کد خبر: 601955
تاریخ انتشار :

دیدار پمپئو و بن سلمان در ریاض

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دو طرف در این دیدار روابط دوستانه و زمینه‌های همکاری دوجانبه میان واشنگتن و ریاض و راه‌های گسترش آن را بررسی کردند.

آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه و تلاش‌ها در این باره از دیگر محورهای گفت وگوی بن سلمان و پمپئو بوده است.

در این دیدار همچنین، فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان و نیز جان أبی زید سفیر آمریکا در ریاض حضور داشته‌اند.

هرچند به نام ایران در این گفت وگو اشاره نشده است، اما بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه بر این باورند که این دیدار نیز به مانند دیگر دیدارهای پمپئو به کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف ایران هراسی و اقدامات ضد ایرانی صورت گرفته است.

پمپئو هفته گذشته سفرهای خارجی خود به ۷ کشور جهان را از فرانسه آغاز کرد و سپس به ترکیه، سرزمین‌های اشغالی و امارات رفت.

سفر پمپئو به کشورهای خلیج فارس با ورود به ابوظبی پایتخت امارات در روز شنبه آغاز شد و در ابوظبی با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتگو کرد.

در حالی که راهبردهای آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر تهران و تحریم با شکست مواجه شده است، پمپئو در جریان دیدارهای خود در منطقه بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن در هفته‌ها و ماه‌های آینده تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال خواهد کرد.

این سفرها در سایه آن صورت می‌گیرد که پمپئو به عنوان وزیر امورخارجه دولت ترامپ آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و عربستان نسبت به ورود تیم جدید دولت آینده آمریکا بسیار وحشت زده شده است.

در همین باره "عبدالله المعلمی" سفیر عربستان در سازمان ملل متحد که کشورش در تبریک گفتن به جو بایدن بسیار محتاط عمل کرده و چند روز پس از اعلام پیروزی، آن را به رییس جمهوری منتخب تبریک گفته، اقرار کرده است که ضروری بود که دولت ریاض در فضای مبهمی در واشنگتن جریان دارد، این اقدام را انجام دهد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیروزی بایدن موجب افزایش فشارها به عربستان و به تبع آن کاهش فروش سلاح آمریکایی به ریاض و تحت فشار قرار گرفتن دولت سعودی برای آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی و حقوق بشری خواهد شد.

بایدن بارها نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده است که دولتش در روابط آمریکا با عربستان تجدید نظر خواهد کرد و به حمایت واشنگتن از ریاض در جنگ یمن پایان خواهد داد.

وی حتی در سال ۲۰۱۹ تهدید کرد که مانع روند فروش تسلیحات به عربستان خواهد شد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها