کد خبر: 601407
تاریخ انتشار :

سالی چندبار باید واکسن کرونا بزنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر عباس شفیعی، محقق و پژوهشگر بازنشسته موسسه واکسن و سرم سازی رازی درباره روند چگونگی ساخت و تولید واکسنی مثل کرونا و پیش بینی خود در این خصوص می گوید: فکر نمی کنم در امسال این امر محقق شود شاید در بهار سال آینده واکسن کرونا بتواند به تولید انبوه برسد.

متن گفت وگو با دکتر شفیعی را می خوانید:

آقای دکتر در مورد واکسن های کرونا که در حال مطرح شدن است چه نظری دارید؟ این واکسن ها در صورت تایید نهایی چه زمانی به تولید انبود می رسد؟

واکسن هایی که در دنیا در حال مطرح شدن است هنوز در مرحله آزمایش است. هر واکسنی بایستی ۴ مرحله را طی کند. برخی از اینها در ۳ مرحله تایید شده و مرحله آخر که بایستی در تعداد زیادی از افراد تست کنند هنوز مشخص نشده است.

روند ساخت واکسن چه اندازه زمان می برد تا تاییده های سازمان بهداشت جهانی را برای تولید انبوه در نهایت دریافت کند؟

فکر نمی کنم در امسال این امر محقق شود. شاید در بهار سال آینده واکسن کرونا بتواند به تولید انبوه برسد.

آیا سازمان بهداشت جهانی می تواند شرکت های تولید کننده واکسن کرونا را الزام به فروش واکسن به همه کشورها بکند؟

نه هیچ الزامی وجود ندارد. فقط سازمان بهداشت جهانی تاییده واکسن را برای سازنده ارسال می کند و سازنده واکسن مختار هست هر کجا دلش خواست واکسن را بفروشد.

چنانچه برخی کشورها در خرید واکسن کرونا با مشکلاتی مواجهه باشند یا توان خرید را نداشته باشند در آن صورت چه خواهد شد؟

سازمان بهداشت جهانی به آنها کمک می کند که ارزان تر برای آنها حساب شود یا با معامله پایا پای تلاش می کنند این مشکل را حل کنند.

رقابتی که برای تولید و ساخت واکسن بین شرکت ها اتفاق افتاد است آیا روند مطلوبی در آینده خواهد داشت یا این رقابت می تواند باعث یک نوع تخاصم میان دولت ها هم بشود؟

چون کرونا، ویروسی است که برای اولین بار در حال ساخت واکسن برای آن هستند روند همه جوانب آن در جهان هنوز مشخص نیست. اگر نتیجه بدهد کشورها می توانند به تولید انبوه دست بزنند اگر نتیجه ندهد نه چون مشتری ندارد از دور خارج می شود.

آیا ممکن است در برخی از این واکسن هایی که تایید هم می شود بعد از مدتی مثلا یکسال مجددا بیماری برگردد؟

بله هیچ بعید نیست. چون کسانی هم که به کرونا مبتلا می شوند آنتی بادی در بدن آنها ترشح می شود اما بعد از سه چهار ماه بهبودی ممکن است مجددا مبتلا شوند. ممکن است آنتی بادی واکسن با دوام نباشد و دو مرتبه فرد به بیماری حساس شود و ویروس ها در بدن او باشد و مبتلا شود.

یعنی ممکن است مثل واکسن آنفولانزا نیاز باشد فرد هر سال واکسن را تجدید کند؟

بله ممکن است مثل واکسن آنفلونزا در سال یک یا دو بار تزریق کنند.

ایران نیز اخیرا اعلام کرده که چند نمونه واکسن کرونا ساخته است و به زودی آزمایشات انسانی آن را شروع می کند اساسا ایران تکنولوژی ساخت واکسن پیچیده ای مثل ویروس کرونا را دارد؟

بله تکنولوژی ساخت واکسن در ایران همانند تکنولوژی جهانی است و چندان تفاوتی با هم ندارند. محققانی ایرانی هم در حال تحقیق در این خصوص هستند اما اینکه تا چد حد موفقیت آمیز باشد را باید ببینیم.

اگر واکسن کرونا به مرحله تولید انبوه برسد آیا هزینه آن را بایستی کشورها بپردازند یا توسط دریافت کنندگان خریداری خواهد شد؟

مثل واکسن آنفولانزا فکر می کنم مردم باید هزینه آن را بدهند اما اگر دستور سازمان بهداشت جهانی باشد ممکن است به طور انبوه تهیه شود و در دسترس همه کشورهایی که با کرونا دست و پنجه نرم می کنند بگذارد.

منبع: شفقنا زندگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها