کد خبر: 608042
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

حسین ابراهیمی: جامعتین با هم به انتخابات وارد می‌شوند/ رایزنی می‌کنیم تا جامعه مدرسین به انتخابات بازگردد/ در جامعه روحانیت احساس خلأ نمی‌کنیم

حسین ابراهیمی: جامعتین با هم به انتخابات وارد می‌شوند/ رایزنی می‌کنیم تا جامعه مدرسین به انتخابات بازگردد/ در جامعه روحانیت احساس خلأ نمی‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : جامعه روحانیت مبارز روز به روز ساختارهای خود را برای ایجاد اجماع انتخاباتی میان اصولگرایان منسجم‌تر می‌کند تا نیروهای اصولگرا علاوه بر اینکه در دوره بتوانند بدون چالش به وحدت برسند، با استفاده از این ساختار در انتخابات‌های آینده هم به شکلی متحد وارد عمل شوند. برای بررسی آخرین اخبار از فعالیت‌های جامعه روحانیت با حسین ابراهیمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چندی به انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی نمانده و آرام آرام انتظار است که فضای جامعه انتخاباتی شود. آیا جامعه روحانیت مبارز به جمع بندی درباره چگونگی حضور در انتخابات یا تعیین مصادیق اقدام کرده است؟

اکنون برای قضاوت زود است که چه اتفاقاتی در انتخابات رقم می‌خورد. اکنون در مرحله اول هستیم و اصولگرایان شیوه‌های ورود به انتخابات را بررسی می‌کنند که چه کار باید کرد. جامعه روحانیت هم در این بین تلاش می‌کند که زمینه ایجاد وحدت را فراهم کند تا هر گونه اختلاف‌نظر باعث تفرق و تشتت آراء نشود؛ لذا همه تلاش ما در مقطع کنونی ایجاد وحدت است و هنوز درباره مصادیق بحثی صورت نگرفته است؛ یعنی تشکل‌ها تا جایی که من اطلاع دارم و به جامعه روحانیت ارتباط دارد روی مصداق بحثی نشده است اما در عین حال تلاش بر آن است که فردی با شاخص‌های سوابق روشن اجرایی و روحیه انقلابی که قادر به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد و تفکری کلان‌نگر نسبت به مساول داشته باشد و از طرفی در برابر توطئه‌های دشمن از تدبیر بالایی برخوردار باشد و فریب این و آن را نخورد معرفی شود؛ فردی که در عین حال مدیری لایف، شایسته و جوان باشد و می‌دانیم جوان بودن لزوما به سن نیست، بلکه به معنای نگاه روشن، پویا و دارای جسارت است که قادر به حل مشکلات باشد. همچنین باید وزرا و مدیرانی را انتخاب کند که آنها نیز دارای تبحر در امر تخصصی خود باشند و با نگاهی بصیر رئیس‌جمهور را یاری کنند. در حقیقت مصداقی که معرفی می‌شود باید علاوه مشروعیت سیاسی و شرعی، فعالیت‌های ارزنده‌ای برای کشور انجام داده باشد تا ما مطمئن شویم که از پس اداره کشور برمی‌آید. همچنین دارای مقبولیت اجتماعی باشد یعنی شخص او نیز سبد رأی بالایی داشته باشد. علاوه بر همه اینها رئیس‌جمهور آینده نباید تصور کند که وقتی به قدرت رسید، رئیس شده است بلکه باید نگاهش خدمت‌گذاری ملت باشد و از همه امکانات با پاکدستی برای رفع دغدغه‌های ملی استفاده کند تا در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش سربلند شود.

آیا در انتخابات 1400 شاهد یک تشکل اجماع ساز مانند جمنا که در سال96 و شورای ائتلاف که در سال98 وجود داشت، خواهیم بود؟

انشالله این اتفاق رخ خواهد داد و تلاش‌هایی شده است تا نیروهای انقلابی و ولایی دور هم جمع شوند و از بین آنها تشکیلاتی راه افتد؛ حال چه در قالب شورای ائتلاف یا جامعه روحانیت این موضوع محقق می‌شود. چندی پیش هم در جامعه روحانیت افرادی مشخص شدند که به دنبال این موضوع بروند تا تشکلی کارآمد برای این منظور معین شود.

جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس یازدهم بنای داوری میان طیف ‌‌ های مختلف اصولگرایی را داشت که عمل چنین نشد. آیا در 1400 هم همین امر را دنبال می کند؟

ما تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد و همه نیروهای انقلابی در یک‌جا قرار بگیرند و با نظر همه اصولگرایان و داوری جامعه روحانیت فردی به عنوان گزینه نهایی معرفی شود که مورد اتفاق نظر همه باشد. امیدواریم جامعه روحانیت بین نیروهای انقلابی یک وحدت جامعی را ایجاد کند.

جامعه روحانیت تغییراتی هم در ساختار خود ایجاد کرد .

بله همین‌طور است. کار مثبتی که انجام شد، آن بود که ما توانستیم تحولی در استان‌ها و تهران ایجاد کنیم. اکنون جامعه روحانیت فراگیر شده است و هم در استان‌ها و هم در شهرستان‌ها نمایندگانش حضور دارند تا بتوانیم در انتخابات در همه استان‌ها مؤثر عمل کنیم و یکپارچگی در سراسر کشور میان نیروهای سیاسی ایجاد شود. حتما ثمره این تغییر و تحولات مثبت در انتخابات دیده خواهد شد.

زمانی مرحوم آیت الله مهدوی کنی شخصا می توانستند با نفوذ بالای خود زمینه وحدت اصولگرایان را فراهم کنند. آیا بعد از فوت ایشان خلأیی در جامعه روحانیت احساس نمی شود؟

هر کسی جایگاه خودش را دارد. یک زمانی شهید بهشتی و شهید مطهری در جامعه روحانیت مبارز حضور داشتند که واقعا نقش بسزایی در روند سیاسی کشور ایفا می‌کردند که هر دوی این بزرگواران به شهادت رسیدند. حضرت آیت‌الله مهدوی کنی هم همین‌طور بودند و شخصیتی محوری داشتند و می‌توانستند افراد را دور هم جمع کنند که البته در همان زمان هم افرادی نسبت به آن بزگوار بی‌وقایی می‌کردند اما حتی آنها هم نمی‌توانستند نقش ایشان را نادیده بگیرند. بعد از آیت‌الله مهدوی کنی هم آیت‌الله موحدی کرمانی مسئولیت ایشان را برعهده گرفتند که شخصیتی برازنده و مهم محسوب می‌شوند. آیت‌الله موحدی در زمان آیت‌الله مهدوی‌کنی قائم مقام ایشان بودند و در همان زمان هم از نفوذ کلام بالایی برخودار بودند و اکنون جایگاه و منزلت آیت‌الله موحدی در جامعه روحانیت بسیار ارزنده است. قائم مقام ایشان هم آیت‌الله شبستری هستند که ایشان هم نفوذ کلام بالایی دارند و دبیر هم جناب تقوی و مسئول اجرایی جامعه روحانیت هم جناب پورمحمدی است که هم وزیر بوده‌اند و هم سوابق درخشانی در تاریخ انقلاب دارند. در مجموع اکنون خلأیی احساس نمی‌شود و واقعیت این است که افراد شایسته کم نداریم. حتما خلأ شخص آیت‌الله مهدوی کنی پر نمی‌شود اما از نظر تشکیلاتی شخصیت‌هایی که اکنون حضور دارند هر کدام وزنه‌ای در عالم سیاست محسوب می‌شوند و مشکلی به نظر نمی‌رسد.

اخیرا جامعه مدرسین اعلام کرد که بنای حضور در انتخابات ندارد. این گزاره تأثیری در روند انتخاباتی اصولگرایان خواهد داشت؟

ما از جزئیات تصمیم جامعه مدرسین مطلع نیستیم اما رایزنی‌هایی در حال انجام است که جامعه مدرسین هم در انتخابات حاضر شود و جامعتین بتوانند نقش خوب و مؤثری را در انتخابات ایفا کنند. قرار است جلساتی بین آقایان برگزار شود و امیدواریم در نهایت نتیجه آن شود که دو جامعه با هماهنگی کامل در انتخابات حضور داشته باشند.

یکی خطراتی که دلسوزان نظام همواره آن را هشدار می دهند، حضورکم مردم پای صندوق های رأی است؛ چنانکه به هر حال در انتخابات مجلس آن طور که انتظار می رفت شاهد مشارکت بالایی نبودیم که البته بخشی از این حضور کم محصول ناامیدی بخشی از مردم به دلیل عملکرد ضعیف دولت بوده است. آقای ابراهیمی به عنوان بحث پایانی بفرمایید که چه باید کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری1400 که وجه ملی هم دارد، شاهد حضور حداکثری مردم باشیم؟

مردم ما آگاهی‌های لازم را دارند و سیاسی‌ترین ملت در عرصه جهانی هستند و مردم با مشاهده انتخابات آمریکا دریافتند که دموکراسی غربی همین است که می‌بینیم و چیزی جز آشفتگی، عدم سلامت انتخاباتی و جنجال و هیاهوی رسانه‌ای نیست. ملت ایران با بصیرت کامل تحرکات آمریکا را در چندسال اخیر رصد می‌کند که تا چه حد تمایل به ایجاد اغتشاش و براندازی در ایران داشت و مردم می‌دانند که آمریکا از هر فرصتی برای فتنه‌اندازی در ایران استفاده می‌کند و دانستن همه این‌ها حتما برای استحکام نظام پای صندوق‌ها خواهند آمد و شکی نیست که مردم با غیرت ایرانی خود یک انتخابات پر شور را رقم می‌زنند؛ از سوی دیگر مردم می‌دانند که با صندوق رأی می‌توانند شرایط داخلی را بهبود بخشند و برای تعیین سرنوشت خود فرد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. من به شناخت و آگاهی مردم ایمان دارم و مطمئنم که آنها در انتخابات کم نمی‌گذارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها