کد خبر: 611268
تاریخ انتشار :

جدیدترین خبر از مذاکره ایران و آمریکا + جزئیات کامل

جدیدترین خبر از مذاکره ایران و آمریکا + جزئیات کامل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، علی‌رغم تاکید سران و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه آمریکا به دلیل خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، باید در صدد جبران مافات برآید، اما واشنگتن باز هم از تهران خواست که ابتدا به تعهدات برجامی بازگردد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر آغاز تولید اورانیوم فلزی توسط ایران، گفت: «نمی‌خواهم درباره گزارش آژانس یا حداقل گزارش کذایی که ما ندیده‌ایم، صحبت کنم».

به نوشته وبگاه این وزارتخانه،‌ پرایس طی نشست خبری روزانه توضیح داد: «بنظرم، تمام چیزهایی که درباره رفتار ماه‌های گذشته ایران در هفته‌های اخیر گفته‌ایم، مربوط به گام‌هایی است که برای دور شدن هرچه بیشتر از برجام برداشته است. این اساس نگرانی ماست».

وی این نگرانی را مبنای رویکرد اضطراری آمریکا در تعامل با این چالش دانسته و افزود: «در حال مشورت‌هایی با اعضای کنگره هستیم تا مطمئن شویم رویکردی در قبال ایران داریم که هماهنگ بوده و با بهترین شانسی که داریم همخوانی داشته باشد».

این مقام آمریکایی با تکرار زیاده‌خواهیی مبنی بر لزوم بازگشت ایران به تعهدات برجامی پیش از واشنگتن، اظهار داشت: «ما همچنان از تهران می‌خواهیم که به پایبندی کامل به برجام بازگردد. ما به این کار ادامه می‌دهیم زیرا این برای ما، مسیر به سمت دیپلماسی را می‌گشاید. ما واقعا امیدواریم بتوانیم مسیر دیپلماسی را طی کنیم تا یک چالش فوری را رفع نماییم».

پرایس در پاسخ به سوالی درباره استفاده از استراتژی «هویج و چماق» برای متوقف کردن ایران از برداشتن محدودیت‌های بیشتر برجامی، تصریح کرد: «ما بیانیه‌های بیرون آمده از تهران را شنیده‌ایم. چیزی که می‌توانم اکنون به شما بگویم این است که می‌خواهیم از وسوسه مذاکره علنی اجتناب کنیم».

وی در این باره اضافه کرد: «ما حداقل فعلا نمی‌خواهیم هیچکدام از اقداماتی را که ممکن است روی میز باشد، نمایان کنیم. بخشی از منطق آن، این است که در حال انجام مشورت‌هایی با متحدان و شرکای خود و اعضای کنگره هستیم تا مطمئن شویم که با یکدیگر همراستا هستیم و زمانی که یک رویکرد هماهنگ برای این چالش فوری داشته باشیم، با ایرانی‌ها تعامل خواهیم کرد».

خبرنگار دیگری از پرایس پرسید که آیا آمریکا برنامه‌ای برای بعد از ضرب‌الاجل ایران در تاریخ ۲۲ فوریه دارد، و او نیز پاسخ داد: «هفته قبل بود که [آنتونی] بلینکن [وزیر خارجه] با تروئیکای اروپایی اولین گفت‌وگوی خود را انجام داد. ایران یکی از موضوعات گفت‌وگو بود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «می‌توانم بگویم که در تاریخ‌های بیست‌ویکم یا بیست‌ودوم فوریه، پیشنهاد ما هنوز روی میز خواهد بود، اینکه اگر ایران پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده هم آماده طی کردن مسیر دیپلماتیک و بازگشت به برجام خواهد بود».

پرایس درباره احتمال برداشتن گام‌های موقت توسط آمریکا برای کاهش اختلافات با ایران نیز گفت: «همانطور که گفتم ما یک پیشنهاد روی میز داریم. درباره آن هم بسیار صریح بوده‌ایم... فرمولی پایبندی در ازای پایبندی که به آن باور داریم، مشخص است؛ ایران تعهدات کامل در برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ را از سر می‌گیرد، ایالات متحده هم همان کار را می‌کند».

بامداد سه‌شنبه بود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع، ادعا کرد که دولت جدید آمریکا در حال بررسی گزینه‌های متعددی درخصوص احیای برجام است که یکی از آنها شامل گام‌های کوچک واشنگتن و تهران در جهت پایبندی به تعهدات است.

پیش از آن نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با تکرار زیاده‌خواهی درخصوص گنجانده شدن مسائل دیگر در برجام، مدعی شد تهران ابتدا باید به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد تا واشنگتن نیز همین کار را انجام دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها