کد خبر: 602424
تاریخ انتشار :

‌اصلاح طلبان هیچ شانسی در ۱۴۰۰ ندارند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتخابات آمریکا در حالی با پیروزی جو بایدن دموکرات، به پایان رسید که نگاه ها از کاخ سفید به سمت تهران چرخیده و منتظر واکنش سیاستمداران ایرانی به روی کار آمدن بایدن هستند. در این میان دو جناح اصلی کشور که دعوا و رقابت آنان هیچ گاه تمامی ندارد، همدیگر را به سوء استفاده از روی کار آمدن بایدن یا ترامپ به نفع جناح خود متهم می کنند.

اصولگرایان بر این باور هستند که جناح چپ از ریاست جمهوری بایدن برای مذاکره با آمریکا سوء استفاده می کند و از طرفی دیگر اصلاح طلبان، معتقدند جناح راست از نیامدن دوباره ترامپ ناراحت است.

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است فرقی بین ترامپ و بایدن نیست. او تاکید دارد اینکه گفته می شود اصولگرایان نگران رأی نیاوردن ترامپ هستند فضاسازی اصلاح طلبان است.

این چهره اصولگرا درباره تاثیر انتخابات ۲۰۲۰ بر انتخابات ایران هم تاکید می کند که اصلاح طلبان شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با کریمی اصفهانی را در ادامه بخوانید؛

******

*آقای کریمی اصفهانی! انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و روی کار آمدن بایدن، تا چه اندازه بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران و سیاست داخلی ایران تاثیرگذار است؟

دو نوع تفکر در ایران داریم؛ یک نوع آن، تمامی پدیده‌ها و مشکلات کشور را وابسته به برجام و استکبار که در راس‌ آن آمریکا و اروپا قرار دارد، می‌داند. یک تفکر نیز تفکر ولایی است و ریشه تمامی مشکلات را در داخل کشور می‌داند. اگر این چنین باشد، مشکلات ایران، هیچ ارتباطی به انتخابات آمریکا ندارد. برای مثال، در مسئله تحریم که بر ما تحمیل شد، اگر مدیریت داخلی، یک مدیریت قوی، مستحکم و وابسته به مردم باشد، معضلات حل خواهند شد. بنابراین، این تفکر باید اصلاح شود. نه این که انتخابات آمریکا روی ایران تاثیر بگذارد. اگر با دیدگاه نخست به این مسئله نگاه کنیم، آمدن ترامپ یا بایدن بر سر کار، روی مسائل و مشکلات ایران تاثیر خواهد گذاشت.

برخی می‌گویند اگر ذره‌ای غیرت در داخل وجود داشته باشد، دیگر نیازی به جو بایدن نخواهد بود. تفکر نگاه به داخل موجب شده است که ما از نظر تسلیحاتی و نظامی به جایگاهی برسیم که طمع دنیا را از میان ببرد اما نگاهی که منشا مشکلات را در بیرون کشور می‌داند، تنها با نتیجه انتخابات آمریکا است که به نتیجه می‌رسد.

هرگز مذاکره نمی کنیم *برخی معتقدند روی کار آمدن بایدن به نفع اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ می شود،نگاه شما به این موضوع چیست؟

در هر صورت، بایدن مشابه ترامپ است. دو حزب حاکم در آمریکا وجود دارد. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که هیچ یک با دیگری تفاوتی ندارد. دلیل عدم تفاوت این حزب نیز در آن است که در هیچ یک از این دو حزب، فرد تصمیم‌گیرنده نیست بلکه سازمان‌های دیگری پشت آن هستند. برخی مانند جمهوری‌خواهان با جنگ و برخی دیگر با نیرنگ وارد می‌شوند. هر دوی آن‌ها یک تفکر را دنبال می کنند و مسئله مورد توجه آن‌ها مسئله رژیم صهیونیستی است. همه این‌ها در حالی است که بایدن می‌گوید، درست است که من مسیحی‌ام اما در عین حال، صهیونیست نیز هستم. از نظر من دیگر صریح تر از این ممکن نیست. نمی‌شود که بایدن بگوید صهیونیست است اما ما همچنان به دنبال این باشیم که کارها به دست بایدن حل شود. دشمن، دشمن است و آمریکا نیز برای همیشه دشمن است.

اما در مورد استفاده اصلاح‌طلبان از روی کار آمدن بایدن برای انتخابات ۱۴۰۰ باید بگویم که بله، آن‌ها در چند سال دولت روحانی تنها در پی آن بودند که برجام را حل کنند. امروز ممکن است که بایدن آن را بپذیرد اما مسئله برجام، یک سند بین‌المللی است و این گونه نیست که آمریکا بتواند این سند را تغییر دهد. نباید این طور اندیشید که بایدن از ترامپ قابل مذاکره‌تر است. مذاکره هرگز! ما هرگز مذاکره نمی‌کنیم. همان طور که به اسلام پایبندیم، به این سند نیز پایبندیم اما هرگز مذاکره نمی‌کنیم زیرا مذاکره را پیش از این‌ها انجام داده‌ایم. . این خوابی است که هرگز تعبیر نخواهد شد. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند هیچ استفاده‌ای از این وضعیت کنند. هیچ شانسی برای اصلاح‌طلبان، با این کارنامه ای که از خود به جای گذاشته‌اند، برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود نخواهد داشت و نباید فکر کنند که می‌توانند از این نمد برای خودشان کلاه بسازند.

اصلاح طلبان در پیشگاه خداوند توبه کنند *برخی نیز ادعا دارند که اصولگرایان از آمدن بایدن ناراحتند و ریاست جمهوری ترامپ بیشتر به نفع آنها بود و ...

من خودم جزو اصولگرایان هستم و چنین تحلیلی را کاملا رد و تکذیب می‌کنم زیرا این تحلیل، یک تحلیل القا شده است. از نظر ما، آمدن ترامپ یا بایدن، هیچ تفاوتی برای کشور نخواهد داشت. سیاست آمریکا به این گونه است که یک نفر با پنبه سر می‌برد و دیگری می‌خواهد با اسلحه بر دنیا حکومت کند. یقینا دشمن درجه یک هر دوی آن‌ها، ایران است زیرا تمام منافع آن‌ها را از بین برده است. برای اصولگرایان، روی کار آمدن بایدن یا ترامپ تفاوتی نخواهد داشت اما در برخی مواقع، بی‌شعوری برخی رئیس‌جمهور را باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد. برای مثال مسئله چند پاره شدن شوروی، می‌تواند برای آمریکا نیز اتفاق بیفتد و اتفاق پنج سال آینده، یک ساله برایشان بیفتد. مثلا ترامپ در کمال بی‌تدبیری آمریکا را اداره کرده است. مثلا در همین مسئله کرونا، نگاه کنید چگونه مانند یک آدم عامی و احمق عمل کرده است! البته از یک گاوچران و قمارباز بیش از این توقع نمی‌رود. به نظر می‌رسد که بهتر است اصلاح طلبان در پیشگاه خدا از این تفکری که غرب می‌تواند ناجی ایران باشد، توبه کنند.

اصولگرایان هنوز به وحدت نرسیده اند * ممکن است اصولگرایان با روی کار آمدن بایدن و نگرانی از بابت فعال شدن اصلاح طلبان به این بهانه، به سمت کنار زدن اختلافات بروند و انگیزه وحدت بخش برای این جریان شود؟

به وحدت رسیدن برای هر جناحی، یک اصل است، حالا می‌خواهد اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب. حتی در وحدت نیز همیشه مشخص نیست که توفیق باشد، چه رسد به تفرقه و عدم وحدت.

*گفته می‌شود که اتاق فکر اصولگرایان تندرو به دنبال، مشارکت حداقلی در انتخابات است. نظر شما در این باره چیست؟

خیر، ما اصولگرایان هنوز به وحدت نرسیده‌ایم که چه فردی را انتخاب و از چه فردی حمایت کنیم که منافع کل نظام را تامین کرده، تبعیت از ولایت فقیه داشته و البته که بتواند وضعیت نابسامان اقتصادی و گرانی‌ها را حل کرده و آن‌ را در کارنامه هشت ساله خود ثبت کند.

*منظور حداقل مشارکت مردم در انتخابات و آمدن آن‌ها پای صندوق‌های رای است.

این‌ها همه بستگی به برنامه شخصی که قرار است روی کار بیاید، دارد. اگر قرار باشد مانند دو دوره احمدی‌نژاد یا دو دوره روحانی باشد، قطعا با ریزش رای مواجه خواهیم شد اما اگر فردی باشد که مردم بدانند به جای شعار، شعور به همراه خودش دارد، قطعا به برنامه هایش رای خواهند داد. امیدوارم فردی که انتخاب می شود، بتواند به برنامه‌هایش عمل کند تا به حضور حداکثری کمک شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها