کد خبر: 607692
تاریخ انتشار :

سقوط قیمت طلا ادامه دارد؟

سقوط قیمت طلا ادامه دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، فعالان بازار رمز ارز اعتقاد دارند بهای طلا با تدوام جهش بیت‌کوین‌ بیشتر از این کاهش خواهد داشت. این در حالی است که فعالان بازار طلا دلایل دیگری برای این اتفاق قائل هستند و معتقدند ریزش طلای جهانی به زودی متوقف می‌شود.

پیش‌بینی‌های جهانی از بازارهای مالی در سال ۲۰۲۱ چشم‌انداز درخشانی برای طلا ترسیم کرده بود اما در اولین هفته سال نوی میلادی، ریزش سنگین بهای طلا اتفاق افتاد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار کامکس آمریکا در معاملات روز جمعه ۸۰ دلار و ۵۵ سنت معادل ۴.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۸۳۳ دلار و پنج سنت رسید. یک هفته پیش بهای معاملات این بازار ۱۹۴۶ دلار بود که کاهش ۱۱۰ دلاری در مدت یک هفته را نشان می‌دهد و بزرگترین کاهش قیمت طلا از زمان اعلام ساخت واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر محسوب می‌شود.

فعالان بازار طلا این اتفاق را بیشتر به تنش‌زایی هواداران دونالد ترامپ در امریکا نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند که این اتفاق مقطعی است و به زودی ثبات به بازار طلا برمی‌گردد.

محمد کشتی‌آرای، نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید که بحران سیاسی امریکا تمام بازارهای مالی از جمله طلا را در آستانه فروپاشی قرار داد اما عقب‌نشینی ترامپ و به رسمیت شناختن انتخاب جو بایدن، به عنوان رییس‌جمهوری امریکا موجب شد که امروز ریزش طلا متوقف شود و بهای طلای جهانی اندکی افزایش داشته باشد.

به گفته کشتی‌آرای ریزش جهانی طلا موجب افت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی بهای سکه طلا در بازار ایران را به دنبال داشت. او تاکید می‌کند که با ورود جو بایدن به کاخ سفید به نظر می‌رسد که اقتصاد جهان از ثبات بیشتری برخوردار شود و قیمت طلا به ثبات برسد.

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که خروج سرمایه از بازار طلا کلید خورده است. آنها می‌گویند که این ریزش قیمت در پی خروج سرمایه ها از بازار دارایی‌های امن به سوی اوراق خزانه آمریکا رخ داد.

برخی هم تحت تاثیر رکوردشکنی بیت کوین از بازار طلا خارج شدند. کرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: علاقه سرمایه گذاران موسسه ای به بیت کوین به دورنمای بلندمدت طلا لطمه زده است. حباب بیت کوین تا چند ماه دیگر بالاخره در مقطعی فرو خواهد ریخت اما تا آن زمان طلا علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ را از دست می‌دهد.

ریزش قیمت طلا در هفته گذشته با توجه به آمار اشتغال ماهانه آمریکا که کاهش ۱۴۰ هزار شغل در دسامبر را نشان داد، غیرمعمول بود. این نخستین رشد منفی اشتغال از آوریل بود و معمولا وقتی آمار اشتغال نامطلوب است، طلا به عنوان دارایی امن جذابیت بیشتری پیدا می کند. با این حال اوضاع این بار متفاوت و حتی به باور برخی در بازار طلا، مضحک بود.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها