کد خبر: 615412
تاریخ انتشار :

۲۸ اثر تاریخی ضبط شده در اتریش به ایران بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفارت ایران در اتریش خبر داد که «۲۸ شیء تاریخی و باستانی ایران که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ به صورت محموله دیپلماتیک و توسط یکی از دیپلمات‌های کشورمان از وین به تهران منتقل شد.

این اشیا پس از کشف توسط پلیس اتریش در چارچوب همکاری قضائی بین دو کشور بر اساس معاضدت قضائی در تیرماه سال ۱۳۹۹ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین تحویل داده شده بود که پس از طی مراحل قانونی و اداری، امروز به کشور منتقل شد.»

آذر سال ۹۸ بود که رئیس اینترپل ایران از کشف و ضبط تعدادی از اشیای تاریخی در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در اتریش خبر داد. کارشناسان در مطالعات اولیه گفتند که این آثار به ایران تعلق دارد. آنها تخمین زده بودند که قدمت آثار بین ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ سال یعنی بازه زمانی هخامنشیان و ساسانیان است. در میان تصاویر این اشیا، نمونه‌هایی از سر سنجاق‌های مفرغی لرستان و ریتون فلزی هخامنشی و سردیس مفرغی شاپور دوم ساسانی به چشم می‌خورد. اما اعلام رسمی قدمت دقیق‌تر و اصالت اشیا نیاز به بررسی آثار از نزدیک دارد.

با وجود اینکه سفارت ایران اعلام کرده این آثار تاریخی و باستانی هستند اما باید اصالت این آثار به تأیید کارشناسان میراث فرهنگی برسد چون با توجه به روند غیرقانونی خروج این آثار هنوز در تقلبی بودن آنها شک و شبهه وجود دارد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها