کد خبر: 608476
تاریخ انتشار :

مشاور مرحوم هاشمی: اگر اصلاح‌طلبان دو درصد رای دارند گزینه‌های آنها را تایید صلاحیت کنند/ لاریجانی بهتر است خودش را نسوزاند

مشاور مرحوم هاشمی: اگر اصلاح‌طلبان دو درصد رای دارند گزینه‌های آنها را تایید صلاحیت کنند/ لاریجانی بهتر است خودش را نسوزاند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «غلامعلی رجایی» روز یکشنبه در گفت‌وکو با ایرنا با بیان اینکه مجلس یازدهم در هفت ماه گذشته کاملا ناپخته عمل کرده است، گفت: نمایندگان باید با نمایندگان ادوار مجلس، استانداران و مسوولان اجرایی و تقنینی مشورت کنند. مشورت در واقع سهیم کردن دیگران در اندیشیدن است و انسان را به پختگی می‌رساند.

مشاور مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تک صدایی به کشور آسیب می‌زند، یادآور شد: واقعیت این است که نمایندگان مجلس یازدهم در خوش‌بینانه‌ترین حالت با مشارکت ۴۲ درصدی وارد مجلس شدند، به این معنی همه مردم در انتخاب این مجلس شریک نبودند و حتی معتدلان اصولگرا هم نتوانستند با سهم قابل اتکایی وارد مجلس شوند. فاجعه وقتی است این تک صدایی در دولت آینده هم تکرار شود.

وی گفت: در غاصب بودن رژیم صهیونیستی تردیدی نیست اما چرا برای از بین بردن این رژیم در مجلس به طور رسمی زمان تعیین می‌کنند در حالی می‌دانند این موضوع حساسیت بین‌المللی را موجب می‌شود؟ این ریشه در رویکرد تک صدایی دارد و باید برای آن فکری کرد. اگر از همین منظر نگاه کنیم به نظرم رییس جمهوری منتخب ۱۴۰۰ باید اصلاح‌طلب یا ترکیبی از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدالی‌ها باشد.

نظر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۷۶ ناطق نوری بود

رجایی شرایط انتخاباتی سال ۱۴۰۰ را شبیه خرداد ۷۶ توصیف کرد و افزود: در آن سال با وجود اینکه نظر مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری بود ولی به صراحت گفت که از آرا مردم صیانت و حراست می‌کند و در نهایت از دل صندوق رای، سید محمد خاتمی بیرون آمد. الان هم فکر می‌کنم اگر حاکمیت مشارکت و نظر واقعی مردم را می‌خواهد، باید به شیوه هاشمی عمل کند.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران از انتخابات اسفند ۹۸ مجلس شورای اسلامی به عنوان تجربه تلخ یاد و اظهار کرد: از این تجربه تلخ درس بگیریم تا رییس جمهوری حداقلی نداشته باشیم تا در چانه زنی‌های بین‌المللی با مشکل مواجه نشویم. نباید فراموش کرد که اقتدار و اعتبار اجتماعی هر سیستم سیاسی به حضور و مشارکت مردم در همه مسائل است.

بزرگان جریان اصولگرا باید به مجلس مشورت دهند

رجایی ادامه داد: در مجلس یازدهم شاهد رگه‌های خیزش تندروی و افراطی‌گری هستیم مثلا اینکه در طرح‌ها مجازات زندان برای مسوولان تعیین می‌کنند از عجایب جهان است. مجلس اختیار نظارت دارد و وقتی این ابزار را در اختیار دارد باید از آن استفاده کند، نظارت باید به حدی دقیق باشد که نیازی به بازداشت و زندان نباشد. شما حق نظارت و اعمال نظارت دارید نه تهدید مسوولان اجرایی به زندان! این مجلس از شگفتی‌های دوران است و به نظرم عقلای قوم باید فکری کنند و جلوی این تندروی‌ها را بگیرند.

این فعال سیاسی ادامه داد: بزرگان جریان اصولگرا باید به مجلس مشورت دهند. عقلای اصولگرا اگر به فکر اعتبار خود هستند باید کاری کنند که نمایندگان دست از این تندروی‌ها بردارند.

اگر اصلاح‌طلبان ۲ درصد رای دارند گزینه‌های آنها را تایید صلاحیت کنند

رجایی در واکنش به اظهارات فعال اصولگرا که بر پایه یک نظرسنجی رای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را ۲ تا ۸ درصد عنوان کرده‌ بود، یادآور شد: این نظرسنجی‌ها قابل استناد نیست و اگر فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان ۲ درصد رای دارند بدون نگرانی گزینه‌های آنها را تایید صلاحیت کنند.

مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: نه تنها اصلاح طلبان که پایگاه رای اصولگرایان هم افت کرده است اگر افت نکرده بود، چرا محمدباقر قالیباف با این رای به مجلس رفت؟ مردم به دلایل متعدد نسبت به آینده ناامید هستند. این مجلس که با شعار معیشت تشکیل شد، باید به سمت بهبود وضعیت اقتصادی حرکت می‌کرد نه اینکه به جای کمک به دولت مقابل آن بایستد.

دولت حداقلی قدرت چانه‌زنی کمی دارد

رجایی گفت: اگر مشارکت و پشتوانه رای پایین باشد، دولت نمی‌تواند در مذاکرات بین المللی چانه زنی کند. حتی اگر وزیر خارجه رای اعتماد پایینی از مجلس بگیرد قدرت مذاکره خواهد داشت. بنابراین قدرت چانه زنی در مذاکرات جهانی برای یک رییس جمهوری و دولت حداقلی پایین می‌آید.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر مردم پای صندوق‌ رای نیایند، پیام‌های بین‌المللی زیادی از این عدم حضور شنیده می شود و کار دولت منتخب را مشکل می‌کند. بنابراین حتی باید ناز اصلاح‌طلبان را بکشند تا آنها جنس خوبی عرضه کنند و مشتری بیشتری را جذب کنند. مغازه‌ای که یک نوع پارچه دارد خریداران ترجیح می‌دهند با همان لباس قدیمی کنار بیایند و جنسی نخرند.

رجایی افزود: نگرانم رییس جمهوری بعدی با یک رای حداقلی انتخاب شود. این موضوع پیام‌های منفی در داخل و بیرون خواهد داشت، امیدوارم این اتفاق نیفتد. آرزوی من دیدن انتخاباتی پرشور در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است. مردم اگر ببینند که رقبای قدری در میدان حضور دارند کنجکاو می‌شوند و فرد قوی‌تر را انتخاب می‌کنند.

طرح انتخاباتی مجلس کشور از نخبگان خالی می‌کند

رجایی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شرایط مندرج در آن برای نامزدها گفت: با این نگاه مملکت را از نخبگان خالی می‌کنند، نخبگانی که به نظام و کشور علاقه‌مندند و اهل مهاجرت کردن نیستند. هنوز کسی چون جیمی‌کارتر ۹۷ ساله(رییس جمهوری سابق آمریکا) گاهی محل رجوع و مشورت سیستم سیاسی آمریکا است.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: باید بستر برای حضور همه سنین در ساختار قدرت مهیا باشد و مردم خودشان می‌فهمند چه کسی مناسب چه کاری است. محروم کردن داوطلبان مثل همان قانون منع به کارگیری بازنشستگی، کشور را از آدم‌های مجرب محروم می‌کنند. آیا وزرای خارجه، اعضای پارلمان انگلیس، سناتورهای آمریکایی جوان هستند؟ جو بایدن جوان است؟ چطور سن جو بایدن در انتخابات آمریکا اشکالی ایجاد نکرد؟

رجایی خاطرنشان کرد: ما همواره آدم‌هایی که می توانستند منشا تحول آفرینی باشند را از گردونه فعالیت خارج کردیم. جو بایدن اگر در ایران بود رد صلاحیت می‌شد، اما شاهد بودیم مردم آمریکا با چه نشاطی به او رای دادند.

وی با بیان اینکه نمایندگان ما با وضع چنین قوانینی، کشور را از تاثیرگذاری نخبگان خالی می‌کنند، اظهار کرد: فکر می‌کنم دست اصلاح طلبان در حال بسته شدن است زیرا در جبهه اصولگرایی کسانی مثل ناطق نوری هستند که خودشان رغبتی به حضور ندارند، ولی اصلاح طلبان که افرادی با سنین بالا، کارکشته و با تجربه هستند که در قالب این طرح مجلس، نمی‌توانند حضور یابند.

لاریجانی بهتر است خودش را نسوزاند/ اصلاح‌طلبان در مرحله حیرت هستند

رجایی با بیان اینکه در جناح اصولگرا مانند ناطق نوری کم داریم، گفت: کسانی مثل مرحوم حبیب الله عسگر اولادی بودند که از دنیا رفتند که آن مرحوم هم در موقعیتی نبود که وارد رقابت ریاست جمهوری شود، لاریجانی در تله سیاست چپ و راست گیر افتاده و دور، دور او نیست چون نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان روی لاریجانی اجماع نمی‌کنند. پخته ترین کار این است که لاریجانی خودش را نسوزاند تا اگر دولت بعد اصلاح‌طلب بود بتواند در سمت معاون اول یا یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری ایفای نقش کند.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران گفت: اصلاح‌طلبان فعلا در مرحله حیرت قرار دارند و نگران گزینه‌های خود هستند. اصلاح‌طلبان مثل کسی می‌مانند که چند بار به خواستگاری رفته و جواب رد شنیده است، آنها در مجلس جواب رد شنیدند. امروز باید از اصلاح‌طلبان خواسته شود تا این تنور را گرم کنند و گزینه‌های اصلی خود را بیاورند. این نگاه به نفع خود اصولگرایان هم است.

رجایی افزود: اگر جهان پهلوان تختی با یک کشتی‌گیر محلی کشتی می‌گرفت و پیروز می‌شد این برد چه افتخاری برای او داشت؟ رقابت و مسابقه‌ای که نتیجه آن از قبل مشخص است، چه جذابیت و افتخاری دارد؟ اگر سه قوه یکدست شوند، اصلاح طلبان به پارکینگ و تعطیلات بروند و قرنطینه شوند، تا زمان نامعلوم آینده سیاسی و مردم را از دست خواهند داد. اصلاح‌طلبان می‌توانند مردم را پای صندوق رای بیاورند و آوردند و دیدیم که شورای شهر تهران را یکدست از آن خود کردند.

رجایی بیان کرد: پتانسیل رای‌آوری اصلاح‌طلبان تا چند سال قبل بالا بود حالا ممکن است البته سردرگمی خود اصلاح طلبان که نتوانستند خود را به خوبی ویترین مردم نشان دهند هم عامل دیگر ریزش رای اصلاح‌طلبان است که نباید از آن غافل شد. مثلا همین انتخابات دوم اسفند ۹۸ مجلس یازدهم بهترین موقعیت بود که آنها نتوانستند یک لیست کامل ببندند و با یک لیست شکسته آمدند.

وی، اسحاق جهانگیری را اصلاح‌طلبی مجرب و استخوان‌دار معرفی کرد و گفت: اسحاق جهانگیری در بدترین شرایط هم هنوز این پتانسیل و ظرفیت را دارد که رای مردم را جذب کند. قبول دارم که جهانگیری شرایط ۹۶ را ندارد. او خود را قربانی کرد. او می توانست شهردار تهران شود ولی جهانگیری وزیر و نماینده مجلس بود و هشت سال هم معاون اول رییس جمهوری است، لذا مصلحت نبود در جایگاه نازل‌تری قرار گیرد. او از نیروهای مورد اطمینان هاشمی بود.

مشکل اصلاح‌طلبان را اصولگرایان هم دارند

رجایی یادآور شد: همان مشکلی که در جبهه اصلاحات وجود دارد، اصولگرایان هم دارند. مشکل آنها رای آوری و اختلاف است. در جریان اصلاحات عارف هم موتور خود را روشن کرده و اطلاع دارم ستاد خود را فعال کرده است، در حالی که اجماعی روی او نیست، در میان اصولگرایان هم تعداد زیادی برای نامزدی در ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده‌اند.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران درباره اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و خاتمی در تلاش هستند یک نفر را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند، بیان کرد: امیدوارم مثل دفعات قبل ختم به خیر شود و روی یک گزینه اجماع کنند. این خبر خوبی است و حتما اصلاح طلبان به یک گزینه خواهند رسید زیرا عارف و جهانگیری هر تصمیمی که شورای اصلاح طلبان بگیرد، تمکین می‌کنند.

وی در سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره محبوبیت او در جامعه گفت: فکر می‌کنم محبوبیت مرحوم‌ آیت الله هاشمی رو به تزاید است. زیرا ارزش وجودی او در عرصه سیاست، مدیریت و اجرا خودش را نشان داد. حتی بُعد فقهی هاشمی کمتر گفته شده و بیشتر به عنوان یک دولتمرد و سیاستمدار شناخته شده است. اما شخصیت او بُعد فقهی ارزشمندی داشت که در ارتباط با امام (ره) تعریف می‌شود. حال که ارتباط هاشمی با امام (ره) را تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم که او همواره در جهت حل مسائل کشور پیشنهاد و حرکت کرده است.

اگر هاشمی زنده بود از استقلال طلبی و تک‌روی برخی درون کارگزاران حمایت نمی‌کرد

رجایی خاطرنشان کرد: هاشمی یک مجتهد سیاسی بود. او فقط راجع به دیپلماسی بین‌المللی و مسائل داخلی صاحب نظر نبود، بلکه در چارچوب شریعت پیشرفت و توسعه کشور و رفاه مردم را می‌خواست. او اگر زنده بود برای بحران‌های کشور به دولت و نظام راه‌حل پیشنهاد می‌داد.

مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: اگر هاشمی زنده بود مثلا حزب کارگزاران سازندگی را به اتحاد و همراهی با اصلاح طلبان ترغیب می‌کرد و از برخی استقلال طلبی‌ها و تک‌روی‌های طیف‌های داخل کارگزاران حمایت نمی‌کرد. اگر اختلافی بود همه را به همگرایی و اجماع سفارش می‌کرد. هاشمی باعث شد در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی از درون طیف‌های اصولگرایی دو سه نفر چون کاظم جلالی و بهروز نعمتی از تهران وارد لیست اصلاح‌طلبان شوند کسانی که نه در اصلاح طلب و نه اعتدالی بودند بلکه نیروهای نزدیک به علی لاریجانی بودند. او دنبال این بود که چتر بزرگی را در کشور بگستراند.

رجایی با بیان اینکه هاشمی در سال ۷۶ از رای خاتمی صیانت کرد و اجازه نداد رای مردم مخدوش شود، عنوان کرد: به نظرم اصلاح‌طلبان اگر توانستند هشت سال با یک دولت موفق و کارامد، در عرصه بین‌المللی و داخلی آبرو کسب کنند، جز با حمایت هاشمی نبود.

شواهد و علایمی از نامزدی محسن هاشمی برای انتخابات نمی‌بینم

رجایی درباره احتمال نامزد شدن محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: فکر نمی‌کنم محسن هاشمی این دوره مطرح باشد، شواهد و علائمی نمی‌بینم، حضور هاشمی در شرایط کنونی را در ادامه استراتژی اصلاح طلبان باید دید. او چهره‌ای کارگزارانی است و باید منتظر ماند و دید چه اشخاص دیگری وارد کارزار ۱۴۰۰ می‌شوند و در یک جمع بندی به این تحلیل برسیم که هاشمی می‌آید یا خیر. ولی تصورم این است که هاشمی نیاید. محسن هاشمی اکنون وضعیتی مشابه علی لاریجانی دارد.

این فعال اصلاح طلب درباره اظهارات فائزه هاشمی در حمایت از ترامپ، گفت: فائزه معمولا متفاوت از بقیه خانواده حرف می‌زند و البته آزاد است و زمان حیات پدرش هم آزاد بود و حرف می‌زد. همان زمان هم گاهی نسبت به او اعتراض می‌شد. به نظر من او حرف درستی نزده است و نباید مانند افراد بیرون از نظام به رییس جمهوری عجیب آمریکا و آمر ترور شهید سردار سلیمانی دل بست.

وی ادامه داد: ناگفته نماند برخی از اصولگرایان تندرو با هدف زمین‌گیر شدن دولت روحانی دوست داشتند ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود. بهرحال با واکنش محسن هاشمی موافق هستم و فکر می‌کنم محسن به نقد درون خانوادگی دست زد که می‌تواند الگویی برای اصلاح طلبان و اصولگرایان که در افکار عمومی باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها