کد خبر: 602783
تاریخ انتشار :

ذاکریان: ترور شهید فخری‌زاده یک اقدام تروریستی آشکار بود/واکنش ایران باید جدی و حساب شده باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی ذاکریان با اشاره به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان با بیان این که "اقدام انجام شده، یک اقدام تروریستی آشکار بود" گفت: با توجه به این که هنوز کشور یا گروه و سازمانی مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است در تحلیل و بررسی عوامل این اقدام باید به این مساله نگاه کرد که چه کسانی یا دستگاه های اطلاعاتی ـ امنیتی یا کشوری از نبود این فرد سود می برند.

وی ادامه داد: در بعد بین‌المللی دو دستگاه اطلاعاتی امنیتی و دو رژیم اسراییل و آمریکا از ترور این فرد سود می برند. رژیم اسراییل که سابقه این قبیل کارهای غیرقانونی را دارد و قبلا هم برای اقدامات فرامرزی اش از این دست محکوم شده است و دوم رژیم آمریکا و ترامپ است. اما معمولا آمریکایی ها افراد تحت تعقیب شان را اعلام می کنند و دو شیوه برای از بین بردن هدفشان نشان داده اند. آن طور که در اذهان عمومی به چشم می آید این طور بوده است که آنها اقدام به ترور می کنند اما علنی نمی گویند و دیگر اینکه اقدام به ترور می کنند و علنی می گویند که ما انجام دادیم؛ درباره بن لادن در زمان اوباما این اتفاق افتاد اما از لحاظ بین‌المللی بن لادن تحت تعقیب بود. در زمان ترامپ اما آمدند به طور علنی یک مقام ارشد نظامی ایران که به لحاظ بین المللی تحت تعقیب نبود را هدف قرار دادند که حاکی از تفاوت رفتار این کشور داشت.

این استاد دانشگاه با انتقاد از مسئولان کشور در حوزه های سیاسی و امنیتی و حقوقی به لحاظ بین المللی اظهار کرد: معتقدم کارهای کافی و لازم درباره این که آمریکا نباید چنین جسارت و عمل نادرستی را در ترور یک مقام ارشد نظامی کشوری عضو سازمان ملل انجام می داد و به لحاظ سیاسی، حقوقی و بین المللی محکوم شود، کار درستی از سوی ایران انجام نشد. باید همان زمان که ترور انجام شد یا در نهایت چند ساعت بعد از آن، رییس جمهور با دبیرکل سازمان ملل و رییس شورای امنیت تلفنی صحبت می‌کردند و برای محکومیت این اقدام هر آنچه لازم بود انجام می شد و گفت‌وگوی فوری با اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت و اعضای شورای حقوق بشر و نیز در سطح مجمع عمومی و اتحادیه اروپا انجام می گرفت.

وی گفت: نباید به عمل ترور با استاندارد دو گانه نگاه شود. وقتی تروری در فرانسه انجام می شود مجامع جهانی، شخصیت ها و کشورها آن را به سرعت محکوم می کنند اما این اقدام در ایران در حالی که این فرد به همراه خانواده اش بوده است و جلوی چشم اعضای خانواده ترور می شود. بروز چنین اتفاقی آن هم به فاصله کمی بعد از ترور شهید سردار سلیمانی می تواند به افزایش تنش و تهدید در منطقه بینجامد و این مصداق تهدید صلح و امنیت در منطقه و فضای بین الملل است که نباید در واکنش به این اقدامات سکوت کرد چون می تواند تبعات زیادی داشته باشد. باید واکنش ایران جدی و حساب شده باشد.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان این که به طور مشخص بعد از شکست ترامپ در انتخابات تمایل بر این است که فضای منطقه به سمت خشونت و رادیکالیزم حرکت کند تا هرگونه همکاری احتمالی جامعه بین الملل با ایران مخدوش شود افزود: بن سلمان، نتانیاهو و ترامپ سه عنصری بودند که فضای رعب و وحشت علیه ایران در منطقه و دنیا را در سال های اخیر گسترش دادند. در حال حاضر یکی از این سه عنصر یعنی ترامپ در حال رفتن است ولی دو عنصر دیگر تلاش دارند شرایط را در منطقه علیه ایران به هم بزنند، از طرفی در داخل هم عناصری داریم که در همکاری با آن دو عنصر هستند. این عناصر تلاش دارند تا تغییری که با رفتن ترامپ در منطقه ایجاد خواهد شد اتفاق نیفتد. به نظر می آید الان وقت خسارت گرفتن ایران و جبران این خسارات از سوی آمریکا است اما اگر فضا به سمت خشونت برود این فرصت از بین خواهد رفت.

ذاکریان گفت: معتقدم هنوز به درستی و متقابل نسبت به ترور شهید سردار سلیمانی اقدامی از سوی ایران انجام نگرفته است. یک مقام رسمی نظامی ایران به طور علنی ترور شد و الان مقامی دیگر. باید تلاش کنیم تا حفره های امنیتی را کشف کنیم تا به آسانی اطلاعات رفت و آمد یک مقام ارشد نظامی به بیرون درز نکند یا مبادله نشود. رفتار و تصمیمات اطلاعاتی و امنیتی ایران باید به گونه ای باشد که امنیت را به نقطه اعلا و مطمئن برساند .

این استاد دانشگاه با اشاره به مواضع و اظهاراتی که پس از این اتفاق از سوی مسئولان و شخصیت ها بیان می شود تصریح کرد: از منظر نظام بین الملل بحث انتقام مطرح نیست، بلکه بحث "عدالت" و "مجازات" مطرح است. ما خواهان آن هستیم که عدالت درباره اقدام غیرقانونی و تروریستی کسانی که این کار را مرتکب شدند اجرا شود.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها