به عنوان مثال یکی از آخرین اقدامات در این زمینه، تعدیل سهمیه ماده پتروشیمی «بیوپپه» مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی بود زیرا قیمت ۱۹ هزار تومانی هر کیلوگرم از این ماده، با رقابت ناعادلانه در بورس به بیش از ۳۰ هزار تومان نیز معامله می‌شد.

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت افزود: علت بروز این پدیده یکی تقاضای کاذب و دیگری تمایل افراد برای تبدیل سرمایه‌ها به این ماده به دلیل افزایش نرخ ارز بود که وزارتخانه با پیش‌بینی سازوکاری به تعدیل سهمیه‌های مربوطه پرداخت.

وی گفت: در همین راستا سهمیه واحدهایی که مصرف‌کننده واقعی بیوپپه نبودند را به صفر رساندیم و اکنون به دلیل کاهش رقابت، قیمت‌ها تعدیل شده و به حدود رقم عرضه در بورس رسیده است. البته در صورت عدم کاهش قیمت از سوی تولیدکننده، با گرانفروشان برخورد خواهیم کرد.

صفدری تاکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی باید کف عرضه در بورس را رعایت کنند، زیرا در غیر این صورت با ایجاد رقابت بین خریداران، مواد اولیه کمتری به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسد.

بررسی «ساخت تولید» محصولات پتروشیمی در وزارت صمت

وی همچنین در مورد وضعیت ساخت داخل پتروشیمی‌ها، اظهار داشت: از زمانی که کارتابل فنی راه اندازی شد شماره ثبت سفارش از لحاظ عدم ساخت محصولات در داخل بررسی می‌شود و صرفاً با استعلام از انجمن‌های تخصصی یعنی انجمن کارفرمایی پتروشیمی برای صنایع بالادستی و انجمن پلیمر و کامپاند مستربچ برای صنایع پایین دستی، وضعیت تولید داخل را بررسی می‌کنیم و اگر انجمن اعلام کند که تولید داخل به قدر کفایت دارد، ثبت سفارش را تأیید نمی‌کنیم، بنابراین مجاز به واردات نخواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت افزود: به عنوان مثال مواد تولیدی پتروشیمی‌ها را از انجمن و دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی استعلام می‌گیریم و بنا بر این اظهارات، تأیید یا عدم تأیید می زنیم.

صفدری گفت: تاکنون حدود ۲۵۰ عدد از تعرفه‌های مرتبط با سهمیه را در کارتابل فنی وزارت صمت قرار داده‌ایم که صرفاً معاونت امور صنایع بررسی‌ها را به لحاظ ساخت داخل انجام می‌دهد. از این میزان سهم صنایع غیرفلزی حدود ۱۸۰ تعرفه است که بسیاری از مصنوعات پلاستیکی و محصولات تولید شده توسط صنایع پایین دستی پتروشیمی مانند کیسه نایلون و … را در این کارتابل قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صنایع بالادستی تولیدکنندگان پتروشیمی را هم در کارتابل فنی قرار داده‌ایم؛ به عنوان مثال مواد کامپاند مستربچ را در این کارتابل قرار دادیم زیرا انجمن تولیدکننده مدعی بود که تولید بیش از نیاز کشور است اما واردات کنترل نمی‌شود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها