کد خبر: 602475
تاریخ انتشار :

گزارش در حال تكميل است؛

آخرین خبر‌ها در مورد ترور محسن فخری زاده /سازمان ملل : ايران واكنش نشان ندهد/ ردپاي ترامپ در ترور

آخرین خبر‌ها در مورد ترور محسن فخری زاده /سازمان ملل : ايران واكنش نشان ندهد/ ردپاي ترامپ در ترور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

واکنش آلمان به ترور دانشمند هسته ای ایران
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۵:۵۱

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای-دفاعی ایران در روز جمعه تاکید کرد که این اقدام اوضاع منطقه را بدتر میکند.

براساس گزارش اسکای نیوز، وزارت خارجه آلمان همچنین گفته، ما از همه طرفهای مربوط به این پرونده می‌خواهیم که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان مشخص نکرده است منظورش از طرفین پرونده چه طرفهایی هستند؟ شب گذشته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز بدونن اسم بردن از شخص یا کشور خاصی از همه طرفها خواست در ارتباط با این پرونده خویشتن دار باشند. براساس گزارش شبکه العربیه، وی در ادامه اضافه کرد، قبل از روی کار آمدن جو بایدن (رئیس جمهور احتمالی بعدی آمریکا) حفظ دامنه گفت‌وگو با ایران برای حل و فصل اختلافات در مورد برنامه هسته‌ای ایران مهم است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور شهید فخری زاده بوده است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با ارسال نامه ای به شورای امنیت تاکید کرده که شواهد جدی وجود دارد که نشان میدهد رژیم صهیونیستی مسئول ترور دانشمند ایرانی است. اتحادیه اروپا هم امروز (شنبه) اقدام تروریستی به شهادت رساندن محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کرد.

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۵:۳۳
واکنش‌های خارجی به ترور شهید فخری‌زاده
بعد ازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این اقدام جنایتکارانه واکنش‌های بین‌المللی زیادی به همراه داشت.

بر اساس این گزارش ، در همان ساعات اولیه انتشار خبر ترور شهید محسن فخری زاده ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود پیام توییتری صفحه روزنامه نیویورک تایمز را در این باره بازنشر داد. نیویورک تایمز در این باره در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعاهایی نوشت: رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که دانشمند ارشد هسته ای این کشور در شمال ایران مورد هدف یک تیراندازی مرگ بار قرار گرفت. او به عنوان جریان پشت پرده برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور در نظر گرفته می شد. ترامپ همچنین پیام توییتری یک خبرنگار به نام یوسی مِلمان را در این باره بازنشر داد که با مطرح کردن ادعاهایی گفته بود: طبق خبرهای داخل ایران، محسن فخری زاده در دماوند، شرق تهران ترور شده است. او سرپرست برنامه مخفی نظامی ایران بود و سال ها تحت تعقیب موساد بود. مرگ او یک ضربه بزرگ روانی و حرفه ای برای ایران است.

بعد از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا و دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره ترور محسن فخری زاده خودداری کرده اند.

یک مقام دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان در دماوند گفت که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی دز این باره اظهار نظری نمی کند. همچنین پنتاگون نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

در این میان شبکه لبنانی المیادین به نقل از رسانه های صهیونیستی از احتمال دست داشتن این رژیم در ترور دانشمند برجسته کشورمان خبر داد.

شبکه المیادین نوشت که رسانه های صهیونیستی اظهاراتی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را بازنشر داده‌اند که اشاره تلویحی به دست داشتن اسرائیل در ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی دارد.

بنا به اعلام رسانه‌های اسراییلی، نتانیاهو گفته است که "این هفته کارهای زیادی انجام دادم اما نمی توانم در مورد همه آن ها صحبت کنم."

از سوی دیگر، یوسی کوبرفسر، مدیرکل سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت که فخری زاده، سلیمانی برنامه هسته ای ایران بود. وی همچنین تاکید کرد که چنین اقدامی را تنها اسرائیل و آمریکا می تواند انجام دهد.

همچنین امیر بوحبوت، کارشناس سیاسی پایگاه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گفت: زمانی که یک شخصیت برجسته در پروژه هسته ای ایران را ترور می کنند، معادلات را برهم می زنند و نظام جدیدی را ایجاد می کنند.

وی گفت که فخری زاده کارشناس پروژه هسته ای بود و در پروژه موشک های بالستیک نیز خبره بود.

در این راستا،کارل بیلت نخست وزیر پیشین سوئد و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در صفحه توییترش نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور انجام شده بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از دولت جو بایدن[رئیس جمهور منتخب آمریکا] در احیای دیپلماسی با ایران و بازگشت به توافق هسته ای باشد. او در ادامه در واکنش به پیام توییتری دیگری در این باره اظهار کرد: تا حد زیادی غیرمحتمل است که این رخداد امروز اتفاقی بوده باشد. بیشتر احتمال دارد که محل شناسایی شده بود و یک تصمیم سیاسی برای به قتل رساندن امروز او گرفته شده است.

همچنین مارک فیتز پاتریک، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا دراظهارنطری در این باره در صفحه توییترش نوشت: دلیل ترور فخری زاده ممانعت از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه هدف ممانعت از دیپلماسی را در بر داشت داشت. او همچنین در واکنش به پیام توییتری کتربر دیگری که با اشاره به این ترور مدعی شده بود فخری زاده «معمار برنامه هسته ای نظامی ایران» بوده است، گفت: این اتفاق بزرگی است اما برنامه هسته ای ایران مدت هاست از آن موقعیتی که به افراد وابسته بود گذر کرده است.

از سوی دیگر فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد که برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری زاده توانایی های ایران را تضعیف نمی کند.

همچنین جنبش مجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد که طریقه ترور فخری زاده انگشت اتهام را به سوی دشمن صهیونیستی می برد.

این جنبش تاکید کرد که ترور شهید فخری زاده در چارچوب از بین بردن عناصر قدرت بشری امت اسلامی انجام شد.

جنبش مجاهدین فلسطین همچنین اعلام کرد که سیاست ترور نخبه ها و علمای امت اسلامی برای تسلیم آزادگان و مجاهدان موفق نخواهد شد و مرحله کنونی نیازمند همبستگی و اتحاد بیشتر میان محور مقاومت است.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه ای ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفتد

در این بیانیه آمده است که انصارالله یمن بر حق تهران در پاسخ به تمام طراحی کنندگان و اجرا کنندگان این جنایت تاکید می کند.

انصارالله یمن اعلام کرد که جنایت های ترور دانشمندان بزرگی در سطح فخری زاده، در راستای تلاش دشمنان برای از بین بردن نخبه های علمی امت اسلامی است تا در انحصار خودشان بمانند اما به خواست خداوند، ناکام خواهند ماند.

نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشت: مطابق با ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و ''اسناد هسته‌ای'' که اسراییل ادعا کرده آنها را دزدیده است، محسن فخری‌زاده ۵۹ ساله نیروی محرک برای ایران محسوب می‌شده است. نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از ۳ مقام امنیتی مدعی شد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور دانشمند ایرانی بوده است. در این گزارش آمده است: مشخص نیست که آمریکا تا چه حد با جزئیات از این عملیات با خبر بوده است اما دو طرف نزدیک‌ترین متحدان هستند و مدت‌هاست که تبادلات اطلاعاتی در خصوص ایران داشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد: کاخ سفید از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

در پی آن شبکه اسکای نیوز در گزارشی نوشت: محسن فخری‌زاده یکی از برترین دانشمندان ایران بود. وی در میان دستگاه‌های اطلاعاتی دشمنان ایران از جمله ایالات متحده و اسرائیل نیز شناخته شده بود.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان سخنانش در خصوص تهدید ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای درحال خیزش به فخزی‌زاده اشاره کرده بود. وی در کنفرانسی خبری در سال ۲۰۱۸ گفته بود "نام وی را به خاطر بسپارید". در ادامه گزارش با اشاره به ترور سردار سلیمانی آمده است که در ترور سردار سلیمانی، آمریکا به دنبال آن‌چه متوقف کردن و یا کند کردن دخالت‌های بدخواهانه ایران در خاورمیانه خوانده شده، بوده است‌، انگیزه آشکار ترور محسن فخری‌زاده کند کردن برنامه اشاعه هسته‌ای ایران خوانده شده است. این رسانه با اشاره به اینکه ترور فخری‌زاده ابعاد سیاسی دارد، نوشت: هم اسرائیل و هم آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ به طور مداوم به تهدید رو به رشد از سوی ایران اشاره کرده بودند. ترامپ از توافق هسته‌ای اوباما خارج شد اما موفق به جایگزین کردن آن با چیزی نشده است‌. نگرانی نتانیاهو و ترامپ تلاش دولت بایدن برای احیای این توافق است. با ترور این دانشمند کار بایدن برای احیای توافق هسته‌ای را دشوارتر می‌کنند. هفته گذشته ترامپ خواستار دریافت گزینه‌های نظامی برای ضربه زدن به یک سایت هسته‌ای ایرانی شده بود. وی در انتها تصمیم گرفت که اقدامی نکند اما گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که دولت وی و اسرائیل از چندماه پایانی برای ضربه زدن به ایران و کند کردن برنامه‌های هسته‌ای‌اش استفاده می‌کنند.تمام محسابات بر این است که ایران پیش از کنار رفتن ترامپ پاسخی نمی‌دهد. تاکنون آمریکا مسئولیت اتفاق را برعهده نگرفته است و ممکن است برعهده نیز نگیرد.باور عمومی بر این است که اسرائیل پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی در دهه گذشته بوده است اما هیچ وقت به این موضوع اقرار نکرده است.ایران متعهد شده که از عاملین این حمله تروریستی انتقام بگیرد.

بعد از آن شبکه لبنانی المیادین در گزارش دیگری به نقل از رسانه های صهیونیستی اعلام کرد که برخی طرف ها در سازمان اطلاعات آمریکا می‌گویند که اسرائیل پشت عملیات ترور محسن فخری زاده قرار دارد.

این رسانه ها اعلام کردند که از توئیت دونالد ترامپ می توان فهمید که عملیات ترور فخری زاده یک اقدام مشترک آمریکایی-اسرائیلی است.

المیادین نوشت:رسانه های صهیونیستی گفته اند که برنامه هسته ای ایران بدون فخری زاده نیز به پیشرفت های خود ادامه خواهد داد و هزاران مهندس و کارشناس ایرانی در پروژه هسته ای فعالیت دارند که همگی شاگرد فخری زاده هستند و مسیر پیشرفت آن ها از پیش مشخص شده است.

در این میان نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) از اظهارنظر در خصوص ترور مهدی فخری‌زاده، امتناع کرده و در این خصوص پاسخی نداده است.

ساعاتی بعد جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند. وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام‌ حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند. این ترورها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است. آن‌ها به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود.

از سوی دیگر، نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء شهادت دکتر «محسن فخری‌زاده» را به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.

الشمری در پیامی توئیتری، ترور دانشمند برجسته ایرانی را محکوم و آن را اقدامی "بزدلانه" توصیف کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه "باور داریم ایران اسلامی با ادامه ایستادگی، مقتدرانه پیروز خواهد شد" افزود: این کشور به‌واسطه عقیده محمدی و حسینی که بر پایه الهام از شهادت استوار است، ظالمان و مستکبران را شکست خواهد داد.

هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است که هدف این اقدام تروریستی متوقف کردن پیشرفت های علمی ایران و صنعت موشکی آن است واین اقدام نشان دهنده ترس دشمن از ملت ایران است.

در این راستا کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در توییتی نوشت: اگر هدف اصلی قتل محسن فخری‌زاده دشوارتر کردن آغاز مجدد توافق هسته‌ای ایران بوده است، پس این قتل آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

جنبش حماس در بیانیه ای جنایت ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را محکوم کرد.

جنبش حماس اعلام کرد که هدف از این جنایت محرومیت جمهوری اسلامی و امت اسلام از داشتن ابزارهای پیشرفت علمی و قدرتمند شدن است.

همزمان با آن جنبش جهاد اسلامی فلسطین ترور دانشمند هسته ای برجسته کشورمان را به شدت محکوم کرد.

این جنبش اعلام کرد که هدف از این اقدام تروریستی هدف قرار دادن پایه های نهضت و پیشرفت علمی جهان اسلام به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

از طرفی دیگر، ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا در پی اظهارات جان برنان، رئیس سابق سیا در خصوص ترور دانشمند برجسته ایرانی در توییتی نوشت: صحبت کردن در خصوص نقض قوانین بین‌الملل مسئله‌ای حزبی نیست و طرف ایران را گرفتن نیز محسوب نمی‌شود. این مسئله به تعادل و نکشاندن جهان به اوضاعی آشفته‌تر از آنچه که در آن قرار داریم مرتبط می‌شود.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت که شهادت محسن فخری زاده به دست افراد مورد حمایت آمریکا و اسرائیل را به امام خامنه ای، وزارت دفاع ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت می‌گویم و این اقدام جزئی از جنگ علیه ایران و منطقه و فلسطین است.

شیخ نعیم قاسم گفت که حزب‌الله لبنان این جنایت را محکوم می کند و معتقد است که پاسخ به این اقدام به دست طرف‌های ذیربط در ایران انجام خواهد شد. شهادت عنوان شرافت و کرامت است و ترورها ما را نمی‌لرزاند.

خورخه آرزا ، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و مسئول سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کند که جانش را در یک حمله تروریستی در حومه تهران از دست داد.

بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان دولت باراک اوباما نیز به ترور محسن فخری زاده واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: این یک اقدام تکان دهنده با هدف کارشکنی در دیپلماسی میان دولت بعدی آمریکا و ایران است. وقت آن رسیده است این گسترش تنش پیوسته متوقف شود.

از سوی دیگر، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در صفحه توییترش نوشت: هنوز سوال های بسیاری درباره جریانات کشتن محسن فخری زاده، دانشمند ارشد ایران وجود دارد. هنوز هیچ عامل دولتی یا غیردولتی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند. اما به یاد داشته باشیم که یک قتل هدف دار برون مرزی و با یک درگیری مسلحانه تخطی از حقوق بشر بین‌المللی است که با زور جان کسی را گرفتن را منع می کند و تخطی از منشور سازمان ملل است که اعمال زور برون مرزی در مواقع صلح را منع می کند. کشورهایی که به اقداماتی خصومت آمیز مبادرت کنند و به گرفتن جان کسی منجر شود، به صورت بالفعل تعهداتشان در معاهده ها را نقض کرده اند. کشورهایی که نمی توانند اقداماتی مسئولانه برای حل کردن مناقشه های بین المللی شان از طریق صلح آمیز انجام دهند، نمی توانند به تعهدات مثبت‌شان برای اطمینان حاصل کردن از حق زندگی پایبند باشند.

بعد از آن حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را به رهبری، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.

در بیانیه حزب الله آمده است: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه های خارجی و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه خواهیم ایستاد.ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود.

حزب الله همچنین تاکید کرد که ایران توانایی مقابله با تروریسم دولتی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان سیاسی آن را دارد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نیز در رابطه با عملیات ترور شهید محسن فخری زاده با اشاره به اینکه این عملیات یک نفوذ امنیتی بزرگ به شمار می‌رود نوشت: انجام این عملیات توسط یک گروه آموزش دیده بوده است که به صورت مستقیم خودروی مهم‌ترین شخص ایرانی در زمینه گسترش قدرت دفاعی و موشکی در وزارت دفاع را مورد هجوم قرار داد و وارد درگیری مسلحانه شد. گروه ترور دانشمند ایرانی عمدتاً به بیش از یک دستگاه اطلاعاتی وابسته است که در راس آنها سیا و موساد قرار دارد زیرا این نوع عملیات یک عملیات مشترک و پیچیده است که نیاز به برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات و فناوری بالا وهمچنین سیستم‌های نظارتی، اتاق هماهنگی و پیگیری منظم و ارتباطات دارد.

این روزنامه عربی چاپ لندن نوشت: سختی عملیات در این است که جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور برخی شخصیت های هسته ای طی سال های گذشته، تدابیر امنیتی زیادی برای محافظت از دانشمندان هسته ای و موشکی خود اتخاذ کرده است اما دشمنان ایران توانستند بار دیگر یک عملیات امنیتی علیه شخصیت های حساس این کشور انجام دهند. بی شک رژیم صهیونیستی با مشارکت سازمان اطلاعات آمریکا تصمیم به ترور محسن فخری زاده جهت ضربه زدن به تلاش های ایران در زمینه دفاع موشکی وتوسعه تحقیقات علمی نظامی و برنامه هسته ای این کشور گرفته بود اما به نظر می رسد که ایران نیز در جهت های مختلف به این جنایت واکنش نشان دهد.

خبر ترور شهید محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری توسط تروریست ها در رسانه های روسیه نیز بازتاب گسترده ای داشت و در صدر اخبار این رسانه ها قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی تاس با اشاره به ترور فخری زاده نوشت: محافظان فخری زاده با تروریست ها درگیر شدند.این رسانه روسی خاطرنشان کرد که در شهر دماوند این دانشمند مورد سوء قصد قرار گرفت.

خبرگزاری ریانووستی دیگر خبرگزاری دولتی روسیه نیز اعلام کرد که محسن فخری زاده رئیس مرکز تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع ایران در نتیجه حمله تروریستی به قتل رسید.

این خبرگزاری به نقل از کارشناس خود ضمن اشاره به احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در قتل دانشمند ایرانی، اعلام کرد که هر چیزی که با نوآوری و برنامه هسته ای در ایران مرتبط باشد برای اسرائیل یک تهدید بالقوه است .

خبرگزاری غیردولتی اینترفاکس روسیه نیز در خبری نوشت: در ایران محسن فخری زاده دانشمند هسته ای را به قتل رساندند و بنا بر ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل فخری زاده در برنامه هسته ای نظامی ایران شرکت داشت.

این رسانه روسی افزود: در منابع آزاد گفته شده است که فخری زاده در گذشته در بخش لجستیکی وزارت دفاع ایران مقام عالی داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار مصاحبه و گفت و گو با فخری زاده در مورد فعالیت های مرکز پژوهش های فیزیکی در دوره ریاست وی بر این مرکز شده بود.

رادیو «اکومسکو» با گرایش غربی نیز سعی کرد دلیل ترور فخری زاده را شرکت وی در برنامه هسته ای ایران جلوه دهد.

این رسانه روسی افزود: در جریان انفجار و تیراندازی احتمال وجود دارد سازمان دهندگان حمله به فخری زاده هم کشته شده باشند.

شبکه تلویزیونی رن.ت.و روسیه نیز با اعلام خبر ترور فخری زاده به عنوان یک دانشمند هسته ای گفت که این دانشمند را در نزدیکی شهر دماوند مورد حمله قرار دادند و ممکن است در این حادثه چند نفر دیگر کشته شده باشند.

به گزارش این رسانه چند سال پیش هم این دانشمند ایرانی مورد سوءقصد قرار گرفت اما وی جان سالم به در برده بود.

از سوی دیگر حزب الدعوه عراق که ریاست آن را نوری المالکی برعهده دارد در بیانیه ای اعلام کرد که این حزب جنایت ترور شهید فخری زاده که خدمات علمی زیادی به امت اسلامی و کشورش ارائه داد را محکوم می کند. طراحان و اجراکنندگان این عملیات خطر واقعی ایران علیه خود را نخبگان و دانشمند می‌دانند نه سلاح کشنده.

در این بیانیه همچنین آمده است که این اقدام تروریستی بزدلانه منطقه را در تنش خطرناکی قرار می دهد.

همچنین مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید و همواره مواضع به شدت ضد ایرانی دارد با انتشار رشته توئیت هایی به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی واکنش نشان داد و به اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اذعان کرد.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: درحالیکه تقریبا دو ماه تا روی کار آمدن بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) زمان باقی است، آمریکا و اسرائیل فرصت زیادی دارند تا آسیب سختی به نظام ایران وارد و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.

جابر الحرمی، روزنامه نگار سرشناس قطری نیز در واکنش به ترور محسن فخری زاده در صفحه توییتر خود نوشت: تمام داده ها نشان می دهد که موساد اسرائیل پشت ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی قرار دارد.

وی نوشت :اسرائیل تلاش می کند تا از روزهای باقی مانده ترامپ بهره ببرد و بیشترین آسیب را به ایران بزند.

الحرمی همچنین با انتشار تصویری از نتانیاهو که درحال نشان دادن تصویر شهید فخری زاده است نوشت : نتانیاهو دو سال پیش نسبت به خطر محسن فخری زاده علیه خودشان هشدار داده بود.علیرغم برخی اختلافاتی که با ایران داریم این اقدام و جنایت را محکوم می کنیم.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: اثر انگشت قلدری آمریکایی-صهیونیستی در ترور محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران واضح است.این عملیات در راستای تلاش برای فلج کردن توسعه بشری در ایران انجام شد.

نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن محکومیت این اقدام تروریستی اظهار کرد که این دومین شهروند برجسته ایرانی است که در سال 2020 به این روش کشته شد.

وی تاکید کرد : قتل هدفمند ایرانی ها منجر به صلح نمی شود، بلکه ناآرامی های منطقه را بیشتر می کند و عاملان اینگونه اقدامات باید محاکمه شوند.ما علی رغم ادامه هدف گیری ناعادلانه و دخالت خارجی در امور داخلی ایران، از خویشتنداری دولت ایران تمجید می کنیم.

وی بار دیگر بر تعهد آفریقای جنوبی به صلح و امنیت در خاورمیانه مطابق با رعایت کامل قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با دعوت همه کشورها به گفت‌وگو به جای تقابل جهت برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه افزود: آفریقای جنوبی آماده کمک در این زمینه است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان در زمینه دفاعی و هسته ای بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه با اشاره به ترور فخری زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می کند. نماینده عالی اتحادیه اروپا به اعضای خانواده افرادی که در این اقدام جان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می گوید و برای کسانی که احتمالا در این حادثه مجروح شده اند، آرزوی سلامتی کامل دارد.در چنین شرایطی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که تمام طرف ها خونسردی خود را حفظ کنند و از هر گونه درگیری که به نفع هیچ کس نخواهد بود، پرهیز کنند.

در ساعات گذشته نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پس از ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی در یک اقدام تروریستی و تهدید مقامات ایران برای پاسخ به این اقدام، تمامی سفارت خانه های خود در سراسر جهان را به حالت آماده باش درآورده است.

پیام آیت‌الله جنتی در پی ترور شهید فخری زاده + متن
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۳:۳۸
در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده بدست عوامل استکبار جهانی ، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی شهادت این دانشمند فرهیخته را تبریک و تسلیت گفت.

متن پیام آیت الله جنتی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»

انالله و انا الیه راجعون

دستان ناپاک رژیم غاصب صهیونیستی، بار دیگر دانشمندی فرهیخته و مدیری خدوم را هدف ترور قرار داد تا به زعم خود در حرکت علمی جوانان انقلابی و دانشمندان پرتلاش ایران اسلامی که علی رغم همه دشمنی ها و اعمال تحریم ها هر روز به دستاوردی جدید در عرصه دانش های مختلف دست می یابند اخلال ایجاد کند و عزم ملت رشید ایران را متزلزل سازد، زهی خیال باطل؛ به آنها می گوییم: «این دلیل عجز شماست که متفکران ما را می کشید».

تردیدی نیست که راه این شهید والامقام که در عرصه های علمی و مدیریتی منشأ آثار پربرکت بوده و در طول حیات خود شاگردان نخبه بسیاری را پرورش داده ادامه پیدا خواهد و شاگردان و تربیت یافتگان این شهید والامقام با انگیزه ای مضاعف، خلاء وجودی او را پر خواهند کرد ان شاءالله

مجلس خبرگان رهبری، ضمن محکوم نمودن این اقدام مذبوحانه و هشدار به رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار و عوامل خود فروخته آنان که انتقامی سخت در انتظار آنان است، شهادت این دانشمند انقلابی را محضر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، جامعه علمی به ویژه دانشمندان صنعت هسته ای و دفاعی کشور، مردم شهیدپرور و خانواده محترم شهید دکتر محسن فخری زاده تبریک و تسلیت گفته از دستگاه دیپلماسی و کلیه نیروهای امنیتی و انتظامی می خواهد با پیگیری حقوقی و رصد اطلاعاتی، عناصر پلید این جنایت را شناسایی کرده و به سزای عمل ننگین خود رسانند.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

هشدار فرمانده سپاه قدس به عامل ترور فخری زاده: مرگ اسرائیل نزدیک است + توئیت
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۳:۲۱

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دشمن عرضه جنگ مردانه با ایران را ندارد. مرگ اسرائیل نزدیک است. این آخرین دست‌وپا زدن‌های قلدرهای جهان و غارتگران بین‌المللی است.

هشدار فرمانده سپاه قدس به عامل ترور فخری زاده: مرگ اسرائیل نزدیک است + توئیت

علی مطهری: با ترور فخری زاده می خواهند راه تفاهم آمریکا با ایران بسته شود
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۳:۰۹
علی مطهری، نماینده و نایب رییس پیشین مجلس در توئیتی به ترور محسن فخری زاده واکنش نشان داد.
مطهری نوشت: ترور ناجوانمردانه دکتر محسن فخری زاده علاوه بر ضربه زدن به صنعت هسته ای کشور، با هدف کشاندن ایران به درگیری در منطقه در زمان باقی مانده از ریاست ترامپ انجام شد تا راه تفاهم دولت آینده آمریکا با ایران بسته شود. انتقام از نتانیاهو و قصاص ترامپ را به زمان مناسب موکول کنیم.
ترور اینستاگرامی شهید محسن فخری زاده! + عکس
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۲:۵۵

اینستاگرام حذف پست و استوری‌های مرتبط با شهید فخری‌زاده را هم آغاز کرد.

پیش از این نیز و در سال گذشته استوری‌ها و پست‌های کاربران حکایت از این داشتند که اینستاگرام هر پستی که در آن عکس یا هشتگی از سپهبد شهید قاسم سلیمانی باشد، حذف می‌کند.

بعد از پاک کردن پست‌ها، نوبت بستن صفحه‌هایی بود که با وجود پاک شدن پست‌هایشان، به انتشار اخبار مربوط به شهادت حاج قاسم ادامه می‌دادند.

البته اینستاگرام فقط به پاک کردن پست کاربران و بستن صفحات خبرگزاری‌ها اکتفا نکرد و هر صفحه پردنبال‌کننده‌ای را که در آن اسمی از حاج قاسم بود، بست. این شبکه اجتماعی در یک اقدام دیگر بخش تگ‌های صفحه دونالد ترامپ را هم بست؛ چرا که کاربران نام کاربری ترامپ را روی پست‌های مربوط به حاج قاسم تگ می‌کردند.

نکته عجیب ماجرا اینجاست که صفحات رسانه‌هایی مثل سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا و بقیه رسانه‌های وابسته به آمریکا، انگلیس و عربستان‌سعودی بدون حذف شدن پست یا صفحه مطالب خود را منتشر می کردند و همچنان هم منتشر می کنند!

در همین رابطه اینستاگرام پست همسر شهید رضایی‌نژاد درباره شهید فخری زاده را حذف کرد.

شهره پیرانی در واکنش به حذف پست او درباره شهید فخری‌زاده در اینستاگرام نوشت: "هم ترور می‌کنند هم پست‌های فضای مجازی را بر می‌دارند از اسم شهدامون هم وحشت دارن"

ترور اینستاگرامی شهید محسن فخری زاده! + عکس

واکنش مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به ترور دانشمند ایرانی
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۲:۳۵

مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید و همواره مواضع به شدت ضد ایرانی دارد با انتشار رشته توئیت هایی به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی واکنش نشان داد و به اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اذعان کرد.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: درحالیکه تقریبا دو ماه تا روی کار آمدن بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) زمان باقی است، آمریکا و اسرائیل فرصت زیادی دارند تا آسیب سختی به نظام ایران وارد و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.

روز جمعه طی یک اقدام تروریستی در منطقه ای در نزدیکی تهران محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان به شهادت رسید.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران ضمن محکوم کردن این اقدام تصریح کرد: تروریست‌ها یک دانشمند برجسته ایران را ترور ‌کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است.

وی افزود: ایران جامعه بین‌المللی - خصوصا اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.

واکنش تحریک‌آمیز مدیر لابی صهیونیستی به ترور دانشمند هسته ای ایران!
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۲:۰۴
در بحبوحه انتشار خبرهای ترور شهید «محسن فخری زاده»، مدیر یک اندیشکده صهیونیستی ضد‌ایرانی در پیامی تحریک‌آمیز و با اشاره به مدت باقی مانده از ریاست دونالد ترامپ نوشت، هنوز تقریبا دو ماه دیگر برای ضربه به ایران زمان هست.
همچنان که رژیم صهیونیستی و آمریکا متهم ردیف اول ترور شهید «محسن فخری زاده» هستند، «مارک دوبوویتز»، مدیر بنیاد ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) مستقر در واشنگتن با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد تا روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا زمان زیادی برای واشنگتن و تل‌آویو مانده تا آسیب سختی علیه ایران تحمیل کنند.

دوبوویتز در این پیام نوشت: «همچنان که تقریباً دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن باقی مانده، زمانی زیاد برای آمریکا و اسرائیل مانده تا آسیب سختی به رژیم ایران وارد کنند و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند».

وی در حالی این ادعا را مطرح کرده که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی این کشور نوشت که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور شهید فخری زاده بوده است.

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده آمریکایی است که بشدت از تفکرات صهیونیستی حمایت می‌کند و به انتشار مقالاتی جنگ‌طلبانه و موضوعاتی علیه ایران می‌پردازد. این اندیشکده حتی نزد برخی محققان با عنوان «لابی اسرائیل در آمریکا» شناخته می‌شود.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر روز جمعه هفتم آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعدازظهر جمعه، عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند.

در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده بشدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سلیمی: نام شهید فخری زاده توسط بازرسان جاسوس سازمان انرژی اتمی به موساد داده شد / شیک پوش های پشت میز مذاکره قاتل او هستند
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۳۶

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتر خود نسبت به ترور دانشمند هسته ای کشور واکنش نشان داد.

این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی نوشت: شیک پوش های پشت میز مذاکره همان تروریست قاتل دانشمندان هسته ای و سردار شهید ما هستند.

آیا می دانید نام شهید فخری زاده توسط بازرسان جاسوس سازمان انرژی اتمی به موساد داده شد؟!

چرا باید با قاتلان و خبر چینان آنان مماشات کرد؟!!!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: دیگر اجازه بازرسی به آژانس را نمی‌دهیم
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۳۰

متعاقب دیدار «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران و دیدار با مقامات ایرانی مقرر شد که ایران دسترسی به دو مکانی که آژانس بر اساس آن مدعی شده بود فعالیت هسته ای مخفی انجام شده داده شد و بازرسان آژانس نیز از دو مکان مذکور بازرسی کردند.

ادعای آژانس در خصوص فعالیت مخفی در این دو مکان بر اساس اسناد ادعایی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که مدعی است این اسناد را اسرائیل از ایران دزدیده است صورت گرفت. ایران در حالی مجوز بازرسی از دو مکان را به آژانس داده که صراحتاً اعلام کرد موضوع اسناد ادعایی باید برای آژانس بسته شود.

خبرنگار بازار در گفتگو با «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این موضوعات را مورد بررسی قرار داده که در ادامه آمده است.

*متعاقب موضوع بازرسی از دو مکان در ایران که آژانس بر اساس اسناد ادعایی بنیامین نتانیاهو که مدعی است از ایران دزدیده است، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیداری در شهریور ماه از ایران داشت. ایران اعلام کرده بود در صورتی اجازه بازرسی به آژانس داده می شود که سوالات مرتبط با ادعای فعالیتهای گذشته با بازرسی از این دو مکان بسته شود. آقای گروسی ادعا کرده بود که در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران وی به مقام ایرانی گفته است که عملکرد آژانس فنی و حرفه‌ای است و هر زمان سوالی داشته باشد با مذاکره و انجام چنین ملاقات‌هایی آن را برطرف خواهند کرد. اگر آژانس مجدد بر اساس اسناد ادعایی نتانیاهو خواستار پاسخ ایران شود یا بخواهد از مکانهای ادعایی احتمالی دیدار کند، آیا ایران چنین اجازه ای به آژانس خواهد داد؟

درخواست هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با دسترسی ها مطرح می کند، از چارچوب مشخصی برخوردار است. در واقع این درخواست ها در قالب قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی تعریف می‌شود. ما دارای مجموعه ای از وظایف پادمانی و پروتکلی هستیم. در چارچوب وظایف پروتکلی، جمهوری اسلامی ایران اظهاریه هایی را ارائه می کند و اگر در رابطه با این اظهاریه ها، آژانس می تواند سوال داشته باشد خواستار ارائه توضیحات ایران و حتی دسترسی از جمله در نقاط داخل سایت می تواند باشد، یعنی در اماکنی که در اظهاریه ها اعلام شده باشد سوالات و دسترسی های آژانس می‌تواند مطرح شود.

مواردی هم وجود دارد که آژانس ممکن است در رابطه با اماکن غیر اعلام شده سوالاتی را مطرح کند که آن هم ساز و کار خود را دارد که اصطلاحاً درخواست آژانس بر اساس ماده ۵c از پروتکل الحاقی می باشد که بر اساس آن آژانس می‌تواند هر مکانی که مورد نظر خودش باشد را در چارچوب موضوعات پروتکلی مشخص کرده و سوال کند؛ البته نه هر مکانی بدون ارائه توضیحات به کشور عضو. لذا این حق هر کشور عضو است که از آژانس توضیح بخواهد که به چه دلیل این سوالات را مطرح می کند و در صورتی که متقاعد گردید، سوالات را جواب دهد و اگر لازم شد لزوماً نه به همان محل بلکه به اطراف آن دسترسی بدهد.

بنابراین نوع تعامل میان کشور عضو و آژانس کاملاً مشخص است. در رابطه با بعضی از مسائل که مربوط به فعالیت‌های گذشته است، زیرا متاسفانه در گذشته مواردی داشته‌ ایم که تحت عنوان «پی ام دی» یا پرونده احتمالی ابعاد نظامی مطرح کرده بودند و سال‌ها بر روی آن مانور سیاسی داده بودند و نهایتا در سال ۲۰۱۵ در بحث‌های برجام یکی از شروط ما این بود که این مسائل یکبار برای همیشه بسته شود. در آن هنگام با هماهنگی شورایعالی امنیت ملی ساز و کارهایی طراحی شد که برخی از دسترسی ها به آژانس داده شد و بعضی از سوالات پاسخ داده شد و این پرونده نهایتاً برای همیشه بسته شد.

بنابراین قرار نبوده هیچ وقت سوالی در رابطه با موضوعات گذشته مطرح شود. چندی پیش آژانس مواردی را مطرح کرد که ما مورد پذیرش قرار ندادیم که در نهایت باعث شد که قطعنامه ای علیه کشورمان صادر شود. پس از آن دو طرف مذاکراتی داشته و نهایتاً به این جمع‌بندی رسیدیم که یکبار برای همیشه دسترسی به دو مکان داده ‌شود. این دو مکان سایت هسته‌ای نیستند بلکه دو مکان دور از شهر می‌باشند.

قرار شد صرفاً با این نگاه آنها این دو مکان را مورد بررسی قرار دهند که مواد هسته‌ای و فعالیت هسته‌ای وجود دارد یا نه و نه موضوع دیگر. لذا آژانس از این دو مکان نمونه‌گیری کرد. پیش از آن بیانیه مشترکی صادر کرده بودیم که در چارچوب آن این اقدامات می توانست انجام شود. پس از آن گزارشی توسط مدیرکل ارائه شد. بنابراین دسترسی‌ها تابع یک سری قواعدی است در موارد این چنینی ما در آن بیانیه اعلام کرده بودیم.

در مصاحبه دکتر صالحی نیز تاکید شد که ما هیچ دسترسی نسبت به موضوعات گذشته نخواهیم داد و در چارچوب مسائل پروتکلی و پادمانی دسترسی‌ها انجام خواهد شد ولی اگر غیر از این مسائل باشد، باید مبانی و مستندات قوی حقوقی ارائه شود.

بنابراین آنها می‌توانند براساس گزارش خود ما (گزارش برای پادمان و اظهاریه برای پروتکل) سوال یا درخواست داشته باشند و نه چیز دیگری.

*طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. در صورت تایید این طرح آیا سازمان انرژی اتمی امکان فنی تحقق مفاد آن را دارد؟ اجرای آن به لحاظ فنی چه مدت زمان می برد؟

در رابطه با اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، که مورد نظر و توجه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال بررسی این موضوع است. ما چندین جلسه برگزار کرده و ملاحظات مربوط به جنبه فنی و جنبه سیاسی پادمانی آن را نیز مطرح کرده ایم. البته وزارت امور خارجه نیز ملاحظات خاص خود را دارد. نهایتا تصمیم را باید بر اساس در نظر گرفتن همه جوانب اتخاذ کرد.

اما آنچه که اهمیت دارد، خواسته‌های نمایندگان محترم در حوزه‌های فنی از جمله توانایی های سازمان انرژی اتمی ایران، است که قابل تحقق می باشد. ما در این جلسه شرکت کردیم و توضیح دادیم که عمده موارد مطروحه امکان تحقق آنها با توجه به تواناییهای فنی برای سازمان وجود دارد.

در نهایت به عهده مجلس محترم است که تصمیم بگیرد و احتمالا هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد. بنابراین اگر به صورت قانون تصویب شود، سازمان انرژی اتمی آن را به اجرا درخواهد آورد.

*آیا سازمان انرژی اتمی در حال بررسی ملاحظات فنی این طرح هست؟

این بررسی ها انجام شده و آن چیزی که مربوط به مفاد این طرح است که اگر موارد دیگری مطرح نشود، تقریباً سازمان انرژی اتمی نظرات خود مطرح و ارائه کرده است.

* در خصوص خرابکاری نطنز اعلام شد که حادثه نتیجه نوعی «خرابکاری صنعتی» بوده است. آیا ارتباطی میان عوامل خرابکاری با خارج از کشور وجود داشته است؟

در رابطه با حادثه خرابکاری در سایت شهید احمدی روشن نطنز همانگونه که قبلا اعلام شده این حادثه یک خرابکاری و تا جایی که من اطلاع دارم عوامل خارجی نیز در آن دخیل بوده اند، اما در رابطه با چند و چون قضیه و این که چه افرادی و در چه سطحی، چه کشوری و حتی چه سازمان جاسوسی درگیر آن بوده و یا نحوه اقدام و چگونگی آن، سازمان انرژی اتمی اطلاعی ندارد. مقامات امنیتی به خصوص شورای عالی امنیت ملی مطلع هستند و اگر لازم باشد حتما اطلاعات تکمیلی توسط آن ها اعلام خواهد شد.

*برخی استدلال می کنند یکی از دلایل احتمال مذاکرات قریب الوقوع بایدن با ایران به خاطر این است که ایران به زمان گریز هسته ای نزدیک شده است و گزارش آژانس از ذخایر اورانیوم غنی شده و سطح غنی سازی این موضوع را نشان می دهد. ارزیابی شما از این استدلال چیست؟

در رابطه با احتمال انجام مذاکرات و ارتباط آن با موضوعاتی از جمله مسائل انباشت مواد هسته ای و مانند آن، بحث ها، شایعات و گمانه زنی هایی در رسانه های بین المللی وجود دارد که ما ورودی به این مسائل نداریم، اما آنچه که مسلم است انباشت مواد هسته ای غنی شده در کشور ما بر اساس برنامه‌ریزی می باشد که انجام داده بودیم.

قبل از آن، ما متعهد بودیم که ۳۰۰ کیلو بیشتر ذخایر مواد غنی شده نداشته باشیم و مازاد آن را به خارج از کشور صادر کنیم. بعد از تصمیم در رابطه با گام‌های کاهش تعهدات، این شرط را بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام که این حق را به ایران می‌دهد که بتواند بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد، ما این مسئله را کنار گذاشته و طبیعتا تولید مواد را افزایش داده ایم و در حال حاضر چیزی در حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلو مواد داریم که روز به روز در حال افزایش است اما اینکه مذاکره ای در کار باشد یا نه، مربوط به وزارت خارجه و مسئولین سیاسی و عالی نظام است که اگر لازم باشد آنها اطلاع رسانی خواهند کرد.

*معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای هم اکنون به حد نصاب مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن یعنی به تصویب ۵۰ کشور رسید و پس از گذشت ۹۰ روز از سوم بهمن ماه لازم الاجرا می‌شود. این در حالی است که NPT به موضوع خلع سلاح بی توجه است و تمرکز بر «عدم اشاعه» دارد. ایران و کشورهای این معاهده چه گام هایی برای عملیاتی شدن آن انجام خواهند داد؟ آیا طرح خروج ایران از NPT که در مجلس مطرح بود هنوز هم مطرح هست؟

در مورد معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تصمیمی است که در مجمع عمومی سازمان ملل گرفته شد در حالی که عمده کشورها از اینکه سازوکار NPT پاسخگو نیست ناراضی هستند، زیرا این ساز و کار دارای دو بخش یکی خلع سلاح و دیگری عدم اشاعه است که تنها به یک بخش از آن تا کنون توجه شده است.

همانطور که در صورت سوال پیداست، در طول ۵۰ سال گذشته از عمر این معاهده می‌گذرد، بیشتر به بخش دوم که عدم اشاعه است پرداخته شده و کشورهای دارنده سلاح هسته ای جلوگیری کردند از این موضوع که دیگر کشورها صاحب سلاح های هسته ای نشوند، هرچند این موضوع خود مهم است اما متاسفانه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای که متعدد شده بودند تا این سلاح ها را کنار بگذارند، در خصوص خلع سلاح هسته ای هیچ کاری انجام نداده اند.

به هر حال یک اختلافی میان کشورهای پیشرفته، صنعتی و دارای سلاح های هسته ای در این رابطه وجود دارد. آنها با بهانه جویی های خود عقیده دارند که چون NPT از ظرفیت لازم برخوردار است و هم اکنون آژانس هم نظارت‌های لازم را دارد، نباید معاهده دیگری در کنار آن باشد که موجب تضعیف NPT شود، در نتیجه با این موضوع مخالفت می کنند.

بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، این معاهده را امضا کرده اند و قرار بوده که بعد از اینکه ۵۰ کشور آن را به تصویب رساندند، سه ماه بعد این موضوع لازم اجرا شود. البته جمهوری اسلامی زمانی که آن را امضا کرد، بیانیه ای را مبنی بر این موضوع صادر کرد که که این امضا به منزله تصویب نیست و اگر توسط مراجع ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی تصویب نشود، لازم‌الاجرا نخواهد بود.

به هر حال این هم تلاشی است در سطح جهانی در جهت امحای سلاح هسته‌ای که با آرمان ها و ایده های جمهوری اسلامی مطابقت دارد. ما معتقد هستیم که سلاح کشتار جمعی مطابق با اعتقادات ما نیست و فتوای مقام معظم رهبری در این رابطه کاملا مشخص است یعنی با آرمانی که مجموعه ای از کشور ها دنبال می‌کنند، تطبیق دارد. در خصوص احتمال خروج کشور از NPT تصمیم در این خصوص در حد سازمان انرژی اتمی نیست اما نظر شخصی بنده این است که ترجیحاً نبایستی سراغ چنین گزینه ای رفت.

واکنش حزب‌الله به ترور شهید فخری زاده: در کنار ایران هستیم
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۵۲

به گزارش نامه نیوز، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، عملیاتی تروریستی را که منجر به شهادت دانشمند برجسته‌ هسته‌ای ایران «محسن فخری زاده» شد، به شدت محکوم کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، حزب‌الله اعلام کرد: در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی در کنار ایران و ملت آن ایستاده‌ایم.

این جنبش لبنانی تأکید کرد: ما در مقابله با اتحاد جدید رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای منطقه در کنار ایران هستیم.

حزب‌الله در ادامه اعلام کرد: ایران قادر به شناسایی مجرمان و قطع کردن دست کسانی است که به دانشمندان و مسؤولان ایرانی دست‌درازی می‌کنند، حال این مجرمان هر کسی می‌خواهند باشند.

ذوالنوری در واکنش به ترور فخری زاده: خواب را بر سران خون‌آشام⁧ صهیونیسم⁩ حرام خواهیم کرد
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۲۶

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند‬⁩ نوشت:

« ترورناجوانمردانه ⁧‫شهید فخری زاده‬⁩ بی پاسخ نخواهد ماند.خواب را بر سران خون آشام⁧‫ صهیونیسم‬⁩ حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و ⁧‫کاسبکاران مذاکره‬⁩ هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری زاده در تامین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می دانستند.»

‏‬⁩به گزارش ایسنا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از به شهادت رسیدن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی خبر داد و اعلام کرد:« بعدازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»

آماده‌باش نیروهای نظامی آمریکایی در پی ترور شهید فخری زاده! + جزئیات
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۲۲
منابع خبری از افزایش سطح آماده باش نیروهای آمریکایی در منطقه پس از جنایت ترور شهید «محسن فخری زاده» خبر دادند.
به دنبال ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایران، نیروهای آمریکایی سطح آماده باش خود را در منطقه ارتقا داده‌اند.

خبرنگار المیادین در این رابطه گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا با ارتقای سطح آماده باش خود در منطقه، تدابیر پیشگیرانه‌ای را در پی ترور فخری زاده اتخاذ کرده است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: انتقام سخت‬⁩ گرفته خواهد شد، شک نکنید
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۴

عباس مقتدایی در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند‬⁩ نوشت:

« آنگاه که سیاستمداری در کشورمان می‌گفت تعهد در برابر تعهد، اقدام برابر اقدام، دشمنان در حال اجرای نقشه ترور دانشمندان ما بودند و نقشه شومشان اجرا شد. حالا یک ایران می‌گوید انتقام سخت در برابر ترور.

انتقام سخت‬⁩ گرفته خواهد شد، شک نکنید.» ‏‬⁩

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از به شهادت رسیدن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی خبر داد و اعلام کرد:« بعدازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»

اخطار ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۳

در این نامه که روز جمعه ارسال شده، آمده است: "امروز ، 27 نوامبر 2020 ، در شهر آبسرد استان تهران، آقای محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی، در یک حمله تروریستی ترور شد. یکی از آخرین خدمات شهید فخری زاده نقش برجسته وی در تولید اولین کیت بومی تشخیص کرونا بود که سهم بزرگی در تلاش های ملی ما در مهار این همه گیری در زمانی داشته است که ایران تحت تحریم های غیرانسانی ایالات متحده است که به شدت مانع دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی می شود.

وی همچنین مدیریت توسعه واکسن کرونا را بر عهده داشته است. در ادامه این نامه ضمن اشاره به ترور چندین دانشمند برجسته ایرانی در حملات تروریستی طی دهه گذشته، آمده است: شواهد قاطع نشان می دهد که برخی از طرف های خارجی در پشت این ترورها بوده اند.

روانچی در نامه خود اضافه کرده است: ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده - با نشانه های جدی مسئولیت اسرائیل در آن - تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است. در حالی که طی چهل سال گذشته، هیچ فشار و حملات تروریستی نتوانسته است مانع دستیابی ما به علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی - اجتماعی شود.

وی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و اسرائیل در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران ، به ویژه در دوره باقی مانده از دولت فعلی ایالات متحده بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم را برای دفاع از مردم و تأمین امنیت خود، تاکید کرده است. در انتهای این نامه نیز از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته شده است این اقدام تروریستی غیرانسانی را به شدت محکوم کرده و اقدامات لازم را علیه عاملان آن انجام دهد.

پیام رئیس دولت اصلاحات در پی شهادت محسن فخری زاده + متن پیام
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۲

آخرین خبر‌ها در مورد ترور محسن فخری زاده /سازمان ملل : ايران واكنش نشان ندهد/ ردپاي ترامپ در ترور

متن پیام وی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دست ناپاک دشمنان انقلاب و ایران و سربلندی مردم، بار دیگر با حربه ناپاک ترور فرزند دانشمند و مجاهد راه اعتلای میهن و انقلاب جناب محسن فخری زاده را به شهادت رساند تا مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و استقلال و سرافرازی میهن را سد کند، اما به یاری حضرت پروردگار پیروز نهایی ملت ایران است.

من این مصیبت را به همه تلاشگران و رهروان راه استقلال و سربلندی، همراهان و همرزمان آن دانشمند عزیز و به خصوص به خانواده محترم فخری زاده تسلیت می گویم و علو درجات این شهید و خذلان و رسوایی آمران و عاملان این جنایت را از خداوند منان خواستارم.

واکنش روحانی به ترور شهید فخری زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۰

آخرین خبر‌ها در مورد ترور محسن فخری زاده /سازمان ملل : ايران واكنش نشان ندهد/ ردپاي ترامپ در ترور

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

یکبار دیگر دستان پلید استکبار جهانی با مزدوری رژیم غاصب صهیونیستی به خون فرزندی از فرزندان رشید و برومند این مرز و بوم آغشته شد و ملت ایران را در غم و اندوه از دست دادن دانشمندی پرتلاش فرو برد.

بی شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی های ملت بزرگ ایران و شکست های پی در پی آنان در منطقه و دیگر عرصه‌های سیاسی جهان بوده و عمق خباثت و کینه آنان را همچون دیگر اقدامات غیر انسانی، در اذهان جهانیان زنده کرد.

اما دشمنان زبون ملت ما بدانند با شهادت امثال دکتر محسن فخری‌زاده نه تنها خللی در اراده جوانان و دانشمندان ایران اسلامی در پیمودن مسیر رشد شتابنده علمی و فتح قله های افتخار ایجاد نخواهد شد، بلکه عزم آنان را در ادامه راه این شهید گران قدر مصمم تر خواهد کرد و خون شهیدانمان جوشان و خروشان باقی خواهد ماند.

بی‌تردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایثار و تلاش روزافزون و بهره‌گیری از همکاران و شاگردان این شهید والامقام جای خالی این دانشمند خدوم را پر خواهد کرد.

اینجانب با درود به روح مطهر این شهید بزرگوار و ابراز همدردی با خانواده محترم ایشان، این ضایعه را به جامعه علمی کشور و مردم انقلابی ایران تسلیت عرض می کنم و برای عموم بازماندگان ایشان صبر و اجر از درگاه خداوند بزرگ مسالت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

البرادعی: ترور فخری‌زاده حاکمیت قانون را به خطر انداخت
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۸:۳۵

ایرنا - رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشورمان هشدار داد که این کار حاکمیت قانون را به خطر انداخت.

به گزارش ایرنا، محمد البرادعی روز جمعه این توئیت را در واکنش به پیام یک سناتور آمریکایی منتشر کرد که نوشته بود ترور مقام ایرانی جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

«کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت در صفحه توئیتری خود نوشت: اگر هدف اولیه ترور فخری زاده سخت تر کردن از سرگیری توافق هسته‌ای ایران بود، پس این ترور آمریکا، اسرائیل یا جهان را امن تر نمی‌کند.

وی ادامه داد: هر بار آمریکا یا یکی از متحدان یک رهبر خارجی را خارج از چارچوب اعلان جنگ ترور می‌کند، این تاکتیک را به عنوان یک ابزار کشورداری برای خود عادی می‌کنیم.

این سناتور دموکرات ادامه داد که خطر این اقدام این است که امنیت می‌تواند کوتاه مدت باشد.

فخری زاده از دانشمندان کشورمان عصر امروز در حمله تروریستی در منطقه آبسرد استان تهران به شهادت رسید.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به ترور و شهادت فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به نقش رژیم اسرائیل در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

ردپاي ترامپ در ترور
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۸:۳۳

ایرنا- شبکه خبری المیادین به نقل از منابع اسرائیلی، اقدام ترامپ رییس جمهوری آمریکا در بازنشر توئیت یک خبرنگار صهیونیست درباره ترور محسن فخری زاده را نشانه همکاری واشنگتن و تل آویو در این ترور دانست.

شبکه خبری المیادین جمعه گزارش داد که رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که از توئیت ترامپ این گونه برداشت می شود که عملیات ترور فخری زاده احتمالا کار مشترک آمریکا و اسرائیل بوده است.

رسانه ها صهیونیستی همچنین افزودند که منابع اطلاعاتی آمریکا می گویند اسرائیل در ترور فخری زاده دست داشته است.

نیویورک تایمز نیز به نقل از سه مسئول اطلاعاتی گزارش داد که اسرائیل پشت ماجرای ترور فخری زاده قرار دارد.

رسانه ها امروز به نقل از منابع صهیونیستی، از احتمال دست داشتن تل آویو در ترور فخری زاده دانشمند هسته ای ایران خبر دادند.

شبکه خبری المیادین جمعه شب به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مدیر کل پیشین وزارت امور راهبردی اسرائیل از فخری زاد به عنوان قاسم سلیمانی برنامه هسته ای ایران نام برد و گفت که چنین حادثه ای می تواند تنها از سوی تل آویو و واشنگتن انجام شود.

«یوسی کوبرفسر» افزود: فخری زاده، سلیمانی برنامه هسته ای ایران بود.

المیادین همچنین به نقل از رسانه های صهیونیستی به اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفته است: این هفته کارهای زیادی انجام دادم و نمی توانم در باره همه آنها حرف بزنم.

المیادین افزود: نتانیاهو با این اظهارات به طور تلویحی به مشارکت احتمالی رژیم اسرائیل در ترور فخری زاده دانشمند هسته ای ایران اشاره می کند.

حوالی ساعت ۱۵:۲۰ امروز (جمعه) هفتم آذرماه وقوع حادثه ای تروریستی به مرکز فوریت های پلیس اعلام شد و موقعیت ترور تحت پوشش کامل امنیتی نیروی انتظامی قرار گرفت.

به گفته حاضران در محل حادثه، یک خودرو نیسان کاملا تخریب و منفجر شده و خودروی دنا هدف ترور مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

بر اساس گزارش های اولیه و شاهدان عینی، در پی این عملیات تروریستی رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است.

واکنش سازمان ملل به ترور دانشمند هسته‌ای ایران
۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۸:۳۱

دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای ایران از همه طرفها خواست از افزایش تنش‌ها خودداری کنند!

به دنبال ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران در روز جمعه، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار خویستن داری همه طرفها شد.

«فرحان حق» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در اظهار نظری کلی گفت: ما گزارشهایی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرفها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنشها در منطقه می‌شود، هستیم.

پیام دکتر صالحی به امیر حاتمی به مناسبت شهادت محسن فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۵۱

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پی شهادت محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع پیام تبریک و تسلیتی به امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر می باشد.

برادر ارجمند، جناب امیر حاتمی وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

اینجانب بدین وسیله این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، مجموعه وزارت دفاع، نیروهای مسلح و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض کرده و اطمینان دارم خون آن شهید که از مدیران و دانشمندان نخبه و متعهد صنعت دفاعی کشور بود، موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد. و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ. علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی

جزئیات ترور شهید فخری زاده از زبان وزیر دفاع
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۵۰

امیر حاتمی: در حادثه ابتدا خودروی حامل شهید فخری زاده مورد تیرانداز قرار گرفته و بعد خودروی نیسان منفجر شده و شهید فخری‎زاده به دلیل جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسیده و دو همراه وی مجروح شده اند.

کیت تشخیص کرونای ایرانی با مسئولیت فخری زاده تولید شده بود. کارهای ایشان در حوزه دفاعی کارهای بزرگ و پرثمری است.

واکنش دیپلمات سرشناس آمریکایی به ترور شهید فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۳۰

مارک فیتزپاتریک با انتشار توئیتی به ترور دانشمند هسته ای کشورمان محسن فخری زاده واکنش نشان داد.

مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در توئیترش نوشت:دلیل ترور محسن فخری زاده جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.

پیام وزیر اطلاعات پس از شهادت دکتر فخری زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۱۶

حجت الاسلام و المسلمین علوی: شهادت مظلومانه ی رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

به آگاهی مردم عزیز و قدر شناس کشورمان میرساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسایی عناصر خودفروخته ی تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هادیان جنایت کار خواهند گرفت.

نخستین واکنش اتحادیه اروپا به ترور شهید فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۱۶

کارل بیلدت، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا: دور از ذهن نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد

واکنش ترامپ به ترور شهید فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۲۰:۰۱

رئیس‌جمهور آمریکا با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سالها جزو اهداف موساد بوده است!/ تسنیم

واکنش عالی‌ترین فرمانده‌ نظامی کشور به ترور فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۹:۱۷

محمد باقری، رئيس ستادکل نیروهای مسلح:

تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه ، یکی از مدیران و خدمت‌گزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.

پیام تسلیت ظریف در پی ترور شهید فخری زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۵۰

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدرو بیانیه ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریستها را به شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان شهادت این دانشمند برجسته و مدیر موفق را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت خامنه ای مقام معظم رهبری، مردم عزیز کشورمان، همکاران ایشان در وزارت دفاع و خصوصا خانواده گرامی این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت.

واکنش صهیونیست‌ها به ترور شهید فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۴۸

نتانیاهو در توئیتی مبهم نوشت: شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم که از نگاه برخی از رسانه‌های این رژیم، اشاره‌ای تلویحی و غیر مستقیم به این عملیات ترور بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی عبری زبان اینتل تایمز هم به نقل از نتانیاهو نوشت: دوست دارم که لیستی از مسائلی را که این هفته انجام دادم را با شما در میان بگذارم این لیست مفصل است، اما قادر نیستم همه چیز را برای شما فاش کنم.‎

به نوشته این رسانه عبری زبان عملیات ترور صورت گرفته بعداز ماه‌ها برنامه ریزی و تعقیب انجام شده است.

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی اولیه از این حادثه تروریستی اعلام کرد : محسن فخری زاده با گلوله افراد ناشناس در تهران پایتخت ایران به قتل رسیده است. وی اگرچه بعد از ترور به بیمارستان منتقل شد، اما کادر بیمارستانی نتوانستند مانع از فوت وی شوند.

در این حال شبکه ۷ تلویزیون این رژیم هم با درج خبر، فرد قربانی این ترور را پدر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

نتانیاهو پیش از این به نام محسن فخری زاده به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده بود.

واکنش توییتری محمدباقر قالیباف به ترور شهید محسن فخری‌زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۴۳

محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان ترور شد/ وزارت دفاع شهادت فخری زاده را تایید کرد/آخرین وضعیت همراهان دانشمند ایرانی در بیمارستان

آخرین وضعیت همراهان دانشمند ایرانی در بیمارستان
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۲۹

مشاور وزیر بهداشت: در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده ‏یکی از محافظان مجروح شده است و هم اکنون در بیمارستان تحت درمان قرار دارد. ‏حال دیگر همراهان خوب است و جراحات جدی در کار نیست

بیانیه وزارت دفاع
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۲۰

شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می نماید.

تسنیم: محسن فخری‌زاده در اتاق عمل است
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۸:۰۹

خبرگزاری تسنیم نوشته محسن فخری‌زاده، دانش‌مند هسته‌ای کشورمان پس از ترور عصر امروز به بیمارستان منتقل شده و هم‌اکنون در اتاق عمل است.

نامه پاراف شده و منتسب به فخری‌زاده که با استناد به آن رسانه‌های اروپایی مطالبی درباره او منتشر کردند
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۷:۵۶

دیلی میل انگلیس برای نخستین بار (به ادعای خودشان) اسنادی را علیه برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده و با نام آوردن از محسن فخری زاده مهابادی به عنوان پدر برنامه هسته‌ای ایران مدعی شده ایران به دنبال ساخت بمب اتم است. در روز‌های گذشته کشور‌های اروپایی عضو برجام رسما قاعده مکانیسم ماشه را در برابر ایران فعال کرده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد اروپایی‌ها شیب خروج از برجام را تند‌تر کرده‌اند.

دیلی میل اسنادی منتشر کرده و مدعی شده ایران قبل از سال ۲۰۰۲ رسما درحال ساخت بمب اتم بوده است.

این رسانه بر اساس برخی اسناد دستنویس به زبان فارسی مدعی شده در این اسناد دانشمندان هسته‌ای پیشنهادهایی را بر مبنای چراغ سبزی که مقام‌های ارشد هسته‌ای تهران به آن‌ها داده بودند درباره کلاهک‌های هسته‌ای مطرح کرده‌اند.این اسناد که طبق معمول توسط ماموران اطلاعاتی اسرائیل به دست این رسانه رسیده، شامل برگه‌ای با تاریخ بهمن ماه سال ۸۰ خطاب به مهندس فخری زاده است.

تصویری از محل ترور دانشمند رده بالای کشور، شهید محسن فخری زاده
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۷:۵۰

محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان ترور شد

به گزارش نامه نیوز، تلاش برای مداوای فخری زاده و سایر مجروحین ادامه دارد.

ساعتی قبل صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد خبرساز شد.

شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را تایید می‌کنند. گفته می‌شود یک خودرو هدف این ترور بوده است.

بنا بر این گزارش، سه یا چهار تن دیگر در این درگیری کشته می‌شوند که گفته می‌شود از تروریست‌ها بوده اند.

مشاهدات خبرنگار فارس دو جسد در درمانگاه آبسرد و تخت پر از خون فخری زاده را تأیید می‌کند.

منابع امنیتی در گفتگو با خبرنگار فارس ترور فخری زاده را تایید کردند.

لازم به ذکر است اوایل سال ۱۳۹۷، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او موفق نبوده است.

در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده‌اند یک دانشمند ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند.

این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آن‌ها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است.

مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت.

به گزارش فارس، نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود.

محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی ۲ سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها