کد خبر: 613291
تاریخ انتشار :

ادعای سی‌ان‌ان درباره پنهان کاری کره شمالی در زمینه ذخیره کلاهک‌های اتمی

ادعای سی‌ان‌ان درباره پنهان کاری کره شمالی در زمینه ذخیره کلاهک‌های اتمی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده که کره شمالی اخیراً در جهت پنهان کردن سایت ذخیره‌سازی سلاح هسته‌ای خود گام‌هایی را برداشته است.

به نوشته وبگاه این شبکه خبری، نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که کره شمالی از این سایت برای ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

سی‌ان‌ان نوشته این اقدام کره شمالی می‌تواند بر حس اضطرار منتقدانی که می‌گویند دولت بایدن باید برای چگونگی تعامل با «کیم‌جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی یک راهبرد روشن داشته باشد، می‌افزاید.

طبق ادعای سی‌ان‌ان این ساختمان با سقف شیروانی، بر سر ورودی‌های تونلی ساخته شده که به محل ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای ختم می‌شود

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت که تصاویر ماهواره‌ای را مرکز «ماکسار» در تاریخ یاز‌دهم فوریه به ثبت رسانده‌ و متخصصانی در مؤسسه «میدل‌بِری» آنها را تحلیل کرده‌اند.

سی‌ان‌ان در ادامه مدعی شده که این تصاویر نشان می‌دهد که کره شمالی در سال ۲۰۲۰ ساختمان‌های جدیدی را در سایتی موسوم به «یونگ‌دوک‌تونگ» بنا نهاده است تا طبق ادعای محققان از این طریق ورودی تونل‌های زیر‌زمینی خود که به محل ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای راه پیدا می‌کند را پنهان کند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت یونگ‌دوک‌تونگ، سایتی است که سرویس اطلاعاتی آمریکا پیشتر آن را به عنوان محل ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تشخیص داده و همچنان این باور وجود دارد که برای این منظور استفاده می‌شود.

این رسانه آمریکایی همچنین مدعی شده که با توجه به این تصاویر، کره شمالی همچنان به تولید فعال سلاح هسته‌ای در سایت‌های سراسر این کشور ادامه می‌دهد در حالی که اقدامات بیشتری در جهت پنهان کردن ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود انجام می‌دهد.

اوایل بهمن ماه بود که کاخ سفید اعلام کرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد راهبرد جدیدی را در قبال کره شمالی در پیش بگیرد و به بررسی سیاست خود در مشورت نزدیک با متحدان نزدیکش مانند کره جنوبی و ژاپن بپردازد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این خصوص مدعی شده بود که بدون تردید نظر بایدن این است که موشک بالستیک اتمی کره شمالی و سایر فعالیت‌های مربوط به گسترش تسلیحات اتمی تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و رژیم منع گسترش تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن در جلسه تایید صلاحیت خود در مجلس سنا گفته بود دولت جدید برای بازبینی «کل رویکرد و سیاست در قبال کره شمالی» برنامه‌ریزی کرده و گزینه‌های آن را برای افزایش فشار بر پیونگ‌یانگ به منظور بازگرداندن آن به میز مذاکره در نظر دارد.

بایدن هم در ماه اکتبر در مقاله‌ای گفته بود که قصد دارد با مشارکت در یک دیپلماسی اصولی کره شمالی را به سمت خلع سلاح اتمی ببرد.

اما اواسط بهمن ماه یک دیپلمات سابق کره شمالی با غیرممکن دانستن خلع سلاح اتمی این کشور، گفت برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ رابطه مستقیمی با ثبات حکومت پیونگ‌یانگ دارد (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر یک افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا در امور کره شمالی هم مدعی شده با وجود اینکه جو بایدن اعلام کرده به دنبال راه‌هایی برای بازگرداندن کره شمالی به مذاکرات است، اما این کشور ابزار دیپلماسی را فقط به عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد توسعه سلاح‌های اتمی خود می‌داند.

به رغم تلاش ناکام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای مذاکره با پیونگ یانگ و سه دیدار رئیس‌جمهور سابق آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، تنش‌ها در روابط دو کشور همچنان ادامه دارد.

آمریکا طی دهه‌های اخیر ضمن استقرار نیروهای نظامی خود در کره جنوبی و مناطق همجوار کره شمالی، همواره علیه برنامه اتمی این کشور موضع‌گیری کرده و خواستار برچیدن این برنامه شده است اما پیونگ‌یانگ این برنامه را ضامن امنیت و بقای خود می‌داند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها