کد خبر: 608556
تاریخ انتشار :

میرطاهر: اشتغال زیاد بایدن به مسایل داخلی مانع پرداختن او به برجام نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید رضا میرطاهر با اشاره به تحولات داخلی آمریکا و حمله ششم ژانویه هواداران ترامپ به کنگره گفت: به نظر می رسد آمریکای مدعی دموکراسی گرفتار بحران های چندگانه شده است و بحران ماهیت سیاسی یکی از مهم ترین آنهاست. عدم تمایل ترامپ به واگذاری قدرت در این چارچوب ارزیابی می شود و هوادارن تندروی او ناآرامی های بی سابقه ای را ایجاد کردند که در قرن ۲۰ و ۲۱ چنین اقداماتی بی سابقه بوده است.

کلیک کنید:قیمت گوشی دیجیکالا / آخرین قیمت گوشی 29 دی 99 + جدول

وی ادامه داد: آمریکا با وجود اینکه مدعی است مهد سرمایه داری است اما در فرایندهای دموکراتیک از جمله انتقال مسالمت آمیز قدرت و بحث عدم مقابله و انجام نشدن اقدامات خشونت آمیز از سوی جنبش های سیاسی کاملا درمانده نشان داده می شود و شبیه یک کشور جهان سومی دیده می شود تا جایی که شرکای اروپایی و بین المللی این کشور تاکید کردند که آمریکا دموکراسی را در عرصه جهانی به خطر انداخته است و رییس جمهور این کشور شبیه رییس و پادشاه مستبدی عمل می کند که سعی دارد در راستای ایفای قدرتش از جایگاهش استفاده کند.

این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه به بروز بحران امنیتی در کنار بحران سیاسی در آمریکا اشاره کرد و گفت: بحران امنیتی یعنی نهادهای حافظ امنیت در هر جامعه ای از جمله آمریکا باید قادر به حفظ و تداوم امنیت باشند که به نظر الان این شرایط در آمریکا نیست و انتظار داریم که همچنان شاهد اقدامات خشونت آمیز و شورش ها باشیم. هزاران هوادار ترامپ وعده داده اند که در ۲۰ ژانویه در ۵۰ ایالت مقابل مجالس هر ایالت تجمع کنند. از این رو می توان انتظار داشت که این بار شاهد مراسم تحلیفی خواهیم بود در آمریکا که در تاریخ این کشور بی سابقه است و هواداران ترامپ حتما موانع زیادی را ایجاد خواهند کرد. متاسفانه شاهد تبلور نوعی فاشیسم در آمریکا هستیم.

کلیک کنید:قیمت دلار ریزش کرد / مردم منتظر ارزانی باشند + جدول قیمت

وی گفت: در کنار این مسایل و بحران ها، استعفای پیاپی مقامات دولت ترامپ به ویژه سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا که مسوول حفظ امنیت مراسم تحلیف است تردیدها را نسبت به این مراسم و امنیت آن ایجادد کرده است. پیش بینی بنده این است که طرفداران ترامپ اقدامات آشوبگرانه ای انجام می دهند.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: به نظرم اتفاقات نوامبر و بعد از آن نمونه کاملی از بحران در لیبرال دموکراسی است و امکان این که یک رییس جمهور بتواند خارج از مواضعی قانونی اقداماتی انجام دهد و امنیت ملی امریکا را زیر سوال ببرد ایجاد شده است. بحران نقش رییس‌جمهور آمریکا اکنون مطرح است که نقش ثبات‌زدا را تداعی می کند.

وی خاطرنشان کرد: در درگیری های ششم ژانویه شاهد بودیم که شبکه های اجتماعی دسترسی رییس جمهور آمریکا را محدود کردند اما چگونه است که رییس جمهور آمریکا حضورش در این شبکه ها خطرناک احساس می شود اما دسترسی اش به اختیارات هسته ای خیر. در این مساله یک پارادوکس است که در بحث نظام های لیبرال دموکراسی مطرح است اینکه یک رییس دولت با وجود نتیجه انتخابات و روشن بودن آن نتیجه، از پذیرش آن خودداری می کند. این رفتار را در نظام های اقتدارگرا انتظار داریم نه در نظامی سیاسی که مدعی لیبرال دموکراسی است.

میرطاهر در پاسخ به این که تحولات داخلی آمریکا در سیاست خارجی دولت آینده این کشور تاثیر خواهد گذاشت؟ اظهار کرد: با توجه به این که جو بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا تیم های خودش را معرفی کرده است فکر نمی کنم این مساله آنقدر چالش برانگیز باشد و این تیم ها بنا بر مسئولیت و برنامه کاری خود پیش خواهند رفت.

وی ادامه داد: از مهمترین مسایل سیاست خارجی آمریکا هم مساله ایران و آینده توافق برجام است اما فکر نمی کنم اشتغال زیاد بایدن به مسایل داخلی مانع پرداختن او به برجام باشد به ویژه با اقداماتی که ایران به سرعت در حال انجام آن است مثل غنی سازی ۲۰ درصد و احتمالا عدم اجرای پروتکل الحاقی و اخراج بازرسان آژانس؛ اگر هر چه سریعتر به این مساله پرداخته نشود فروپاشی برجام را شاهد خواهیم بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها