کد خبر: 607448
تاریخ انتشار :

توافقنامه تجاری بین خراسان رضوی و ولایت هرات افغانستان امضا شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی رسولیان افزود: در ۴۸ بند و ماده توافقات خوبی در رابطه با تسهیل در مبادلات کالا در مرز دوغارون، تسهیل سرمایه گذاری و بهبود تعاملات انجام شد تا بتوان مبادلات سالم و بهتری با هزینه کمتر در مرز دوغارون انجام داد و نظر ۲ کشور را تامین کرد.

وی اضافه کرد: براساس توافقات صورت گرفته، ساعت کاری ۲ گذرگاه مرزی افزایش خواهد یافت، همچنین در مرز دوغارون، کمیته‌ای به صورت ماهانه تشکیل جلسه خواهد داد تا موانع و مشکلات موجود بررسی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مقرر شد امکانات رفاهی در ۲ طرف مرز برای رانندگان کامیونهای صادراتی و ترانزیتی افزایش یابد، ساماندهی در محوطه سازی گمرک و افزایش ظرفیت پارکینگ دوغارون انجام می‌گیرد و طرف افغانستانی هم برای تجهیز باسکول و تامین برخی امکانات، اقدام خواهد کرد.

رسولیان افزود: توافقاتی بین طرف ایرانی و افغانستانی در خصوص ترانزیت و ترانسپورت انجام گرفت که یکی از محورهای آن مبادلات مالی با برنامه ریزی بهتر و آسانتر بود.

وی ادامه داد: توسعه صادرات سوخت و فرآورده‌های نفتی و افزایش کیفی آنها در مرز دوغارون نیز پیگیری خواهد شد تا وضعیت در این بخش بهبود یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: خطوط انتقال برق از خراسان رضوی به افغانستان از ۱۳۲ کیلوولت به ۵۰۰ کیلوولت افزایش می‌یابد که هر ۲ طرف از آن منتفع خواهند شد.

رسولیان با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاریهای مشترک ایران و افغانستان افزود: پیگیر ایجاد منطقه‌ای صنعتی برای سرمایه گذاران ۲ کشور در مرز هستیم تا هر ۲ استان بتوانند بیشتر در این زمینه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در این نشست توافق شد تا طرفین ایرانی و افغانستانی نمایشگاه‌هایی را در مشهد و هرات با حمایت یکدیگر برپا کنند، همچنین توسعه کشت فراسرزمینی برای افزایش واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون اجتماعی والی هرات نیز در این نشست گفت: مصوبه‌های توافقات این نشست در ۴۸ بند و چهار حوزه کاری تعریف شده‌اند که نتیجه تعاملات و گفت و گوها طی 2 روز مذاکره فشرده است.

مونسه حسن زاده افزود: ۱۵ بند از مصوبات مزبور در حوزه گمرکات و تجارت است که باید توسط هم خراسان رضوی و هم هرات انجام گیرد.

وی اضافه کرد: ۱۲ بند از این مصوبات مربوط به حوزه حمل و نقل، ۱۰ بند مربوط به بخشهای صنعت و معدن و ۱۱ بند مربوط به حوزه کشاورزی است که باید کمیته ناظر بر مصوبات چهارمین نشست مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات، بر اجرای آنها نظارت کند.

معاون والی هرات گفت: مذاکرات در چهارمین نشست مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات بر مسیر بهبود تعاملات طرفین، رشد روابط اقتصادی و ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری استوار بود.

چهارمین نشست مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت استانداری و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها