کد خبر: 613462
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز بررسی کرد؛

شرمن هم به برجام پشت پا زد/ دولت بایدن توافق جدید می خواهد!

شرمن هم به برجام پشت پا زد/ دولت بایدن توافق جدید می خواهد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وندی شرمن تأکید کرد که جهان از سال ٢٠١٦ یعنی از زمانی که برجام به اجرا گذاشته شد تغییر کرده است. او گفت : "از آن زمان تاکنون داده‌های میدانی، جغرافیای سیاسی منطقه و همچنین سیاستی را که باید از این بعد در قبال ایران دنبال نمود تغییر کرده است."

وندی شرمن در ادامۀ اظهارات خود افزود که سیاست نهایی حکومت ایران را نمی‌داند، اما، جو بایدن مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش به برجام فاصله بسیار گرفته است."

در اظهاراتی جداگانه، جیم رایش، عضو جمهوریخواه کمیسیون امور خارجی سنای آمریکا با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت کرد و دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا را به تعیین سیاست جدید واشنگتن در قبال بلندپروازی‌های اتمی و منطقه‌ای ایران فراخواند. او گفت که ایران در حال آزمودن دولت بایدن است. جیم رایش در ادامه افزود که بازگشت به برجام راه‌حل مسئلۀ اتمی ایران نیست و این رویکرد منافع امنیت ملی آمریکا را تأمین نمی‌کند. او از دولت بایدن خواست که از اشتباهات گذشته درس گیرد.

واقعیت امر این است که وندی شرمن و همراهانش پس از حضور رسمی دوباره در معادلات سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، تلاش عملیاتی برای "جایگزینی برجام" با یک "توافق جدید" را آغاز کرده اند. دموکراتها رسما اعلام کرده اند که قصد دارند برجام را به توافقات جدید در حوزه های موشکی و منطقه ای و همچنین دائمی کردن محدودیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران بسط دهند.

وندی شرمن در شکل گیری و استمرار این پروسه نقش مهمی دارد. واشنگتن و تروییکای اروپایی از آبان ماه امسال تا کنون، مذاکرات مستمری را با یکدیگر و در قالب "دیپلماسی پنهان" بر سر چگونگی مواجهه با برجام آغاز کرده اند. مقامات اروپایی و آمریکایی به گونه ای وانمود می کنند که گویا "تصمیمات برجامی مشترک بازیگران غربی " محصول رایزنی های آشکار روزهای اخیر آنها بوده و مقامات دولت بایدن با سخاوت!، از پیشنهاد اروپاییان جهت بازگشت دوباره به مذاکرات برجامی (و تعیین تکلیف توافق هسته ای) استقبال کرده اند! واقعیت امر این است که مدتهاست میان واشنگتن و تروییکای اروپایی در این خصوص مذاکراتی مستمر در جریان بوده و پس از پیروزی بایدن نیز این مذاکرات با ایفای نقش "وندی شر من"، "آنتونی بلینکن"،" جیک سالیوان" و " رابرت مالی"ادامه پیدا کرده است. به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی-اروپایی قصد دارند بازی را از حوزه "دیپلماسی پنهان " به حوزه "دیپلماسی آشکار" هدایت کنند.به عبارت بهتر، آنچه اکنون در حوزه سیاست خارجی آمریکا-اروپا بر سر برجام جریان دارد، "تصمیم گیری واقعی در خصوص توافق هسته ای " نیست ، بلکه "مدیریت بازی در قالب دیپلماسی آشکار" است. از این رو افرادی مانند وندی شرمن به گونه ای صریح و آشکار، از "غیر قابل بودن برجام" و " لزوم بسط توافق هسته ای " سخن به میان می آورند!

این نخستین بار نیست که وندی شرمن زیر امضای خود (در سند برجام) می زند! شرمن پس از انعقاد برجام (در سال 1394) و در حالی که هنوز در مسند معاونت وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشت نیز تلاش غیرقانونی خود در خصوص تمدید ۵ ساله بند «بازگشت فوری تحریم های ایران» را علنی کرد. اقدامی که می توانست به بهای انهدام برجام تمام شود. در آن زمان، وندی شرمن برای نخستین بار از «تصميم سياسي» اعضاي دائم شوراي امنيت جهت تمديد ۵ ساله بند بازگشت فوري تحريم هاي ايران در قطعنامه جديد سازمان ملل خبر داد.بر این اساس، قرار بود ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای دائمی و غیر دائمی شورای امنیت افزایش طول دوران توافق هسته ای از «۱۰ سال» به «۱۵ سال» را مورد بررسی قرار دهند.این در حالی بود که قرار بود براساس متن برجام و مطابق قطعنامه شورای امنیت ، باید تمامي تحریم های وضع شده وفق قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت لغو و نهایتا تا ۱۰ سال پس از روز توافق برجام نیز بايد برخي محدوديت هاي خاص برداشته شده و بررسي موضوع هسته اي ايران توسط شوراي امنيت سازمان ملل نيز خاتمه يابد.در هر حال، به نظر می رسد این بار نیز وندی شرمن (که خود را بانی انعقاد توافق برجام می داند!)، یکی از اصلی ترین افرادی است که قصد "انهدام عملی توافق هسته ای " را دارد!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها