کد خبر: 607865
تاریخ انتشار :

دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟

دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همه افرادی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند، به خوبی میدانند که عوامل مختلفی در قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند. در میان تمامی عوامل، نرخ دلار هم در قیمت آهن آلات بی تاثیر نیست. اگر قیمت دلار در یک بازه زمانی، نوسان بیش از حد داشته باشد، قطعا در قیمت روز آهن تاثیرگذار است.

طی هفته دوم و سوم دی ماه 99 ، شاهد آشفتگی‌هایی در بازار فولاد بوده‌ایم؛ به طور کلی قیمت‌ ها در طول هفته هم روند صعودی داشته‌اند و هم روند نزولی! این موضوع باعث شده است که بسیاری از خریدارن و فروشندگان سردرگم باشند و به راحتی نتوانند نسبت به خرید مقاطع فولادی اقدام کنند. طبیعتا وقتی قیمت دلار بالا و پایین برود، ما شاهده تاثیر آن بر قیمت آهن و بی ثباتی بازار خواهیم بود. اما به راستی دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟ برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

اهمیت قیمت آهن آلات

دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟

یکی از مهم ترین کالای جهان، فولاد است. فولاد نقش مهمی در تمامی جنبه‌های زندگی ما ایجاد میکند. بنابراین قیمت مقاطع فولادی مسئله مهمی است و این موضوع عجیب و دور از ذهنی نیست! میتوان گفت که قیمت تمامی مقاطع فولادی به صورت لحظه‌ ای و روزانه در حال نوسان هستند. برای بسیاری از افرادی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند، اطلاعات از قیمت‌ های نهایی و به روز شده این محصولات اهمیت زیادی دارد. به طور کلی این قیمت ها میتواند به آنها کمک کند که خرید بهتری داشته باشند و در زمان درست نسبت به خرید محصولات فولادی اقدام کنند.

تاثیر دلار بر روی قیمت آهن آلات

دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟

ناگفته پیداست که در بازار مصالح ساختمانی، برخی از مصالح وابسته به واردات هستند و همین میتواند می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روال قیمتی آن ‌ها بگذارد. همان طور که میدانید دلار به عنوان یکی از ارزهای مهم دنیا، تاثیر بسزایی در اقتصاد جهانی دارد. کشور ما از جمله کشورهایی است که وابستگی شدیدی به درآمد ارزی و نوسانات آن دارد. هرچقدر که دلار افزایش قیمت داشته باشد، به همان اندازه قدرت خرید مردم کاهش پیدا میکند و کشور دچار یک رکود اقتصادی شدید میشود.

در چند سال اخیر، بازار آهن در کشور ما به دلیل مسائل اقتصادی، با مشکلات زیادی همراه بوده است. با افزایش نرخ ارز و دلار در این سال‌ها، شاهد افزایش قیمت آهن آلات بوده‌ایم. البته باید اشاره کنیم دلائل افزایش قیمت روز انواع مقاطع فولادی فقط به بالا رفتن قیمت دلار ختم نمیشود و مسائل مختلفی مانند حمل و نقل، مواد اولیه، دستگاه های تولیدی و ... همگی بر قیمت نهایی آهن آلات تاثیر گذار بوده‌ اند. حالا بهتر است بررسی کنیم که دلار چگونه میتواند بر قیمت انواع آهن آلات تاثیرگذار باشد؟

مطالعات نشان می‌دهد که بین قیمت نفت خام و شاخص قیمت فولاد در سطح جهانی، یک ارتباط مستقیم وجود دارد؛ به عبارتی دیگر، با افزایش قیمت دلار، شاهد تاثیر بر روی قیمت نفت و انرژی هستیم. پس زمانی که شاخص قیمت نفت رو به بالا میرود، قیمت آهن آلات افزایش پیدا خواهد کرد. شاخص ‌های تاثیرگذاری قیمت نفت از افزایش هزینه ‌های تولید گرفته تا افزایش هزینه های حمل و نقل، بر روی قیمت نهایی آهن آلات تاثیرگذار خواهند بود.

اما اگر بخواهیم از زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که دومین تاثیر دلار بر عرضه داخلی و خارجی کشور است. این موضوع باعث میشود که سود کم بازار خارجی باعث افزایش هزینه‌ ها در بازار داخلی شود.

علاوه بر این دو مورد گفته شده، یکی دیگر از تاثیرات دلار، تاثیر بر هزینه‌ های جانبی مثل هزینه حمل و نقل در ایران است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن آلات خواهد داشت.

آیا تاثیر گذاری دلار بر قیمت آهن آلات به صورت مستقیم است؟

دلار چه تاثیری بر روی قیمت آهن آلات دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده میتوان تصمیم گرفت که رابطه دلار با قیمت آهن آلات بصورت کاملاً مستقیم نیست. علت این موضوع این است که عوامل مختلف دیگری در قیمت نهایی آهن آلات تاثیر گذار هستند. قیمت ‌های جهانی آهن آلات، میزان عرضه و تقاضای داخلی محصول از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در قیمت فولاد هستند.

همانطور که اشاره شد، قیمت دلار بر قیمت نفت تاثیر گذار خواهد بود و این قیمت نفت ‌‌می‌تواند تاثیر مستقیمی ‌بر قیمت آهن آلات داشته باشد؛ چه در روند تولید و چه در حمل و نقل آهن آلات.

با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت آهن آلات، بازار داخلی دچار رکود شده و تقاضا برای آهن آلات کم میشود. با کاهش تقاضا، انتظار میرود که قیمت ها کاهش پیدا کند، ولی در اصل این اتفاق نمی‌ افتد! با بالا رفتن قیمت دلار، تولید کننده که میتواند قیمت محصولات خود را بالاتر ببرند و درآمد دلاری داشته باشند، رغبتی برای عرضه محصولات خود به بازار داخلی ندارد. به طور کلی نوسانات قیمت دلار به صورت مستقیم، قیمت فولاد را تکان می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد تاثیر دلار بر قیمت آهن آلات صحبت کنیم. همان طور که اشاره شد، علاوه بر دلار، عوامل مختلف دیگری در قیمت نهایی فولاد تاثیرگذار هستند. هر یک از این عوامل، میتواند در جایگاه خود، تاثیراتی را بر بازار آهن آلات داشته باشند، ولی به دلیل وابستگی قیمت فولاد به نوسانات ارزی، دلار نقش تعیین کننده‌ ای در بازار داخلی دارد.

منبع : اصفهان آهن

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها