کد خبر: 605934
تاریخ انتشار :

مرگ جاسوس دو جانبه انگلیسی؛ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری‌های روسیه روز شنبه به نقل از سرگئی ایوانوف، سخنگوی اداره اطلاعات خارجی این کشور خبر درگذشت جورج بلیک را منتشر کردند. او پس از آنکه در سال ۱۹۶۶ از زندان «وورموود اسکرابز» در غرب لندن فرار کرد در مسکو زندگی می‌کرد.

کلیک کنید:قیمت دلار99 / آخرین قیمت دلار در 7 دی 99

جورج بلیک در سال ۱۹۶۱ به اتهام جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی و افشای اسرار سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام آی ۶) به ۴۲ سال زندان محکوم شد.

سرگئی ایوانوف دلیل مرگ جورج بلیک را «کهولت سن» اعلام کرد. جورج بلیک هنگام مرگ باسابقه‌ترین مامور «کا گ ب» بود که همچنان در قید حیات

کایک کنید: حق مسکن 99 /آخرین قیمت مسکن در تهران7دی 99 + جدول قیمت

جورج بلیک تا پایان عمر تاکید می‌کرد که از جاسوسی علیه بریتانیا متاسف نیست. او که در هلند متولد شده بود در دوران جنگ جهانی دوم عضو نیروهای مقاومت در برابر آلمان نازی در هلند بود. جورج بلیک پس از جنگ جهانی دوم در «ام آی ۶» (MI۶) مشغول به خدمت شد. با این حال او پس از آنکه در جریان جنگ کره بمباران غیرنظامیان از سوی آمریکا را مشاهده کرد تصمیم به همکاری با «کا گ ب» گرفت.

پرآوازه ترین جاسوسان جهان چه کسانی هستند؟

او نام صدها مامور «ام آس ۶» را برای «کا گ ب» افشا کرده بود. جورج بلیک همچنین وجود تونلی مخفی در شرق برلین را به «کا گ ب» اطلاع داده بود. از این تونل برای جاسوسی از آلمان شرقی استفاده می‌شد. یک جاسوس دوجانبه لهستان در سال ۱۹۶۱ مقامات «ام ای ۶» را از جاسوسی جورج بلیک برای اتحاد جماهیر شوروی مطلع کرد.

جورج بلیک در زمان اتحاد جماهیر شوروی نشان لنین را دریافت کرده بود. نشان لنین عالی‌ترین مدال غیرنظامی بود که حکومت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی اهداء می‌کرد. مقامات اتحاد جماهیر شوروی همچنین نشان پرچم سرخ (مدالی نظامی) را به جورج بلیک اعطاء کرده بودند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها