کد خبر: 601731
تاریخ انتشار :

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: ظریف شانسی ندارد/ برنده 1400 یک نظامی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: ظریف شانسی ندارد/ برنده 1400 یک نظامی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اخیرا مهدی کروبی در دیدار با برخی اعضای حزب کارگزاران سازندگی، خطاب به اصلاح طلبان گفته بود: «کاری کنید در ۱۴۰۰ یک احمدی نژاد ظهور نکند.»

در این ارتباط «مهدی آیتی»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در رابطه با اینکه هر دوره شایعاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه احمدی نژاد برای انتخابات می‌ آید یا نمی‌آید، تایید می‌شود یا ردصلاحیت می شود در حقیقت این شایعات به گونه‌ای ایجاد موج سیاسی هم هست، چه از سوی طرفداران احمدی‌نژاد و چه از سوی مخالفان او. این موج های سیاسی می تواند در جامعه بازتاب داشته و عکس العمل های مثبت و منفی داشته باشد و درباره آن تحلیل های سیاسی ساخته شود و به نوعی خوراک های رسانه ای شود که خودش یک، سرگرمی است.

او افزود: اما به نظر من احمدی نژاد که می توانیم به او ترامپِ ایران بگوییم، همان فرد نامتعادلی شبیه ترامپ است که خرابکاری های زیادی می کند و چون شجاعت دارد یک کارهای خوبی هم می کند، ترامپ هم به همین شکل بود کارهای خوبی در آمریکا کرده اما در عین حال خرابکاری‌های زیادی چه در سطح آمریکا و چه در سطح کشورهای جهان به بار آورده است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اختلافاتی که ترامپ با کشورهای اروپایی ایجاد کرده، احمدی نژاد هم در داخل شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه را منحل کرد و یک شبه تصمیم گرفت، مسکن مهر بسازد و خرابی روی دست دولت گذاشت. همینطور در بحث های تخلفات مالی و بومی که در دولت او رخ داد، کلکسیونی از تخلفات وجود دارد. در واقع احمدی نژاد ضایعه و خسارت بزرگی به جمهوری اسلامی زد و آسیب هایی که او به ایران زد، حتی در بخش سیاست خارجی، صهیونیست ها را در اروپا بسیار قوی کرد یعنی وقتی بحث هولوکاست و بحث های دشمنی با اروپا را مطرح کرد باعث شد که صهیونیست‌ها امتیازات مثبت و بالایی از سازمان ملل از اروپا و آمریکا گرفتند و در حقیقت ندانم کاری، زیاد کرده است.

مهدی آیتی عنوان کرد: احمدی نژاد به نظر من یک موج مُرده و یک داستان تمام شده است و تاریخ مصرف آن گذشته است و تفکر، استراتژی و یا هوچی بازی های احمدی نژاد در فضای مجازی، هیچ ارزشی ندارد. به بیانی دیگر هیچ کدام از اقداماتش، ارزش سیاسی و جایگاه ریاست جمهوری ندارد؛ در واقع از ابتدا هم احمدی نژاد، اصلا در حد و اندازه یک رییس جمهور نبود اما متأسفانه به دلیل عملکردهای نادرستی که جناح های سیاسی، انجام دادند و پشتیبانی ها و حمایت هایی که از طرف اصولگرایان شد، احمدی نژاد بالاخره 8 سال آمد و کارنامه جمهوری اسلامی را خراب کرد.

او تصریح کرد: مقصر اصلی این کار بخشی به عهده اصلاح طلبان است. در شورای اسلامی تهران آن زمان اختلافات شدیدی ایجاد شد که در نتیجه، سه شهردار عوض شد و نهایتا احمدی نژاد شهردار تهران شد. از این رو آن شورای اسلامی اول تهران مقصر بود که احمدی نژاد را که هیچ کس نمی شناخت سر از شهرداری تهران درآورد و بعد هم شد یک چهره سیاسی؛ در حالی که او هیچ ارزشی به لحاظ سیاسی نداشت و هیچ وزن سیاسی نداشت. متأسفانه شهرداری یک پایگاه نبود بلکه سکوی پرتابی بود که احمدی‌نژاد را بالا کشاند و بعد هم تقصیر اصلی هم باز طرح افراطی‌های گروه اصولگرا و راستی مانند جبهه پایداری و آبادگران و امثال آنها بود که آمدند و از احمدی نژاد یک مجسمه ریاست جمهوری خیالی ساختند و این خیلی شبیه، همان گاو سامری حضرت موسی است که آمدند درست کردند و آن گوساله سامری آمد و مردم را فریب داد و همین اتفاق در دوران احمدی نژاد افتاد.

او با اشاره به سخنان کروبی تاکید کرد: اینکه کروبی و اشخاص دیگری بگویند که احمدی نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست جمهوری ندارد صد در صد درست است. اعتقاد دارم که یک روزی احمدی نژاد باید در یک دادگاه منصفه و عادلانه محاکمه شود، آن هم بابت همه خسارت ها و خرابی هایی که به جمهوری اسلامی وارد کرد؛ ای کاش یک دادگاه عادله‌ای وجود داشت که پرونده احمدی‌نژاد را باز می‌کرد و یک محاکمه مناسبی انجام می‌شد در تاریخ، تا برای مردم معلوم شود که احمدی نژاد چقدر خسارت به جمهوری اسلامی وارد کرده است. بنابراین این بحث کروبی درست است و اگر سیاست مداران دیگر هم، این نظر را داشته باشند که احمدی نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، قطعا این حرف درست است همانطوری که ترامپ این صلاحیت را دیگر ندارد.

آیتی در پاسخ به این سوال که حالا در شرایط بعد از روحانی و انتخابات 1400 چه وضعیتی پیش روی است، تشریح کرد: به نظر می رسد که این دهه، دهه اصلاح طلبان نیست بلکه دهه‌ اصولگرایان است. همان گونه که اصولگرایان مجلس یازدهم را با مشارکت بسیار پایین مردم یعنی حدود 25 درصد برنده شدند، حتما انتخابات ریاست جمهوری 1400 و به موازات آن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سراسر کشور برگزار خواهد شد را پیروز خواهند شد به ویژه اینکه ارزش و اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 1400، از ریاست جمهوری کمتر نیست، چون مردم تا عمق روستاها باید بیایند و به منتخبین خودشان رأی بدهند، در نتیجه شورای اسلامی شهر و روستاها در کنار کاندیدای ریاست جمهوری برای 1400 دو برگه برنده در کنار اصولگرایان خواهند داشت.

نماینده مجلس ششم اضافه کرد: به بیانی دیگر اصولگرایان همانطور که مجلس یازدهم را فتح کردند و برنده شدند باز هم با مشارکت کم مردم در انتخابات، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم برنده می شوند اما این مشارکت در سال 1400 مشارکت بالایی نخواهد بود. دلیل هم این است که مردم دلسرد و سرخورده شده اند و از مسئولین جمهوری اسلامی ناراحت هستند، هیچ کس پاسخگوی گرفتاری ها و مشکلات مردم نیست، نه در بخش سیاسی و نه در بخش اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، وعده هایی که به مردم داده شد هیچ کدام عملی نشد. برای همین است اصلاح طلبان که چون پایگاه مردمی و اجتماعی شان را از دست داده اند نمی توانند در این دوره کاندیدایی بیاورند تا در ریاست جمهوری برنده شوند حتی اگر ظریف را بیاورند.

او در پایان بیان کرد: در واقع پیش بینی مان این است که شاید بهترین گزینه ای که برای اصلاح طلبان وجود دارد که می تواند، بیاید و روی آن مانور دهند و تبلیغات کنند، ظریف است چراکه یک فرد متعادل و میانه رو است و مورد تایید بیت رهبری و دیگران هم است؛ اما ظریف هم حتی در این شرایط، شانس برنده شدن ندارد. امروز برنده انتخابات 1400، به احتمال زیاد یک اصولگرا خواهد بود و به احتمال زیاد یک ژنرال و نظامی خواهد بود. در نتیجه از این جهت به نظر می آید که اصلاح طلبان چه کاندیدا بدهند و چه سکوت کنند و کنار بنشینند و تماشاچی باشند، هیچ فرقی به حالشان ندارد و این 8 سال و 10 سال آینده، دوره شانس اصولگرایان خواهد بود و شانسی برای اصلاح طلبان وجود ندارد.

منبع: برنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها